הראלד פון בוסה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הראלד פון בוסה
Harald von Bosse
לידה 29 בספטמבר 1812
ריגה, האימפריה הרוסית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 10 במרץ 1894 (בגיל 81)
דרזדן, הקיסרות הגרמנית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה Trinitatis Cemetery עריכת הנתון בוויקינתונים
יצירות ידועות Russian Orthodox Church, Helsinki German Church, House of the Department of Estates עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה אות מסדר אנה הקדושה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הראלד פון בוסהאנגלית: Harald von Bosse;‏ 28 בספטמבר 181210 במרץ 1894) היה אדריכל וצייר בן המאה ה-19. הוא היה צאצא למשפחת אצילים גרמנו-בלטית והיה נתין של האימפריה הרוסית.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוא נולד בליבבורג הסמוכה לסנט פטרסבורג. הוא למד בדרמשטדט ועבר לסנט פטרסבורג בשנת 1831. הוא עבד בסטודיו של אלכסנדר ברלוב והתמנה לצייר חופשי באקדמיה הקיסרית לאמנויות ב-1832, ולאקדמאי שם ב-1839 ופרופסור ב-1854. הוא תכנן מבני ציבור והפך לאדריכל החצר ב-1858.[1]

עיצוב אגף הקיסרית מריה אלכסנדרובנה, 1853

הוא פרש ב-1863 ועבר לדרזדן מסיבות בריאותיות, בילה שם את שנותיו האחרונות ובשנת 1872 תכנן את הכנסייה הרפורמית והכנסייה הרוסית האורתודוקסית של העיר. בין יצירותיו הידועות האחרות היא הכנסייה הגרמנית בהלסינקי, פינלנד, עבודה המיוחסת במשותף לפון בוסה ולאדריכל יליד שוודיה קרל יוהאן פון היידקן, העבודה הושלמה בשנת 1864. הוא מת בדרזדן.

הגישה האמנותית[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי האסתטיקה של תקופת ההיסטוריזם, האדריכל פון בוסה ניסה את כוחו ב"סגנונות היסטוריים" שונים. בעיצוביו לבתים כפריים של סוף שנות ה-30 עד אמצע שנות ה-40 הוא עבד בעיקר "בסגנון הקוטג' האנגלי, תוך שימוש באלמנטים של עיטור גותי".

סגנונו של האדריכל התפתח מקלאסיציזם קפדני לסגנון הנאו-רנסאנס. סגנון הנאו-רנסאנס אומץ על ידי איוואן פשקוב בשדרת Liteyny בסנט פטרסבורג (1841–1844). באופן דומה מעוטרים גם חזיתות בנייני המגורים והאחוזות של מ.ב. קוצ'ובי וא.א. פולובצוב. עם זאת, חללי הפנים של בתי המגורים מעוצבים בסגנונות שונים: נאו-בארוק, נאו-רוקוקו, ביזנטי, מורי וגותי.

בעת בנייה מחדש של האגף של הקיסרית מריה אלכסנדרובנה בארמון החורף בחר פון בוסה בסגנון הרוקוקו; הוא החליף את הצבע הכחול המקורי במשי ארגמן בוהק ופרטים מוזהבים.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הראלד פון בוסה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Andreeva, V. I.; Андреева, В. И. (2009). Garalʹd Bosse. Sankt-Peterburg: Kolo