האקאינדה היצ'ילמה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
האקאינדה היצ'ילמה
Hakainde Hichilema
לידה 4 ביוני 1962 (בן 61)
Monze District, רודזיה הצפונית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה זמביה עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה
מפלגה United Party for National Development עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Mutinta Hichilema עריכת הנתון בוויקינתונים
נשיא זמביה
24 באוגוסט 2021 – מכהן
(שנתיים ו־33 שבועות)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

האקאינדה היצ'ילמהאנגלית: Hakainde Hichilema; נולד ב-4 ביוני 1962) הוא הנשיא השביעי והנוכחי של זמביה. נבחר לתפקיד ב-24 באוגוסט 2021, לאחר שניצח בבחירות הכלליות בזמביה 2021 (אנ') את הנשיא היוצא אדגר לונגו. הוא מנהיג המפלגה המאוחדת לפיתוח לאומי (אנ') מאז 2006, לאחר מותו של מייסד המפלגה אנדרסון מזוקה.

היצ'ילמה היה אחד מיריביו של אדגר לונגו, נשיא זמביה משנת 2015 עד 2021. בשנת 2017 נעצר היצ'ילמה והואשם בבגידה, מהלך שנתפס בניסיון של לונגו להשתיקו. לאחר מספר חודשים שוחרר והאישום בבגידה בוטל.

קורות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

היצ'ילמה נולד בזמביה, בכפר במחוז מונזה. סיים ב-1986 תואר ראשון בכלכלה ומנהל עסקים באוניברסיטת זמביה, ותואר שני במנהל עסקים, מימון ואסטרטגיה עסקית באוניברסיטת ברמינגהאם בבריטניה. כיהן כמנכ"ל של מספר חברות עסקיות, בהן שלוחת פרייס ווטרהאוס קופרס בזמביה.

היה פעיל במפלגה המאוחדת לפיתוח לאומי, שהייתה עד 2021 מפלגת אופוזיציה. לאחר מותו של מהיג המפלגה אנדרסון מזוקה ב-2006 היצ'ילמה נבחר למנהיג המפלגה. המפלגה התמודדה במספר מערכות בחירות בזמביה.

בבחירות לנשיאות בינואר 2015 מול הנשיא המכהן אדגר לונגו הוא הפסיד בפער זעום של 1.66% מהקולות, וטען שהתוצאות זויפו. בבחירות לנשיאות באוגוסט 2016 שוב הובס בדוחק.

באפריל 2017 נעצר היצ'ילמה בחשד לבגידה והואשם בניסיון להפיל את הממשלה. הוא שהה ארבעה חודשים בכלא בתנאים קשים. נשיא זמביה לשעבר קנת קאונדה בא לבקרו, וסירבו לתת לו להיכנס. נשיא אחר, אולוסגון אובסנג'ו, הצליח לבקרו בכלא. המדינאי מוסי מיימנה הגיע לזמביה לצפות בהליכים המשפטיים שננקטו נגד היצ'ילמה, וסירבו לתת לו להיכנס למדינה. לבסוף, לאחר לחץ ציבורי, שוחרר היצ'ילמה והאישומים בוטלו. לאחר שחרורו הוענק לו אות החופש האפריקאי.

היצ'ילמה התמודד על הנשיאות בפעם השישית בבחירות שנערכו ב-12 באוגוסט 2021, וזכה בתפקיד.

היצ'ילמה נשוי ואב לשלושה ילדים. חבר הכנסייה האדוונטיסטית של היום השביעי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא האקאינדה היצ'ילמה בוויקישיתוף