דורבן מצויץ

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף דרבן מצויץ)
קריאת טבלת מיוןדורבן מצויץ
מצב שימור
conservation status: least concernנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
conservation status: least concern
ללא חשש (LC)‏[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: מכרסמים
תת־סדרה: Hystricognatha
משפחה: דורבניים
סוג: דורבן
מין: דורבן מצויץ
שם מדעי
Hystrix cristata
ליניאוס, 1758
תחום תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דוֹרבָּן מצויץ (שם מדעי: Hystrix cristata) הוא מין של מכרסם מהסוג דורבן החי בצפונה של אפריקה ודרומה יותר אך גם באיטליה ובאי סיציליה.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדורבן המצויץ הוא דורבן גדול שאורכו 61–83 ס"מ ומשקלו 13–27 ק"ג, השני בגודלו אחרי דורבן הכף. הוא בעל קוצים שחורים-לבנים ושערות לבנות לאורך הגוף. הקוצים מזדקרים מהגב כלפי מעלה עד לעורף, ומכאן השם מצויץ. גם זנבו ארוך אבל אינו בולט. הראש קטן והעיניים והאוזניים אינם בולטות. כמו לרוב המכרסמים השיניים הקדמיות מתפתחות ביעילות, מה שעוזר לדורבן לכרסם כמעט כל דבר כולל גזעי עצים.

הדורבן חי במגוון אזורים מסוואנות עד מדבריות ואזורים הרריים. הדורבן הוא יצור החי בבדידות או עם בן זוג אחד ויוצא מהמאורה בלילה לאכול. הם צמחוניים וניזונים מעשבים, שורשים ופקעות. עם זאת מדי פעם הם יגוונו בנבלות, חרקים ואף חולייתנים קטנים. יש להם מעיים מגודלים העוזרים להם לעכל חומרים קשיחים.

לדורבנים יש מעט מאוד טורפים בטבע הכוללים אריות, נמרים או צבועים. כשטורף מתקרב הדורבן מקשיח את הקוצים וגורם להם לקרקש ביחד, מה שעשוי להבהיל את הטורף. אם זה לא עוזר הדורבן תוקע את הקוצים לתוך איבר רגיש כמו החוטם או הכפות והקוצים נתלשים. הפצע עשוי להזדהם ולגרום לפציעה קטלנית לעיתים. גם אנשים שהפתיעו דורבנים כבר מתו מהפציעות.

כמה להקות אריות באפריקה צדות דורבנים בתדירות גבוהה, כאשר כמה לביאות מטרידות את הדורבן ומסיחות את דעתו, בעוד אחרות נעות אליו מהכיוון הנגדי ונושכות את אפו. עם זאת זהו ציד מסוכן ולעיתים חלק מהלביאות נדקרות בכפותיהן או בפניהן.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דורבן מצויץ בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ דורבן מצויץ באתר הרשימה האדומה של IUCN