האקדמיה להכשרת מפקדים של המערך הטכני של חיל האוויר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
האקדמיה להכשרת מפקדים
(חיל האוויר הישראלי)
סמל יחידת האקדמיה להכשרת מפקדים
סמל יחידת האקדמיה להכשרת מפקדים
סמל יחידת האקדמיה להכשרת מפקדים
פרטים
כינוי "האקדמיה" או "האקדמיה להכשרת מפקדים"
מדינה ישראלישראל ישראל
שיוך צה"ל
סוג יחידת אקדמיה
בסיס האם בח"א 21
פיקוד
יחידת אם חיל האוויר הישראלי

האקדמיה להכשרת מפקדים של המערך הטכני של חיל האוויר הישראלי, היא יחידת אקדמיה הממוקמת בבח"א 21 בחיפה[1]. האקדמיה היא יחידה בחיל האוויר אשר מכשירה ומפתחת את מפקדי העתיד של המערך הטכני בכלל הדרגיםחובה, נגדים וקצינים.

גף אקדמיה הוקם בשנת 2018 לטובת פיתוח וטיפוח הפרט כמענה להצערת הקצונה, מודל הקבע החדש ולאתגרים בפיקוד ללא ניסיון. עד שנת 2022 האקדמיה היוותה גף תחת טייסת הדרכה, ובאותה השנה לאור ההתעצמות וקליטת משימות באיחוד גף אקדמיה וגף מרכז הכשרות, הוקמה מגמת ברק ("אלונים") כיחידה.

הכשרת קצונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מסלול "אדרים"[עריכת קוד מקור | עריכה]

סימן כתף של צוער במסלול "אדרים"

אחראי על הכשרת קצינים במערך הטכני, הצוערים מעמיקים בתכנים מקצועיים בשילוב לימודי תואר ראשון במוסד אקדמאי[2]. מטרת המסלול היא הקניית ידע רחב[3]. ההכשרה היא רב ממדית - מקצועית, פיקודית וערכית אשר מובילה את הבוגרים להיות קצינים שיתרמו באופן ייחודי לחיל האוויר ולביטחון מדינת ישראל[4]. אורך המסלול הוא 24 חודשים בהם יעברו המועמדים קורס קצינים בשילוב לימודי תואר ראשון במוסד האקדמי שנבחר.

מגמת "אלונים"[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחראית על השלמת הקצונה במערך הטכני. במגמה שלוש השלמות הנותנות מענה לאוכלוסיות השונות (אקדמאים, טכנאים, צוערי יחידת אופק). נוסף, אחראית על הכחלת אקדמאים. מטרת המגמה היא הקניית כלים פיקודים ומקצועיים לצוערים תוך טיפוח דמות הקצין בחיל האוויר בראי המקצוע: נורמות, ערכים, פיקוד ומנהיגות. עד שנת 2022 נקראה "מגמת ברק" והייתה תחת ביסל"ק בבח"א 10.

הכשרת נגדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

תוכנית "שקד"[עריכת קוד מקור | עריכה]

תוכנית לימודים עבור נגדים מבסיסי החיל, ללימודי טכנאי מכונות או חשמל בהתאם לזיקה למקצוע במוסד אקדמי[5]. התוכנית בעלת מעטפת הכשרה ומימון מלא. מטרת התוכנית היא להקנות ידע נרחב לבוגרים כך שהכשרתם המקצועית והפיקודית תוביל את הבוגרים להיות נגדים מובילים ורחבי אופקים אשר ייתרמו לחיל האוויר ולביטחון מדינת ישראל מתוך מוטיבציה ורצון להמשיך שירות לטווח הארוך. אורך התוכנית היא כשנה וחודשיים.

שלב 12[עריכת קוד מקור | עריכה]

קורס הכשרה מקצועית מגזרית (אלקטרוניקה, חשמל, מכונות, IT) לנגדים בראשוני במערך הטכני. מטרת הקורס היא לשפר את יכולת ביצוע התפקיד של הנגדים ואת הידע המקצועי שלהם. הקורס מועבר על ידי מוסד אזרחי.

הכשרת מדריכים ומפקדים בחובה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מטרתו של גף מרכז הכשרות לפיקוד והדרכה היא להכשיר מפקדים ומדריכים במערך הטכני של חיל האוויר. המרכז עוסק בתחומי הוראה, פיקוד, מנהיגות וערכים. בנוסף, המרכז הכשרות למפקדים מעביר השתלמויות בתוכני הוראה, פיקוד, מנהיגות, ניהול וחניכה.

מסלול הכשרה לפיקוד ולהדרכת חיילים ושוחרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

המסלול מכשיר חיילים לפיקוד ולהדרכה בבתי הספר למקצועות הטכניים של חיל האוויר או כמדריכים בבתי הספר לשוחרים של חיל האוויר.

מסלול חונכות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכשרה לתפקיד החונכות בבח"א 21 ושלוחותיה. ייעודה של החונכות הוא מתן תגבור במקצועות הליבה לשוחרים שלומדים בבתי ספר של חיל האוויר הפונים לסיוע בלימוד פרטני, בקבוצות קטנות ובכיתות.

הכשרה בנושא שיטות הדרכה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכשרה בנושא הקניית ידע ומיומנויות להדרכה פרונטלית תוך יישום עקרונות הלמידה וההדרכה על פי כללי הדידקטיקה.

מסלול שיטות הדרכה לכנפות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מסלול מורחב אשר מפתח ומלמד שיטות הדרכה לחיילים שמשרתים כמדריכים בבסיסי חיל האוויר.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]