המכון הפוליטכני של פריז

המכון הפוליטכני של פריז
Institut polytechnique de Paris
collegiate university
תקופת הפעילות 1 ביוני 2019 – הווה (4 שנים ו־45 שבועות) עריכת הנתון בוויקינתונים
בעלי תפקידים
יו"ר Thierry Coulhon עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום
מדינה צרפתצרפת צרפת
קואורדינטות 48°42′39″N 2°13′08″E / 48.710709°N 2.219011°E / 48.710709; 2.219011
www.ip-paris.fr
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

המכון הפוליטכני של פריז ( בצרפתית: Institut polytechnique de Paris) היא אוניברסיטה טכנולוגית ציבורית הממוקמת בקומונת פאלזו, בצרפת. המכון מורכב מחמישה מוסדות גרנד אקול הנדסיים: אקול פוליטקניק, ENSTA Paris, ENSAE Paris, Télécom Paris, Télécom SudParis.

לצד אוניברסיטת פריז-סאקלה, המכון הפוליטכני של פריז הוא חלק מפרויקט פריז-סאקלה, שהוא קמפוס אקדמי ואשכול עסקים עתירי מחקר הנבנה ברמת סאקלה ליד פריז. הפרויקט משלב מספר בתי ספר להנדסה ומרכזי מחקר המהווים חלק מארגוני המחקר המובילים בעולם בתחומים שונים.[1] [2]

האוניברסיטה הטכנולוגית הוקמה על יסוד אקול פוליטקניק, אחד ה"גראנד אקול" המוערכים והבררניים בצרפת. בוגרי ומורי המוסד זכו בחמישה פרס נובל, [3] שני זוכי מדליית פילדס, שלושה נשיאי צרפת [4] ומנכ"לים רבים של חברות צרפתיות ובינלאומיות.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתום מלחמת העולם השנייה תחומי המחקר של פיזיקה גרעינית וכימיה הגבירו את הדרישה למאיצי חלקיקים חזקים, מתקנים הצריכים שטחים גדולים. אוניברסיטת פריז, אקול נורמל סופרייר וקולז' דה פראנס חיפשו אתר מתאים בדרום פריז סמוך לקומונת אורסה. קמפוס אורסה של אוניברסיטת פריז הפך בסופו של דבר לאוניברסיטה עצמאית, שנקראה אוניברסיטת פריז סוד. בשנת 1976, אקול פוליטקניק עבר אף הוא דרומה לעיר, ממרכז פריז לפאלזו. מכונים אחרים הצטרפו לאזור בעשורים הבאים, הבולטים שבהם: ENS Cachan, Télécom Paris ו־ENSTA כחלק מפרויקט פריז-סקאלה, כחלק מאמץ לאומי לארגון מחדש של מחקר ופעילויות עסקיות.

בשנת 2015, מכונים אלה אוגדו יחד כקהילה אוניברסיטאית (ComUE) הנקראת אוניברסיטת פריז-סאקלה. המטרה הייתה ליצור מוסד אקדמי בגודל ואיכות מספיקים כדי להפוך לאוניברסיטת מחקר צרפתית מובילה. כל מוסד חבר באוניברסיטה יישאר עצמאי אך יחלוק חלק ניכר ממשאביו. מודל מוסדי זה דומה למודל העבודה שאומץ על ידי האוניברסיטאות אוקספורד וקיימברידג', שבהן כל קולג' שומר על עצמאותו ובה בעת הוא חלק ממוסד האוניברסיטה.

לאור חילוקי דעות בין המוסדות החברים בהתארגנות (בתי ספר להנדסה מול אוניברסיטאות, משרד הכוחות המזוינים הצרפתי מול משרד החינוך הצרפתי ), הציעה אוניברסיטת פריז-סוד להפוך את עצמה לאוניברסיטת פריז-סאקלה ב-2017, כאשר בתי הספר להנדסה ישויכו רק למוסד העתידי. ב-25 באוקטובר 2017, נשיא צרפת עמנואל מקרון הכריז על הקמת מוקד אוניברסיטאי שני בפריז-סאקלה, שיתפצל מאוניברסיטת פריז-סאקלה ויקבץ מחדש את בתי הספר להנדסה. אותו מוסד חדש הזה נקרא תחילה "NewUni", והפך בפברואר 2019 למכון הפוליטכני של פריז.

בית הספר הגבוה ללימודי תעשייה וניהול בפריז הצטרף אף הוא לארגון האוניברסיטאי החדש מבלי לקבל מעמד מלא של חבר בארגון. מוסדות להשכלה גבוהה ומחקר אחרים עשויים להצטרף בעתיד לארגון. אוניברסיטת פריז-סאקלה והמכון הפוליטכני של פריז משתפים פעולה במספר תוכניות לתואר שני ותוכניות דוקטורט [5]

ב-15 בספטמבר 2020, המכון ייסד יחד עם בית הספר הגבוה ללימודי תעשייה וניהול (HEC Paris) [6] את מרכז המחקר לבינה מלאכותית Hi! PARIS. [7] [8]

ארגון[עריכת קוד מקור | עריכה]

מוסדות גרנד אקול[עריכת קוד מקור | עריכה]

המכון הפוליטכני של פריז כולל חמישה "גרנד אקול" :

שֵׁם קרן[9] שדה סטודנטים קַמפּוּס
אקול פוליטקניק 1794 מדע והנדסה 2,316 פריז-סאקלה, פריז
ENSTA Paris 1741 מדע והנדסה 897 פריז-סאקלה
ENSAE Paris 1945 מדע והנדסה 581 פריז-סאקלה
Télécom Paris 1878 מדע והנדסה 1,360 פריז-סאקלה
Télécom SudParis 1979 מדע והנדסה 822 Évry-Courcouronnes, פריז-Saclay

 

ארגוני מחקר[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארגוני המחקר הבאים הקימו מרכזי מחקר בתוך המכון הפוליטכני של פריז. רוב המשאבים שמקורם בארגונים אלה אינם חלק מן הקופה המשותפת עם מוסדות חברים אחרים.

  • CEA (נציבות האנרגיה האטומית והאנרגיות האלטרנטיביות)
  • CNRS (המרכז הלאומי הצרפתי למחקר מדעי)
  • Inria (המכון הצרפתי למחקר במדעי המחשב ואוטומציה)
  • INSERM (המכון הצרפתי לבריאות ומחקר רפואי)
  • Institut des Hautes Etudes Scientifiques (המכון למחקרים מדעיים מתקדמים)
  • INRA (המכון הלאומי הצרפתי למדעי החקלאות)
  • ONERA (המועצה הלאומית ללימודים וחקר תעופה וחלל)
  • SOLEIL (מתקן הסינכרוטרון הלאומי) 

דירוג האוניברסיטה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  בדירוג הבינלאומי של מוסדות אקדמיים, המכון הפוליטכני של צרפת מדורג במקום ה-38 הכללי ובמקום ה-12 במידת ההעסקה של בוגרי המוסד לפי דירוג QS של אוניברסיטאות בעולם . [10] הוא מדורג במקום ה-71 לפי Times Higher Education, [11] במקום 301–400 לפי דירוג אקדמי של אוניברסיטאות בעולם, [12] ובמקום ה-41 בעולם לפי דירוג ה-CWUR. [13]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Staley, Oliver (13 במרץ 2014). "Nations Chasing Harvard Merge Colleges to Ascend Rankings". bloomberg.com. נבדק ב-13 במרץ 2014. {{cite news}}: (עזרה)
  2. ^ Nic Mitchell "Big is beautiful for merging universities",BBC News,25 November 2015
  3. ^ Becquerel, Allais and Tirole.
  4. ^ Sadi Carnot (who was the nephew of Carnot the physicist and the grandson of Carnot the École founder), Lebrun and Giscard.
  5. ^ "Institut Polytechnique de Paris officially established". www.telecom-paris.fr (באנגלית). נבדק ב-2019-09-01.
  6. ^ Hi!Paris, L’Institut Polytechnique De Paris Et HEC Paris Affichent Leur Ambition Dans L’IA
  7. ^ Zoom sur Hi! PARIS, le centre consacré à l’IA et aux Sciences des données de l’Institut Polytechnique de Paris et HEC Paris
  8. ^ HEC et Polytechnique lancent le centre pluridisciplinaire Hi! Paris pour devenir champions de la recherche en IA
  9. ^ Foundation of the oldest constituent part of the school
  10. ^ "QS World University Rankings 2024: Institut Polytechnique de Paris". נבדק ב-1 ביולי 2023. {{cite web}}: (עזרה)
  11. ^ "Times Higher Education World University Rankings 2023: Institut Polytechnique de Paris". 12 באוקטובר 2022. נבדק ב-5 ביולי 2023. {{cite web}}: (עזרה)
  12. ^ "2022 Academic Ranking of World Universities". נבדק ב-5 ביולי 2023. {{cite web}}: (עזרה)
  13. ^ "Global 2000 List By The Center For World University Rankings". נבדק ב-27 ביולי 2021. {{cite web}}: (עזרה)