הון ראשוני

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תרשים: גיוס הון טיפוסי בחברת הזנק

הון ראשוני (Seed Money או Pre-Seed Money) הוא סכום כסף ראשוני שאותו מגייסים יזמים של חברה כלכלית לצורך הקמתה . לעיתים נהוג להשתמש במושג "הון ראשוני" בעבור כל השקעה כספית שפרושה על פני מספר שנים, גם בתחומים שאינם עסקיים. לדוגמה: כדי לקנות נכס מקרקעין, הקונה צריך לצבור הון ראשוני כדי לעמוד בתנאי משכנתה מטעם הבנק.

ההון הראשוני מגויס בשלב שבו היזמים יכולים להציג תוכנית עסקית, ובה תיאור של רמת היתכנות סבירה של רווח כלכלי מהמוצר, בדרך כלל טכנולוגי, אותו הם מתכוונים לפתח.

יזמים פונים בדרך כלל להשגת הון ראשוני בעבור קבלת הון מניות, (Equity) מאנשי עסקים פרטיים (אנג'לים), חממות טכנולוגיות, קרנות הון סיכון המתמחות בהשקעה בשלבים ראשוניים, או פונים לקבלת מענקים ממשלתיים. לרוב, מימון בעזרת חוב פחות נפוץ בשלבים אלו בגלל רמת הסיכון הגבוהה בשלבים אלו, ולכן בנקים ככלל נמנעים מלתת הלוואות ליזמים בשלבים מוקדמים.

גודל ההון המגויס תלוי בנסיבות פיתוח המוצר, ובמשאבים שתכנונו והקמתו מצריכים במקום ובזמן מוגדרים. הסכום המגויס כולל את ההון הזמין עד לשלב שבו יוצג, ייבחן או ישווק הדגם העיקרי של המוצר ללקוחות (שלב שנקרא גם בטא – Beta Site).

לאחר שנגמר שלב הבטא והמוצר החדש משווק ללקוחות, החברה נזקקת בדרך כלל לסכומי כסף גדולים נוספים, עבור פיתוח המוצר, מוצר המשך, ובנית מערך ניהול, שיווק ויחסי ציבור, ואז נערך גיוס הון שנקרא סיבוב ראשון (First Round או A Round).

גיוס ההון הראשוני נעשה בשלבים אחדים, בהתאם לנסיבות הייצור, גודל הסכום הנדרש להשגת היעדים של החברה, רמת הסיכון של המשקיעים, והשווי שניתן לחברה.

הערכת שווי החברה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שווי החברה לפני גיוס ההון הראשוני נקרא השלב שלפני הכסף, או קדם-כסף (Pre-money). המשקיעים עשויים לערוך הסכם השקעה, וגם לכלול בו זכות להשקעה נוספת (Warrant) בחברה או במיזם החדש.

הערכת שווי החברה עשויה להיות מושפעת מגורמים אחדים.

  • העניין שהמוצר שלה מעורר אצל הגורמים המממנים.
  • גודל השוק ותיקופו.
  • העיתוי שבו נערך גיוס ההון.
  • הרקע של היזמים והביוגרפיה שלהם.
  • איכות התכנית העסקית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]