הרגימנט המלכותי של סקוטלנד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הרגימנט המלכותי של סקוטלנד
Nemo me impune lacessit איש אינו מתגרה בי מבלי להיענש
Nemo me impune lacessit
איש אינו מתגרה בי מבלי להיענש
פרטים
כינוי SCOTS (הסקוטים)
מדינה הממלכה המאוחדתהממלכה המאוחדת הממלכה המאוחדת
שיוך הצבא הבריטיהצבא הבריטי צבא יבשה
סוג חיל רגלים
בסיס האם אדינבורו, בריטניה
טירת אדינבורו (מפקדה)
אירועים ותאריכים
תקופת הפעילות 28 במרץ 2006 – הווה (18 שנים)
נוצרה מתוך רגימנט הסקוטים המלכותי
רג' הפוסיליירים ההיילנדים המלכותי
רג' המשמר השחור
רג' ההיילנדרים (סיפורט', גורדון וקמרון)
רג' ארגייל וסאטרלנד
רג' השפלה 52
רג' ההיילנדים 51
נתוני היחידה
כוח אדם 3 גדודים סדירים
2 גדודי מילואים
פלוגה מוגדלת
פיקוד
יחידת אם הדיוויזיה הסקוטית, ולשית ואירית

הרגימנט המלכותי של סקוטלנדאנגלית: Royal Regiment of Scotland) הוא רגימנט חיל רגלים של הצבא הבריטי אשר מכיל שבעה גדודים. הרגימנט נוצר בשנת 2006 כאיחוד של הרגימנטים הסקוטים השונים אשר שירתו תחת הדיוויזיה הסקוטית, מלבד הגדוד הראשון שמהווה סיפוח של שני רגימנטים, כל גדוד ברגימנט מהווה רגימנט לשעבר שהפך לגדוד ברגימנט החדש וכן משמר במידה מסוימת את המסורות של הרגימנט ממנו בא.

מבין הרגימנטים של חיל הרגלים בצבא הבריטי,[1] נחשב הרגימנט המלכותי של סקוטלנד לבכיר ביותר. חשיבות המיקום בין יחידות הצבא מתבטא בעיקר בסדר באירועים פורמליים ומסדרים כאשר הרגימנטים יופיעו לפי סדר בכירותם בצבא.

הרגימנט אינו פועל כיחידה מבצעית הומוגנית, אלא כיחידה פיקודית המרכזת את הגיוס וההכשרה של הגדודים שלה כמו גם משמרת את המסורות השונות של הגדודים. מלבד תפקידו על ניהול הרגימנטים, אחראי הרגימנט גם על משימות של משמר כבוד במקומות שונים בסקוטלנד כגון בטירת אדינבורו באופן בו בכל זמן נתון בדרך כלל גדוד אחד לפחות נשאר בסקוטלנד למשימה זאת בזמן שהגדודים האחרים נמצאים ברוטציה או בשירות מבצעי פעיל.

מבנה הרגימנט[עריכת קוד מקור | עריכה]

חייל מגדוד "המשמר השחור" עומד על המשמר בטירת אדינבורו.
"הקו האדום הדק", חיילי "רגימנט רגלים 93 (הסאטרלנד היילנדרים)" במלחמת קרים, 1854.
"רגימנט רגלים 92 (הגורדון היילנדרים)" במהלך הקרב על קנדהר במלחמה האנגלו-אפגנית השנייה, 1880.
נגן חמת חלילים מוביל חיילים מרגימנט "הסיפורת' היילנדרים" במלחמת העולם השנייה, 1944.
  • גדוד 2 'הפוסיליירים ההיילנדים המלכותי': גדוד חיל רגלים קל המשרת בצוות קרב החטיבה הקלה הרביעית כחלק מהדיוויזיה הראשונה. צבע נוצת המצנפת של חיילי הגדוד הוא לבן.
  • גדוד 3 'המשמר השחור': גדוד חי"ר ממוכן קל המשרת בחטיבה 51 (חי"ר) כחלק מהדיוויזיה הראשונה. צבע נוצת המצנפת של חיילי הגדוד הוא אדום.
  • גדוד 4 'של ההיילנדים': גדוד חי"ר משוריין המשרת בצוות קרב חטיבת התקיפה וסיור העומק הראשונה כחלק מהדיוויזיה השלישית. צבע נוצת המצנפת של חיילי הגדוד הוא כחול.
  • פלוגת בלקלאווה, גדוד 5 'הארגייל וסאטרלנד היילנדרים': פלוגה אחת המשמשת למשימות טקסיות. צבע נוצת המצנפת של חיילי הגדוד הוא ירוק.
  • גדודי המילואים:
    • גדוד 6 מתנדבי השפלה 52: הגדוד סיפח את "רגימנט השפלה 52". צבע נוצת המצנפת של חיילי הגדוד הוא אפור.
    • גדוד 7 מתנדבי ההיילנדים 51: הגדוד סיפח את "רגימנט ההיילנדים 51". צבע נוצת המצנפת של חיילי הגדוד הוא סגול.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גדוד הגבול הסקוטי המלכותי[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגדוד נוצר כתוצאה מפירוק של שני רגימנטים; "רגימנט הסקוטים המלכותי" ו"רגימנט הגבול הסקוטי של המלך", וסיפוחם לתוך הגדוד. שטחי הגיוס של הגדוד מונהג כיום באותם שטחים של שני הרגימנטים אשר מרכיבים אותו, אלו באזור דרום סקוטלנד, הגבול עם אנגליה וכוללים גם את הבירה אדינבורו.

רגימנט הסקוטים המלכותי:
אנגלית: The Royal Scots) נקרא גם "הרגימנט המלכותי" ובעבר נקרא גם "רגימנט הרגלים המלכותי". הרגימנט נוסד בשנת 1633 והיה עד שנת 2006 הרגימנט הוותיק ביותר בצבא הבריטי, בשנה זאת פורק וסופח יחד עם רג' הגבול הסקוטי לתוך הגדוד הראשון של "הרגימנט המלכותי של סקוטלנד". הרגימנט הוקם בהוראת המלך צ'ארלס הראשון כדי להילחם כנגד צרפת, במהלך המאה ה-17 היה רגימנט סדיר בצבא המלך ונלחם בעיקר בקרבות כנגד הצרפתים.
הרגימנט שירת כחלק מצבאות המלך והצבא הבריטי לאורך כל קרבות הממלכה והאימפריה הבריטית, והיה מהרגימנטים הבודדים שלא סופחו, אוחדו או פורקו לאורך ההיסטוריה של הצבא הבריטי.

רגימנט הגבול הסקוטי של המלך:
אנגלית: King's Own Scottish Borderers) הרגימנט הוקם בשנת 1689 במהלך מרד היעקוביטים, כדי להגן על אדינבורו מפני המורדים. כמו רגימנט הסקוטים המלכותי, גם הרגימנט הזה שירת לאורך ההיסטוריה של הצבא הבריטי עד שפורק וסופח בשנת 2006 לכדי הגדוד הראשון של הרגימנט הסקוטי המלכותי.

גדוד הפוסיליירים ההיילנדים המלכותי[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגדוד נוצר כתוצאה מפירוק הרגימנט הפוסיליירי הסקוטי המלכותי כרגימנט והפיכתו לגדוד השני של הרגימנט. הגדוד משמר את שטחי הגיוס ההיסטוריים של רגימנט הפוסיליירים, שטחים אלו הם בחלק הדרום מערבי של סקוטלנד וכוללים גם את העיר גלאזגו.

רגימנט הפוסיליירים ההיילנדים המלכותי
אנגלית: Royal Highland Fusiliers) בשמו המלא "רגימנט הפוסיליירים ההיילנדים המלכותי (רגימנט גלאזגו וארשייר של הנסיכה מרגרט)". הרגימנט נוסד בשנת 1959 כתוצאה מאיחוד שני רגימנטים:

  • רגימנט הפוסיליירים הסקוטי המלכותיאנגלית: Royal Scots Fusiliers) הוקם בשנת 1678 ונלחם בשנותיו הראשונות בעיקר במרידות השונות בסוקטלנד כולל תקופה של לחימה כנגד המלוכה האנגלית בשנת 1689 במהלך המהפכה המהוללת. בין השנים 17511881, הוכר הרגימנט במספר 21 המייצג את מיקומו של הרגימנט בוותק הרגימנטים של חיל הרגלים. בשנת 1959 פורק הרגימנט ואוחד לתוך "רגימנט הפוסיליירים ההיילנדים המלכותי".
  • רגימנט הרגלים הקל מההיילנדים (גלאזגו)אנגלית: Highland Light Infantry), ידוע גם כרגימנט גלאזגו, הוקם בשנת 1881 במהלך שינוי מבנה הצבא הבריטי על ידי איחוד של שני רגימנטים; "רגימנט חי"ר קל 71 (ההיילנדים)" ו"רגימנט חי"ר 74 (ההיילנדים)".

גדוד המשמר השחור[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגדוד נוצר על ידי פירוק וסיפוח רגימנט המשמר השחור. שטחי הגיוס ההיסטוריים של הרגימנט השתמרו גם בגדוד החדש ונמצאים בחלק המערבי של מרכז סקוטלנד, הם כוללים בין היתר את הערים פרט' ודנדי.
רגימנט המשמר השחור הוקם בשנת 1661 במהלך מרד היעקוביטים בתור "רגימנט ההיילנדים 43", בשנת 1748 שונה מספרו ושמו ל"רגימנט הרגלים 42". בשנת 1881 במהלך סידור מחדש של הצבא הבריטי, אוחד הרגימנט עם "רגימנט הרגלים 73" לכדי "רגימנט ההיילנדרים המלכותי (המשמר השחור)".
לאורך השנים, דבק ברגימנט הכינוי "המשמר השחור", כינוי שנבע מצבע הטארטן הכהה של חיילי הרגימנט ותפקידם כשומרי סקוטלנד. השם מתייחס גם ליחידות קטנות שהוקמו על מנת לשמש כוח שיטור כנגד פשע באזורים הנידחים של סקוטלנד בתחילת המאה ה-18, יחידות שהופעלו על ידי המלוכה הבריטית ונקראו באותו שם. שם הרגימנט הפך באופן רשמי למשמר השחור החל משנת 1931, שם שנשאר עד לפירוק הרגימנט בשנת 2006. כיום שם הגדוד נושא את שם הרגימנט, את צבעי הטארטן שלו ורבים מהמסורות שלו, בדומה לגדודים האחרים ברגימנט המלכותי של סקוטלנד.

גדוד ההיילנדרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגדוד נוצר על ידי פירוק וסיפוח של "רגימנט ההיילנדרים (סיפורת', גורדון וקמרון)". שטחי הגיוס ההיסטוריים של הגדוד בדומה לרגימנט אותו הוא סיפח, הם אזורי הרמה הסקוטית (היילנדים) שהם כל המחצית הצפונית של הארץ.
רגימנט ההיילנדרים נוצר בשנת 1994 על ידי איחוד של שני רגימנטים:

  • רגימנט ההיילנדרים של המלכה (סיפורת' וקמרון)אנגלית: Queen's Own Highlanders) הרגימנט הוקם בשנת 1961 בתוצאה מאיחוד של שני רגימנטים; "רגימנט ההיילנדרים קמרון של המלכה" אשר נוסד בשנת 1793 בתור "רגימנט רגלים 79" שגייס מתנדבים משבט קמרון. הרגימנט נלחם בשנותיו הראשונות במלחמות הנפוליאניות ומאז המשיך לשרת בצבא הבריטי עד פירוקו וסיפוחו ב-1961. "רגימנט הסיפורת' היילנדרים" הוקם גם הוא מתוך איחוד של שני רגימנטים בשנת 1881, כאשר פורקו ואוחדו "רגימנט רגלים 72" ו"רגימנט רגלים 78 (רוֹס-שייר בָאפס)", שני רגימנטים שהוקמו בסוף המאה ה-18 כדי להילחם בצרפת בעימותים השונים שסבבו סביב המלחמות הנפוליאוניות.
  • רגימנט הגורדון היילנדריםאנגלית: Gordon Highlanders) הרגימנט הוקם בשנת 1881 במהלך סידור מחדש של הצבא, מתוך איחוד של שני רגימנטים; "רגימנט רגלים 75 (סטרלינגשייר היילנדרס)" ו"רגימנט רגלים 92 (גורדון היילנדרס)" שני רגימנטים שהוקמו בסוף המאה ה-18 כדי להילחם במלחמות הנופליאוניות של התקופה ולבסוף אוחדו לרגימנט אחד במהלך צמצום הצבא כולו.

גדוד הארגייל וסאטרלנד היילנדרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגדוד נוצר מפירוק וסיפוח 'רגימנט ארגייל וסאטרלנד', אשר היה רגימנט נפרד. שיטחי הגיוס אשר הונהגו על ידי הרגימנט ממשיכים לשרת את הגדוד והם באזורי מערב מרכז סקוטלנד.
הרגימנט נוצר 1881 כתוצאה מצמצום וארגון מחדש של הצבא, על ידי איחוד שני רגימנטים:

  • רגימנט רגלים 91 (הארגיילשיר היילנדרים של הנסיך לואיס)אנגלית: 91st (Argyllshire Highlanders) Regiment of Foot), הרגימנט הוקם בשנת 1759 ולאורך השנים פורק והוקם מחדש כולל תקופה בה היה רגימנט אנגלי. הרגימנט קיבל את זהותו הסופית במהלך המלחמות הנפוליאניות ופורק לבסוף ב-1881.
  • רגימנט רגלים 93 (הסאטרלנד היילנדרים)אנגלית: 93rd (Sutherland Highlanders) Regiment of Foot) הרגימנט הוקם בשנת 1779 במהלך המלחמות הנפוליאניות ובדומה לארגיילשיר היילנדרס גם הוא פורק והוקם מחדש מספר פעמים עד לקבלת זהותו הסופית. הרגימנט ידוע במיוחד על לחימתו במלחמת קרים ובמרד ההודי הגדול.

גדודי הלולנד 52 וההיילנד 51[עריכת קוד מקור | עריכה]

שני גדודי מילואים של הרגימנט הסקוטי נוצרו על בסיסם של שני רגימנטים בעלי אותו השם. הרגימנטים שניהם בעלי היסטורית התפתחות ארוכה אך תמיד שימרו תפקיד של יחידות עתודה ומילואים.

  • רגימנט השפלה 52אנגלית 52nd Lowland Regiment) הוקם ראשית בתור דיוויזיית מילואים בעלת אותו שם בשנת 1908. דיוויזה זאת איחדה את יחידות המילואים והמתנדבים מהשפלה הסקוטית. היא שירתה מהקמתה עד סוף מלחמת העולם הראשונה והוקמה מחדש במהלך מלחמת העולם השנייה. היחידה הוקמה מחדש בתור רגימנט מילואים בשנת 1967.
  • רגימנט ההיילנדים 51אנגלית 51st Highland Regiment) גם הוא הוקם ראשית כדיוויזיית מילואים המרכזת יחידות מילואים ומתנדבים, רק שזו הכילה יחידות מהרמה הסקוטית. הדיוויזיה הוקמה אף היא בשנת 1908, כאשר היא שירתה במלחמת העולם הראשונה, פורקה והוקמה מחדש במהלך מלחמת העולם השנייה. בתור רגימנט הוקמה היחידה בשנת 1967 מחדש.

התפתחות הרגימנט[עריכת קוד מקור | עריכה]

תרשים התפתחות הרגימנט[2]
הרגימנט המלכותי של סקוטלנד הסקוטי המלכותי (הרגימנט המלכותי)
רגימנט הפוסיליירים ההיילנדים המלכותי רגימנט הפוסיליירים הסקוטים המלכותי
רגימנט הרגלים הקל ההיילנדים
(רגימנט גלאזגו)
רגימנט הרגלים הקל 71 (ההיילנדים)
רגימנט הרגלים 74 (ההיילנדרים)
רגימנט הגבול הסקוטי של המלך
רגימנט המשמר השחור
(חטיבת ההיילנדים המלכותית)
רגימנט הרגלים 42 (חטיבת ההיילנדים המלכותית)
רגימנט הרגלים 73
רגימנט ההיילנדרים
(סיפורט', גורדון וקמרון)
רגימנט ההיילנדרים של המלכה
(סיפורט' וקמרון)
רגימנט הקמרון היילנדרים של המלכה
רגימנט הסיפורת' היילנדרים רגימנט הרגלים 72
רגימנט הרגלים 78 (רוֹס-שייר בָאפס)
רגימנט הגורדון היילנדרים רגימנט הרגלים 75 (סטרלינגשייר)
רגימנט הרגלים 92 (גורדון)
רגימנט הארגייל וסאטרלנד היילנדרים רגימנט הרגלים 91 (הארגיילשיר היילנדרים של הנסיך לואיס)
רגימנט הרגלים 93 (הסאטרלנד היילנדרים)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ בצבא הבריטי ישנה הפרדה בין רגימנטים רגלים (חי"ר) לבין חמשת הרגימנטים של משמר המלוכה, זאת אף על פי שבפועל רגימנטים אלו גם הם חיל רגלים. בסדר בכירות, רגימנטים במשמר מקדימים את הרגימנטים האחרים.
  2. ^ במקומות בהם סוג הרגימנט הוא 'רגלים' (חיל רגלים) המונח באנגלית הוא רגלים (Foot).


הקודם:
המשמר הוולשי
סדר בכירות בחיל הרגלים
מקום 6
הבא:
הרגימנט המלכותי של נסיכת ויילס