הרקלס אינקספקטטוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןהרקלס אינקספקטטוס
איור משוער של התוכי לצד תוכי מהסוג Nelepsittacus
איור משוער של התוכי לצד תוכי מהסוג Nelepsittacus
תקופה
מיוקן 19–16 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: עופות
סדרה: תוכאים
סוג: הרקלס
מין: הרקלס אינקספקטטוס
שם מדעי
Heracles inexpectatus
וורת'י והנד וארצ'ר ופייטרי וסקופילד, 2019
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הרקלס אינקספקטטוס (שם מדעי: Heracles inexpectatus) הוא מין נכחד של תוכי ענק שחי בניו זילנד מתקופת המיוקן שלפני 29 עד 16 מיליון שנה. הוא התגלה ב-2008 בסיינט בתאנס (Saint Bathans) שבאוטגו, האי הדרומי של ניו זילנד. הוא תואר משרידי עצמות שוק ענקיות ונבדק באוניברסיטת פלינדרס שבאוסטרליה הדרומית. התוכי תואר למדע בשנת 2019. הסוג כונה הרקלס על שם הגיבור היווני עם אותו שם, עקב גודלו ונראה שהיה התוכי הגדול בעולם.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

תוכי זה עלה על גובה של 1 מטר ועל משקל של 7 קילוגרם, גדול יותר מהקאקאפו המודרני (גם הוא מניו זילנד) שמגיע למשקל של 3 עד 4 קילוגרם. ההערכה של החוקרים היא שתוכי זה שייך לקבוצה תוכיי ניו זילנד, בה גם הקאקאפו והנסטור המודרניים והתוכים הנכחדים מהסוג Nelepsittacus, אך ייתכן שהוא בעל אבות קדומים אף יותר מהם. גודלו של התוכי נובע מענקיות איים, מאחר שבאי היו פחות טורפים מאשר על היבשות.

תוכי זה היה חסר יכולת תעופה עקב משקלו, אך בדומה לקאקאפו היה יכול להשתמש במקורו העבה והמעוקל כדי לטפס על עצים וכך להגיע לפירות ואגוזים שהוא פיצח עם המקור החזק. לצידו חיו מינים אחרים של עופות ענקיים כמו עופות המואה וכמה אווזאים גדולים מאוד. כולם התמחו בלחיות בגומחות אקולוגיות שבמקומות אחרים חיים בהן יונקים אשר היו חסרים בניו זילנד.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הרקלס אינקספקטטוס בוויקישיתוף