לדלג לתוכן

ההתאחדות הלאומית האמריקנית למען זכות הבחירה לנשים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ההתאחדות הלאומית האמריקנית למען זכות הבחירה לנשים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1890–הווה (כ־134 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
הלן המילטון גרדנר, קארי צ'פמן קאט ומוד ווד פארק במרפסת 'בית זכות הבחירה' בוושינגטון, מטה הארגון

ההתאחדות הלאומית האמריקנית למען זכות הבחירה לנשים (אנגלית: National American Woman Suffrage Association (NAWSA)) היה ארגון שהוקם ב-18 בפברואר 1890 כדי לקדם את זכות הבחירה לנשים בארצות הברית. הארגון נוצר ממיזוג שני ארגונים שהיו קיימים קודם לכן: האגודה הלאומית לזכות בחירה לנשים (NWSA)(אנ') והאגודה האמריקאית לזכות בחירה לנשים (AWSA)(אנ'). מספר החברות בו בעת הקמתו היה כשבעת אלפים, ובשיאו מנה הארגון כשתי מליון חברות מה שהפך אותו לארגון ההתנדבותי הגדול ביותר בארצות הברית. הוא מילא תפקיד מרכזי בהעברת התיקון ה-19 לחוקת ארצות הברית בשנת 1920 שהבטיח את זכותן של נשים לבחור.

הדמות הדומיננטית בארגון בעת הקמתו הייתה סוזן ב. אנתוני, שכבר הייתה מנהיגה ותיקה בתנועת זכות הבחירה. קארי צ'פמן קאט, שנתמנתה לנשיאת הארגון לאחר פרישתה של אנתוני ב-1900, יישמה אסטרטגיה של גיוס חברות עשירות בתנועת מועדוני הנשים שצמחו במהירות מתוך אמונה שזמנן, כספן וניסיונן יוכלו לסייע בבניית התנועה לקידום זכות הבחירה. אנה האוורד שו, שהחליפה אותה בהנהגת הארגון ב-1904, ראתה חשיבות גדולה בצמיחת מספר החברות בארגון ובגיוס דעת הקהל הציבורית.

לאחר שהסנאט דחה באופן נחרץ את התיקון המוצע לחוקת ארצות הברית למתן זכות הבחירה לנשים ב-1887, ריכזה תנועת זכות הבחירה את מרבית מאמציה בקמפיינים של זכות הבחירה ברמת המדינות. בשנת 1910 הצטרפה אליס פול ל-NAWSA ושיחקה תפקיד מרכזי בהחייאת העניין בקידום תיקון ברמה הפדרלית. לאחר מאבקים בתוך הנהגת ה-NAWSA על טקטיקה, הקימה פול ארגון מתחרה - מפלגת הנשים הלאומית.

כאשר קאט ​​הפכה שוב לנשיאת הארגון ב-1915, אימצה ה-NAWSA את תוכניתה להגביר את התמקדות הארגון בקידום שינוי ברמה הפדרלית, זאת על אף התנגדות חברות הארגון ממדינות הדרום שהאמינו שתיקון פדרלי ישחק את זכויות המדינות. עם מספר החברות הגדול שלה והמספר ההולך וגדל של נשים בוחרות במדינות שבהן כבר הושגה זכות בחירה, ה-NAWSA החלה לפעול יותר ויותר כקבוצת לחץ פוליטית מאשר כקבוצה חינוכית. היא זכתה לתמיכה ציבורית נוספת לעניין זכות הבחירה על ידי כך ששיתפה פעולה באופן פעיל עם המאמץ המלחמתי במהלך מלחמת העולם הראשונה. ב-14 בפברואר 1920, מספר חודשים לפני אשרור התיקון התשע-עשר, ה-NAWSA התאחדה עם 'מועצת הנשים הבוחרות'(אנ') - לארגון המאוחד הפעיל עד היום קוראים ליגת הנשים הבוחרות(אנ').