לדלג לתוכן

הר סהרונים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הר סהרונים הוא רכס צר באזור הר הנגב שנמצא במזרח מכתש רמון, ההר מתנשא עד לגובה 576 מטר[1], הוא חלק מ"הקיר" הדרומי של מכתש רמון[2]. מפסגת הר סהרונים יש תצפית אל מכתש רמון, קניון נחל נקרות ורכסי ההרים שבמזרח[1]. הוא אתר טיולים וטיפוס מוביל באזור, עם מסלולי טיול מסוימים שמגיעים לראשית ההר ולנקודות תצפית.

מקור השם[עריכת קוד מקור | עריכה]

השם עין סהרונים נובע מצמח סהרון הגדל באזור. מצד סהרונים (מכונה גם חאן סהרונים, מצד מחלת, קסר אלעין או חאן שער רמון) הוא מצודה נבטית על דרך הבשמים, בלב מכתש רמון, הקרויה על שם צמח סהרון משתלשל שגדל לידו.

מיקום גאוגרפי ומידע גאוגרפי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההר סמוך לים המלח, מזרח מכתש רמון, גובה מהנקודה הכי גבוהה של ההר הוא 576 מטר, גובהו מעל פני הים הוא 1040 מטר אורך המסלול הוא 6.5 ק"מ, חניון לילה נמצא בנחל גוונים, חניון סהרונים המהווה את נקודת ההתחלה של המסלול, חניון יום עין סהרונים מהווה את נקודת הסיום של המסלול.

גיאומורפולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רצפת ההר מלאת אבנים, אדמה קשה ואדמה אבקית. "כרבולות" של זיקים, מצלעות, מצוקים עמוקים וצורות מופלאות של סלעים בחציריו הערוכים כמו צוקים, סולמות ואריחים[3].

היסטוריה וארכאולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

באתר יש ממצאים ארכאולוגיים רבים. על שפת המכתש מוצגות כתריסר יצירות שפוסלו במקום בשנים 1986-1988 מעשה ידי פסלים מהארץ ומחוצה לה[4] הר סהרונים ועין סהרונים שימשו כנקודת מעבר חשובה בדרך הבשמים הנבטית. חאן סהרונים היה פונדק דרכים ששימש כתחנת לילה עבור שיירות הגמלים שנעו בדרך זו, מעבירות סחורות רבות כמו מור ולבונה מהעיר פטרה לנמל עזה. המבנה שוחזר בחלקו ועבר טיפולי שימור ארכאולוגיים.

צמחייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הר סהרונים ידוע בצמחייתו הייחודית והמגוונת. בשל גובהו ותנאי האקלים הקשים, הר סהרונים מאפשר חיים למגוון רחב של צמחים שאינם נפוצים באזור. כמה מהם יכולים להראות אקזוטיים בגלל הצורה או הצבע שלהם. בין הצמחים המפורסמים שניתן למצוא בהר סהרונים נמנים פרחי קטיפה, צמח הלוטוס וצמחי יער כמו תמרים וסנטה הצמחים הללו מוסיפים צבע וחיים לנוף המדברי והם חלק מהמגוון הביולוגי הייחודי של הר סהרונים. גם בהר ובאזור מכתש רמון הצמח הבולט באזור הוא צמח הסהרון המשולשל, שקיבל את שמו בשל צורתו המשולשת הייחודית[5].

בעלי חיים ייחודיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הר סהרונים ועין סהרונים הם מקום במכתש רמון שמציע מגוון רחב של בעלי חיים ייחודיים. עין סהרונים, המעיין היחיד במכתש, משמש מקור מים לבעלי חיים רבים ומגוונים. כמה מבעלי החיים שניתן למצוא באזור הם הפרא, יעלים, חמורי בר ומגוון ציפורים.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 יעל לרנר, הר סהרונים ועין סהרונים - המלצה למסלול טיול בשמורת הטבע מכתש רמון, באתר רשות הטבע והגנים, ‏6 ביוני 2020
  2. ^ הר סהרונים – iNature, באתר inature.info
  3. ^ מנחם מרקוס, הר הנגב והערבה כרך 15, מדריך ישראל החדש: ישראל, 2001
  4. ^ אבי הרטמן, מכתש רמון אתרים נבחרים | מבט-על, באתר מבט-על, ‏13 באוגוסט 2015
  5. ^ יעל לרנר, פרסת נקרות ועין סהרונים - המלצה למסלול טיול בשמורת הטבע מכתש רמון, באתר רשות הטבע והגנים, ‏23 בדצמבר 2019