המפרי אפלבי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סר המפרי אפלבי
Sir Humphrey Appleby
תוכנית טלוויזיה כן, אדוני השר, כן, אדוני ראש הממשלה
הופעה ראשונה ממשלה פתוחה (כן, אדוני השר, 1980)
הופעה אחרונה הרשת הסבוכה (כן, אדוני ראש הממשלה, 1988)
גילום הדמות נייג'ל הותורן
מידע
מין זכר
מקצוע מזכיר קבוע, מזכיר הקבינט
אזרחות הממלכה המאוחדתהממלכה המאוחדת הממלכה המאוחדת
דמויות קשורות
משפחה גברת אפלבי (רעייה)
חברים סר ארנולד רובינסון (מזכיר הממשלה)
סר פרדריק סטיוארט (מנכ"ל משרד החוץ)
סר דזמונד גלייזברוק
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סר המפרי אפלביאנגלית: Sir Humphrey Appleby) הוא אחת משלוש הדמויות המרכזיות בקומדיה הבריטית משנות ה-80 "כן, אדוני השר" ובסדרת ההמשך "כן, אדוני ראש הממשלה". את המפרי אפלבי גילם השחקן נייג'ל הות'ורן אשר זכה בארבעה פרסים מטעם האקדמיה הבריטית לאמנויות הקולנוע והטלוויזיה על גילום דמותו של המפרי.

סר המפרי מחזיק במספר תוארי אצולה ובהם: אביר מפקד במסדר האימפריה הבריטית, אביר מפואר במסדר האמבט, חבר המסדר המלכותי הוויקטוריאני ובעל תואר שני בלימודים קלאסיים מאוניברסיטת אוקספורד. בסדרה "כן, אדוני השר" המפרי הוא מנכ"ל המשרד לעניינים מנהליים, ובפרק האחרון הוא מתמנה לתפקיד מזכיר הממשלה, תפקיד אותו הוא מבצע במהלך סדרת ההמשך.

הדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

סר המפרי הוא אמן בהצגת דברים באופן דו-משמעי ואשף בשימוש במניפולציות שונות. הוא מחויב למטרה אחת ויחידה: שמירת הסטטוס קוו בממלכה המאוחדת בכלל, ובשירות הציבורי בפרט. דבר לא עוצר אותו בדרך להשגת המטרה והוא אינו בוחל באמצעים. לכל אורך הסדרה משתמש סר המפרי באנגלית גבוהה ובז'רגון טכני על מנת לבלבל את יריביו; הוא עוסק במינוי מקורביו ובעלי בריתו לתפקידים ולוועדות א-פוליטיות לכאורה; הוא מטרפד באופן שיטתי את כל הרפורמות והצעות החוק של השר הממונה, באמצעות הקמת ועדות בין-משרדיות שמטרתן המוצהרת היא לבחון את כל ההשלכות ולהגיש מסקנות, אך בפועל נועדו לקבור את היוזמות בנבכי הבירוקרטיה של השירות הציבורי.

בסדרה "כן אדוני השר", סר המפרי הוא מנכ"ל המשרד לעניינים מנהליים ומכהן תחת השר ג'ים האקר. זמן קצר לפני מינויו של האקר לראש ממשלה בסדרת ההמשך, מקודם גם סר המפרי לתפקיד מזכיר הממשלה (ומתפקד למעשה גם כנציב שירות המדינה).

השכלה וקריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפני שקיבל מלגה לאוניברסיטת אוקספורד, שם למד סר המפרי בפקולטה למדעי הרוח, הוא היה תלמיד בבית הספר היוקרתי לבנים ווינצ'סטר. סר המפרי הצטרף לשירות הציבורי לאחר שירות חובה בחיל החינוך של צבא הוד-מלכותה. בין השנים 1950 ל-1956 הוא היה פקיד מכרזים אזורי. לאחר מכן עבר למשרד המלחמה (שם היה אחראי למחדל ביטחוני חמור שנחשף בפרק "השלד בארון") והועבר משם לתפקיד עוזר מנהל במשרד לענייני סקוטלנד. בשנת 1964 נכנס לתפקידו החדש במשרד לעניינים מנהליים, עד לקידומו לתפקיד מזכיר הממשלה.

סר המפרי מייצג במידה רבה את הסנוב והג'נטלמן הבריטי האולטימטיבי. הוא אליטיסט יהיר ונפוח, ומתייחס לשר הממונה עליו (והפחות משכיל ממנו) בבוז מסוים. בנוסף לכך הוא פטפטן בלתי נלאה, השולט היטב ברזי השפה כמו גם בכללי הדקדוק הלטיני והיווני. פעמים רבות הוא עושה שימוש ביכולותיו הוורבליות המושלמות במטרה להביך ולבלבל את השר הממונה, ולערפל את הנושאים וההחלטות בהם דנים. השימוש שהמפרי עושה בשפה ככלי שנועד לבלבל ולהטעות טבוע בו כה עמוק, עד שלעיתים הוא עושה זאת גם כאשר הוא מבקש להבהיר את כוונתו האמיתית. הוא מאמין באמת ובתמים כי השירות הציבורי יודע הכי טוב כיצד יש לנהל את המדינה ומהם הצרכים של הבריטי הממוצע. למרבה האירוניה, המפרי אינו "האדם הממוצע" ואף אינו קרוב אליו. אמונתו ביכולתו להחליט מה טוב עבור האדם הממוצע, נובעת מההשכלה שקיבל באוניברסיטה יוקרתית באוקספורד ומהיותו עובד מדינה בכיר. הוא אף חוזר ואומר תכופות כי "מה שטוב לבריטניה - טוב לשירות הציבורי" ולהפך. רוב החיכוכים עם ג'ים האקר (שסבור כי מה שטוב לקריירה הפוליטית שלו - טוב לבריטניה) הם השלכה ישירה של השקפה זו.

המפרי עדיין מאמין כי נשים הן המין הנחות, ולרוב מתייחס אליהן באדיבות מוגזמת ובהתנשאות. הוא פונה תמיד ליועצת הפוליטית של הקר בתואר "גבירתי היקרה" מתוך זלזול מופגן, וסבור כי יש לקדם נשים בשירות הציבורי, רק באופן עקרוני. בפרקים רבים הוא מוצג כשוחר תרבות גבוהה וכמי שסועד במסעדות יוקרה (לרוב, עם קודמו בתפקיד מזכיר הממשלה, סר ארנולד). כחבר בחבר הנאמנים של בית האופרה המלכותי הוא נוכח בערבי גאלה רבים ודואג לתקציבים מנופחים על חשבון תרבות עממית יותר.

יחסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסדרה כן אדוני השר רוחש המפרי (למראית עין בלבד) יחסי כבוד וידידות לשר ג'ים האקר, ועם זאת מדובר במערכת יחסים קונפליקטואלית של שני יריבים פוליטיים. כאשר אינו מצליח להעסיק את השר בזוטות והלה הוגה מדיניות חדשה או רפורמה במשרד, המפרי אינו בוחל בהונאה ובסחטנות.

יחסיו עם ברנרד וולי, המזכיר הפרטי של האקר (אך כפוף להמפרי), חבריים מעט יותר. וולי נאלץ להקשיב לא אחת להרצאותיו של המפרי אודות ההתנהלות המקובלת בשירות המדינה. כאשר נאמנותו של וולי לשר אינה נוחה להמפרי, הוא נוטה להשמיע איומים עקיפים על המשך עבודתו או קידומו בשירות המדינה. חבריו הקרובים בסדרה הם סר ארנולד רובינסון (מזכיר הממשלה הקודם), סר פרדריק סטיוארט (מנכ"ל משרד החוץ) והבנקאי הבכיר, סר דזמונד גלייזברוק. על אף היותו נשוי, לאשתו אין תפקיד של ממש בסדרה והיא נראתה בשני פרקים בלבד למספר שניות.

השלכות והשפעות[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמותו של סר המפרי הפכה לשם נרדף ולסטריאוטיפ המקובל לפקיד בכיר בשירות המדינה. בתקשורת הבריטית מתפרסמות לעיתים תמונות של סר המפרי לצד עובדי מדינה בכירים במטרה ליצור את ההשוואה הברורה מאליה. מדי פעם אף עושים שימוש בביטוי "אפילו סר המפרי היה מתגאה בכך..."

מודעת אבל על מותו של סר המפרי מופיעה ב"ספר המתים של פוליטיקו" ("Politico's Book of the Dead"), מאת יוצרי הסדרה, אנתוני ג'יי וג'ונתן לין. בספר זה ישנם מספר פרטים ביוגרפיים אודות סר המפרי, ובהם תאריך הלידה ותאריך הפטירה שלו, המקביל לתאריך הפטירה של השחקן, סר נייג'ל הות'ורן, שגילם אותו.