הדרקון: סיפורו של ברוס לי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הדרקון: סיפורו של ברוס לי
Dragon: The Bruce Lee Story
מבוסס על Bruce Lee: The Man Only I Knew עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי רוב כהן עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי רפאלה דה לורנטיס, ג'ון בדהאם עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט רוב כהן עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה פטר אמנדסון עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים ג'ייסון סקוט לי (ברוס לי)
לורן הולי (Linda Lee Cadwell)
שאנון לי
סוון-אולה תורסן
ואן ויליאמס
Aki Aleong
רוב כהן
קלייד קוסאטסו
ריק יונג
מייקל לרנד
רוברט וגנר
Paul Mantee
ננסי קוואן
מייקל קודליץ
Jonathan Penner עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה רנדי אדלמן עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום דייוויד אגבי עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה Universal Subscription עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה UIP Duna, נטפליקס עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 17 ביוני 1993 עריכת הנתון בוויקינתונים
משך הקרנה 120 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט פעולה, סרט דרמה, סרט אמנויות לחימה, סרט ביוגרפי, סרט שמבוסס על ספרים עריכת הנתון בוויקינתונים
הכנסות באתר מוג'ו dragonthebruceleestory
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הדרקון: סיפורו של ברוס ליאנגלית: Dragon: The Bruce Lee Story) הוא סרט ביוגרפי בדוי למחצה המגולל את סיפורו של השחקן והמומחה לאמנויות הלחימה ברוס לי, בכיכובם של ג'ייסון סקוט לי (אין קרבה ביניהם) כברוס לי, לורן הולי (כלינדה אמרי) ורוברט וגנר. הסרט בוים בידי רוב כהן ונכתב בידי כהן, אדוארד חמרה, וג'ון ראפו.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט נפתח בחלום בלהות שחולם אביו של ברוס לי. האב רואה שד בשריון ימי-ביניימי שרודף את ברוס לי הצעיר. ברוס לי נראה כילד מקבל הדרכה מידיו של מורהו ייפ-מן באמנויות הלחימה הסינית ווין צ'ון בהונג קונג והוא נראה בקטע מהיר מתאמן תוך כדי שהוא מתבגר בגיל.

ברוס לי מגיע למסיבה שם קבוצת מלחים בריטים שתויים מטרידים נערה סינית. ברוס נלחם בהם ומנצח אותם למרות שהם עולים עליו במספרם. הוא עוזב את המקום עם האשה כשנשמעות סירנות המשטרה. כשברוס שב הביתה, אביו אומר שהמשטרה מחפשת אחריו. אחד מהמלחים הוא אחיינו של פוליטיקאי רב-עוצמה בהונג קונג. אביו אומר לברוס שהוא חייב לעזוב את הונג קונג בגלל התקרית וגם כי השד בא לתפוש אותו. הוא מציע שברוס יסע לאמריקה. כשברוס מפקפק בכך, אביו מסביר לו שברוס נולד בסן פרנסיסקו כשאביו ערך שם סיור הופעות ביחד עם האופרה הקנטונזית של הונג קונג. ברוס רואה את תעודת הלידה שלו בפעם הראשונה. לברוס לא צפויות בעיות להיכנס לארצות הברית מכיוון שהוא אזרח אמריקני. אביו נותן לו כסף רב, כסף אותו חסך לימים כאלה. האב מבקש מברוס להצליח, להיות סיפור הצלחה גדול כל כך ששמו ילך לפניו עד להונג קונג.

כשברוס מגיע לארצות הברית הוא מתחיל לעבוד כשוטף כלים במסעדה סינית. הוא חי בדירה קטנה וקורא ספרים של ארנסט המינגוויי וסופרים נוספים. אחת מהעובדות במקום מתחילה איתו והם מבלים את הלילה בדירתו. כשהשניים מפלרטטים במסעדה למחרת, הטבח הזקן מקנא ותוקף את ברוס עם קוצץ בשר. ברוס בועט בו לכיריים וחולצת האיש עולה בלהבות. העובדים האחרים מכבים את השריפה וזורקים את ברוס לסמטה האחורית. אחדים מהם יוצאים אחרי ברוס כדי להרביץ לו, חמושים בקוצצי בשר. ברוס מתגונן ומצליח להדוף אותם עד שבעלת המסעדה (אותה משחקת ננסי קוואן) מגיעה ואומרת לכולם להיכנס פנימה. ברוס מאבד את עבודתו אבל הבעלים מעניקה לו הלוואה לכל מטרה ומשכנעת אותו להשתמש בכסף כדי להשקיע בו בהשכלתו למען עתידו.

ברוס לי נרשם ללימודים באוניברסיטה ובהיותו במכון הכושר הוא זוכה להערות גזעניות מעמיתיו הסטודנטים שחושבים שהוא קוריאני, זאת על רקע מלחמת קוריאה שהתחוללה באותה עת. ברוס נלחם אתם ומביס אותם וכמה מהם מבקשים ממנו ללמד אותם את סגנון הלחימה שלו. בשיעורים אלה פוגש ברוס אשה ושמה לינדה אמרי (לורן הולי) שמצטרפת לכתה, ובהמשך השניים מתחילים לצאת. לינדה מציעה שברוס יפתח בית ספר לאמנויות לחימה. אחרי שברוס פותח את בית הספר צופים בקטע מחלום שבו שד מוצא את ברוס ותוקף אותו. לאחר שבית הספר זוכה להצלחה, כמה אמני אמנויות לחימה סיניים רבים עם ברוס לי בטענה שאסור לו ללמד לא-סיניים את אמנויות הלחימה הסיניות וכשלא הסכים עמם הם מציעים ליישב זאת בקרב. הוא נלחם נגד ג'וני סאן וזוכה בקרב, אבל כשהקרב מסתיים וברוס מסתובב סאן בועט בו בגב ומשתק אותו. כשהוא נכה ומשתקם בבית החולים כותב ברוס לי ביחד עם לינדה את הספר "הטאו של ג'יט קון דו" (The Tao of Jeet Kune Do) לינדה גם מבשרת לו שהיא בהריון. וקוראת לילד ברנדון.

אחרי שברוס לי משתקם ושב ללכת הוא משתתף בתצוגת אמנויות לחימה של אד פרקר ומציג את אמנות הלחימה שלו והוא אומר שינצח כל אדם מהקהל שיסכים להילחם עמו תוך שישים שניות, לפתע ג'וני סאן מגיח מהקהל ונענה לאתגר. בתחילה סאן גובר עליו, אבל בסיום ברוס מעיף אותו מעל החבלים. בתום הקרב ברוס פוגש את ביל קריגר והם הוגים את הרעיון של תוכנית הטלוויזיה "הצרעה הירוקה" (Green Hornet). ברוס וביל עובדים יחדיו ומתכננים ליצור סדרת קונג פו. במסיבה לכבוד הסדרה, מבשרת לינדה לברוס שהיא בהריון עם ילדם השני שאנון ומייד אחר-כך מודיעים על ביטולה של הסדרה "הצרעה הירוקה". הסדרה "קונג פו" משודרת בטלוויזיה, אבל בכיכובו של דייוויד קאראדין, שחקן לבן במקום ברוס לי (קריגר בגד בלי בשל צבע עורו).

ברוס לי מתחיל לעבוד על הסרט הראשון בכיכובו "הבוס הגדול". בעת צילומי סצנת הסיום, הנערכת במפעל קרח, הוא מתכונן לצילומי קרבות עם השחקנים, במקום זאת מגיע למקום רכב מסחרי ומתוכו יוצא אחיו של ג'וני סאן שבא לנקום את התבוסה של אחיו, אחרי קרב אכזרי, ברוס מצליח לגבור עליו.

ביל קריגר מופיע בחדר העריכה ומציע לברוס לי לככב בסרט הוליוודי עתיר תקציב. אחרי כן בביתם, לינדה אומרת לברוס שהיא שבה לאמריקה עם ברנדון ושאנון, ברוס מתרגז כי הוא זכה ליחס לא הוגן מידי הציבור האמריקני בהשוואה לילידי הארץ. באי-רצון הוא שב לאמריקה לנסות שוב את מזלו.

ביום ה-32 של צילומי הסרט "הדרקון" ברוס נקלע בדמיונו לקרב עם השד ולבסוף מנצח אותו. בסיום הסרט אנו רואים את צילומי קטעי הסיום של הסרט "הדרקון", עם דיבוב של אשתו לינדה המודיעה לנו על מותו לפני שהסרט יצא לבתי הקולנוע.

מוזיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפסקול של רנדי אדלמן, המושמע בקדימוני הסרט, ידוע מאוד, במיוחד נעימת האהבה "ברוס ולינדה". שיר אחר, שלא ניתן עליו מזכה הוא "Green Onions" בקטע הקרב במסעדה. [1]

ההפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השחקנים הראשיים, ג'ייסון סקוט לי ולורן הולי, התאמנו לקראת הסרט במשך חודשים בג'יט קון דו, אמנות הלחימה שהמציא ברוס לי, תחת הדרכתו של תלמידו לשעבר של לי שנהפך למדריך, ג'רי פוטיט. ג'ייסון סקוט לי המשיך להתאמן בג'יט קון דו בהדרכתו של פוטיט מאז 1993. פוטיט גם מגלם את עצמו בסרט. ניתן לראות אותו ברקע רבות מהסצינות.

המצבה שברוס (ג'ייסון סקוט לי) שאותה מאלץ השד את לי לראות בחלום הבלהות לקראת סיום הסרט היא על קברו האמיתי של ברוס לי. התמונה שלה שונה מזו הקיימת במציאות, אבל תאריך הלידה, תאריך המוות והכתובת על המצבה הן זהות.

תפקיד ברוס לי בסרט הוצע לראשונה לבנו במציאות, ברנדון לי, שסירב לכך. ברנדון לי מת בתאונה כשצילם את הסרט "העורב" במרץ 1993, פחות מחודשיים לפני שהסרט יצא לבתי הקולנוע. הסרט "דרקון" מוקדש לזכרו בסיום הקרדיטים. את ברנדון הילד משחק בסרט יאן מ. פרקר.

לשאנון לי, בתו של ברוס לי, יש הופעת אורח בסרט כזמרת בסצנת המסיבה (שרה את "קליפורניה החולמת"), כשברקע אנחנו רואים את לינדה מספרת לברוס שהיא בהריון בפעם השנייה ומדובר בבתם שאנון.

ואן ויליאמס, שכיכב לצידו של ברוס לי בסדרת הטלוויזיה משנות השישים "הצרעה הירוקה" מגלם בסרט "דרקון" את דמותו של במאי הסדרה. אולם בניגוד למה שמתואר בסרט, הרי שבמציאות ויליאמס לחץ על האולפנים על כך שברוס לי יקבל זמן מסך זהה לשלו, אבל מאמציו עלו בתוהו.

הסרט מבוסס על הספר "ברוס לי: האיש שרק אני הכרתי" (Bruce Lee: The Man Only I Knew) אותו כתבה לינדה לי קולדוול, אלמנתו של ברוס לי.

וונג ג'ק מן לא בעט בגבו של ברוס לי כשברוס התרחק מהזירה בסיום הקרב, כפי שנראה בסרט. הקרב אכן התרחש, אבל היה זה בבית ספרו של לי, ולא במקדש הנראה בסרט. ברוס ניצח בקרב, אבל סגנון הלחימה שלו היה מוגבל מאוד באותה עת. הקרב, בו לי ניצח, אבל בקושי, היה הסיבה לכך שלי פיתח את סגנונו שלו, ג'יט קוון דו. לי אכן פצע את גבו מאוחר יותר בשל אימוני משקולות.

במציאות לא נערך קרב חוזר בין לי לוונג ג'ק מן או קרב נגד אחיו של וונג ג'ק מן בעת צילומי "הבוס הגדול". אולם, אכן נערך קרב בין ברוס לי האמיתי לבין מתאגרף תאילנדי בעת צילומי הבוס הגדול.

קבלת הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט זכה באופן כללי לביקורות אוהדות, עם דירוג של 82% באתר RottenTomatoes, המבוסס על הצבעתם של 17 צופים. [2]

הסרט גרף הכנסות של $35,113,743 בארצות הברית, ובנוסף לכך $28,400,000 ברחבי תבל. הכנסותיו הכוללות של הסרט בכל העולם היו $63,513,743 . [3]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]