האובליסק השחור (ספר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
האובליסק השחור
Der schwarze Obelisk
מידע כללי
מאת אריך מריה רמרק
שפת המקור גרמנית
סוגה רומן היסטורי
הוצאה
תאריך הוצאה 1956
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

האובליסק השחורגרמנית: Der schwarze Obelisk) הוא רומן, שכתב אריך מריה רמרק ב-1956. הספר נכתב על רקע החיים בגרמניה בתחילת שנות העשרים של המאה העשרים, בסמוך לסיום מלחמת העולם הראשונה והסכמי השלום, שהטילו על גרמניה תשלומי פיצויים כבדים, שהובילו להיפר-אינפלציה והתרוששות מרבית הגרמנים.

בספר יש אלמנטים אוטוביוגרפיים של חיי הסופר, שעבד כמורה, מוכר מצבות ועורך בעיתון.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדמות המרכזית בספר הוא צעיר גרמני בן 25 בעיר שדה, שבילה שלוש שנים בחזיתות המלחמה, שם נקשר לחיילים אחרים, איתם הוא ממשיך קשרים לאחר המלחמה. הצעיר, לודוויג, שמאס בעיסוקו כמורה כפרי, עובד בחברה של חברו מהצבא ואחיו, העוסקת בשיווק מצבות. אי קבלת שכר בגלל המצב הכלכלי, מחייב אותו לחפש עבודות צדדיות במתן שיעורי עזר ובנגינה בעוגב במוסד לחולי נפש. בנוסף לנגינה על פסנתר ועוגב, הגיבור גם עוסק בשירה וחבר באגודת משוררים מקומית. חיי האהבה שלו נפגעים שוב ושוב מכך שבנות זוגו מעדיפות אחרים בעלי הכנסה גבוהה משלו.

הגיבור מתאהב בצעירה מאושפזת בבית החולים לחולי נפש, צעירה שמבריאה וכתוצאה מהבראתה שוכחת את קשריה איתו. הוא מחליט מסיבות שונות לעזוב את עירו ולעבור לברלין, שם יהיה עורך בעיתון.

שם הספר קשור למצבה בצורת אובליסק שחור, שזמן רב לא מצליחים למצוא לה קונה ולפני נסיעתו מצליח לודוויג למצוא קונה במחיר טוב מאוד.

ב-1988 הופק סרט לפי הספר בבימויו של פטר דויטש[1].

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Der schwarze Obelisk (בגרמנית)