המכונאי (2004)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
המכונאי
The Machinist
כרזת הסרט באנגלית
כרזת הסרט באנגלית
בימוי בראד אנדרסון עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט סקוט קוסאר עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה Luis de la Madrid עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים כריסטיאן בייל, ג'ניפר ג'ייסון לי, אייטנה סנצ'ז-גיון, מייקל איירונסייד, אנה מאסי, ג'ון שריאן, לארי ג'יליארד ג'וניור
מוזיקה רוקו בנוס עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום שבי גמינז עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ספרד, הממלכה המאוחדת, צרפת, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה Paramount Vantage עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה Movies Inspired, וודו, Paramount Vantage עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 11 בנובמבר 2004 עריכת הנתון בוויקינתונים
משך הקרנה 98 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מותחן פסיכולוגי, סרט דרמה עריכת הנתון בוויקינתונים
הכנסות באתר מוג'ו machinist
פרסים Ignotus Award for Best Audiovisual Production עריכת הנתון בוויקינתונים
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

המכונאיאנגלית: The Machinist; ידוע גם כ-El Maquinista) הוא סרט מסוגת מותחן פסיכולוגי אנגלי-ספרדי משנת 2004 בבימויו של בראד אנדרסון ובכיכובם של כריסטיאן בייל, ג'ניפר ג'ייסון לי, ג'ון שריאן, אייטנה סנצ'ז-גיון ומייקל איירונסייד.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טרוור רזניק (כריסטיאן בייל) הוא מכונאי שסובל במשך שנה מאינסומניה כרונית (נדודי שינה), שהשיל ממשקלו באופן הדרגתי עד לנקודה בה הוא הפך להיות כחוש קשות. הופעתו המדאיגה בנוסף להתנהגותו המוזרה גורמים לעמיתיו לעבודה לשמור ממנו מרחק; בסופו של דבר הם חוברים כנגדו לאחר שהיה מעורב בתאונת מכונה שגובה ממילר (מייקל איירונסייד) את זרועו השמאלית. טרוור, שדעתו הוסחה על ידי עובד לא מוכר בשם אייוון (ג'ון שריאן), נושא באשמה עבור התאונה. אף אחד במפעל לא מודע לאייוון ואין שום רישומים לגבי עבודתו שם. נדמה שטרוור מצליח למצוא שלווה רק בזרועותיה של סטיבי (ג'ניפר ג'ייסון לי), נערת ליווי שמפתחת רגשות חיבה אמיתיים כלפיו, או בחברתה של מריה (אייטנה סנצ'ז-גיון), מלצרית במסעדת שדה התעופה שם הוא מבלה רבים מלילותיו.

טרוור נרדף על ידי הבזקים קצרים של דימויים שחוזרים על עצמם, ובכל יום הוא מוצא עצמו מפחד ללא סיבה מחפץ אחר, כמו המצת במכונית שלו, ממנו הוא נראה ככמעט מפחד לגעת. סדרה מסתורית של "פתקים דביקים" שמופיעים על הדלת של המקרר שלו ומתארים משחק של "איש תלוי" שולחים את טרוור עמוק יותר לתוך הפרנויה, למרות היותם מאיימים במעומעם בלבד. למרות הכל הוא מנסה לבסס קשר רומנטי עם מריה. בפגישה עימה בפארק השעשועים, טרוור מלווה את בנה ניקולאס לביתן אימה שמכונה "כביש 666", שאורותיו המבזיקים גורמים לילד לחוות התקף אפילפסיה.

טרוור לא מסוגל לחשוב יותר בבהירות, ומתחיל לחשוב שהאירועים המשונים בחייו מתרחשים במאמץ מתוכנן כדי לגרום לו להשתגע. רעיונות אלה חודרים אליו ברמזים קטנים ושרירותיים. אחד מהם הוא תמונה של אייוון במסע דיג עם אחד מעמיתיו לעבודה של טרוור, אשר הוא מוצא בארנקו של אייוון כשהוא נשאר לרגע מאחור בפאב. כמעט-תאונה נוספת בעבודה גורמת לטרוור להשתלח בזעם מבלבל על עמיתיו לעבודה וכתוצאה מכך הוא מפוטר מיד. גדילת הניכור והסחות הדעת אצל טרוור גורמות לו לשכוח לשלם את החשבונות וכתוצאה מכך החשמל בדירתו מנותק. נוזל סמיך וכהה מתחיל לטפטף מהמקפיא, שלבסוף מכסה את דלת המקרר עם טיפות שנראות כמו דם.

אחרי מספר ניסיונות לא מוצלחים להתעמתות עם אייוון, טרוור מנסה לאתר אותו דרך לוחית הרישוי שלו. הוא עוקב אחר מכוניתו של אייוון במטרה לקרוא את לוחית הרישוי שלו בדיוק כאשר נגמר הדלק במכוניתו. כשפקיד משרד הרישוי מתעקש שהוא לא יכול לשחרר מידע אישי אלא אם כן בוצע פשע כלשהו, טרוור משליך את עצמו מתחת לגלגליה של מכונית במטרה להאשים את אייוון בפגע וברח. אחרי שמילא דו"ח משטרתי עם מספר לוחית הרישוי של אייוון עליו, טרוור החבול נאלם כאשר החוקר מבשר לו שהמכונית של אייוון היא בעצם שלו; טרוור דיווח שהרכב נהרס לחלוטין לפני שנה. הוא בורח מהשוטר המבולבל והולך לביתה של סטיבי, שמלבישה ומנקה אותו. אבל אז טרוור מוצא את תמונת הדיג המשותף של אייוון וריינולדס ממוסגרת בביתה ומאשים את סטיבי בקשירת קשר כנגדו. סטיבי מבולבלת וטוענת שהתמונה היא של ריינולדס ושלו, ולא של אייוון, אבל טרוור מסרב להביט בה. אחרי חילוף קללות ומריבה קצרה, טרוור מושלך מביתה של סטיבי. הוא הולך לחפש נחמה במסעדת שדה התעופה, אבל כשהוא שואל על מריה, מלצרית לא מוכרת מספרת לו שמעולם לא הייתה להם מלצרית בשם הזה.

בשיא של הסרט טרוור רואה את אייוון לוקח את ניקולאס, שנראה כאילו נחטף, לתוך דירתו של טרוור. בחשש מהגרוע ביותר, טרוור מתגנב פנימה. הוא לא מצליח למצוא את ניקולאס בשום מקום והוא גם לא עונה לקריאותיו של טרוור. טרוור מתעמת עם אייוון בחדר האמבטיה, ושואל אותו מה הוא עשה עם ניקולאס. אייוון אומר לו ש"אתה יודע שהוא מת". טרוור מתעמת עם אייוון ובסופו של דבר הורג אותו. לאחר מכן הוא מסיט את וילון האמבטיה, בציפייה לראות את גופתו של ניקולאס, אך האמבטיה ריקה. הוא ניגש למקרר שלו ופותח אותו רק כדי לגלות דגים מרקיבים ושאר מזון מקולקל נופל ממנו על הרצפה. מוחו נודד בחזרה אל תמונת הדיג, שם נראה פתאום טרוור מלא ובריא יותר עומד ליד ריינולדס, בדיוק כפי שסטיבי אמרה. אייוון מעולם לא היה בתמונה; הכל היה חלק מהזייתו הפרנואידית של טרוור.

הסצנה הבאה חוזרת לסצנה הראשונה של הסרט, שם טרוור מנסה להפטר מגופה של אדם כלשהו (ככל הנראה גופתו של אייוון), מגלגל אותה בתוך שטיח ומתקשה לזרוק אותה לתוך הים. כאשר השטיח מתגלגל ונפתח, אין שום דבר בפנים. אייוון, חי ונושם, מופיע אוחז בפנס וצוחק. טרוור, פתאום חזרה בביתו, בוהה בעצמו במראה, מתחיל לחזור על המילים "אני יודע מי אתה". הוא משלים את האותיות החסרות במשחק האיש התלוי על המקרר שלו, ויוצאת המילה "רוצח". אז הוא נזכר בחלק שלו בתאונת פגע וברח לפני שנה, בה הוא דרס והרג ילד זהה לניקולאס לאחר שהסיר את עיניו מהכביש לרגע כשניסה להשתמש במצת במכוניתו. אמו של הילד, שלאחר מכן הוא מפנטז עליה כמריה המלצרית, הייתה בזירת התאונה; במעשה של חוסר רגישות ופחדנות, טרוור מחליט פשוט להמשיך לנסוע.

לאחר הזכרות בזיכרון כה מודחק הוא שוקל, לזמן קצר, לנסוע לשדה התעופה ולברוח. במקום זאת הוא נוסע למפקדת המשטרה, מלווה על ידי אייוון- שקט אך מעודד, שנפרד ממנו מחוץ לתחנת המשטרה. בנקודה זו ניתן להבין כי אייוון היה כפיל שגילם את המצפון של טרוור. בהתאם להתגלמות מצפונו של טרוור, אייוון מתרצה רק כאשר טרוור לוקח אחריות למעשיו. בדלפק הקבלה של תחנת המשטרה, טרוור מתוודה על פשעו מלפני שנה. כשסוף סוף מצפונו האשם הפך לנקי, טרוור נרדם במהירות בתא המעצר שלו, בפעם הראשונה מאז התאונה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]