ויליאם טרנר (בוטנאי)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ויליאם טרנר
William Turner
לידה 1508
מורפת', ממלכת אנגליה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 7 ביולי 1568 (בגיל 60 בערך)
לונדון, ממלכת אנגליה עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי בוטניקה, אורניתולוגיה
מקום מגורים בריטניה
מקום לימודים מכללת פמברוק עריכת הנתון בוויקינתונים
מוסדות אוניברסיטת קיימברידג' עריכת הנתון בוויקינתונים
הערות נקרא לעיתים אבי הבוטניקה האנגלית והאורניתולוג הראשון ברוח מדעית מודרנית
תרומות עיקריות
חקר צמחים וציפורים באנגליה
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ויליאם טרנראנגלית: William Turner ‏; 1508 - 7 ביולי 1568) היה אורניתולוג ובוטנאי בריטי. נקרא לעיתים אבי הבוטניקה האנגלית והאורניתולוג הראשון ברוח מדעית מודרנית.

קורות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

טרנר נולד במורפת' שבנורת'מברלנד בערך בשנת 1508. אביו היה כפי הנראה בורסקאי בעל שם זהה. בין 1526 ל-1533 הוא למד בפמברוק הול שבאוניברסיטת קיימברידג' שם קיבל תואר B.A. בשנת 1530 ו M.A. בשנת 1533. לאחר מכן שימש שם כחבר ואוצר ראשי. במהלך שהותו בקיימברידג' פרסם מספר מאמרים ובהם Libellus de re herbaria שיצא לאור בשנת 1538. הוא ניצל הרבה מזמנו החופשי לחקר צמחים במקום גידולם הטבעי ותיאר אותם בדיוק שלא היה קיים עד זמנו באנגליה. הוא בז לבוטניקאים שקדמו לו ותיאר את עבודתם כחסרה ומוטעית.

במהלך שהותו בקיימברידג' קיבל על עצמו את הנצרות הפרוטסטנטית וב-1540 יצא למסע הטפות עד שנעצר. לאחר שחרורו נסע לאיטליה ללמוד רפואה בפרארה ובולוניה בשנים 1540 עד 1542 והוסמך לרפואה.

לאחר שסיים את לימודי הרפואה שימש כרופאו האישי של הרוזן מאמדן. עם חזרתו לאנגליה שימש ככומר ורופא לדוכס מסמרסט ובהשפעת סמרסט התקדם במעלות הכנסייה. כשהמלכה מרי הראשונה עלתה לשלטון יצא לגלות פעם נוספת. בין 1553 ל-1558 חי בוויסנברג והתפרנס כרופא. בתקופה זו, אם לא קודם לכן, נהפך לקלוויניסט.

לאחר סוף שלטונה של מרי הראשונה ב-1558 חזר לאנגליה. עקב נסיונותיו לפייס בין הכנסייה האנגלית לכנסיות הפרוטסטנטיות של גרמניה ושווייץ הוא הודח מתפקידו בכנסייה ב-1564. טרנר נפטר בלונדון ב-7 ביולי 1568 ונקבר בכנסיית סנט אולב.

ספרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Libellus de re herbaria רשימות בנות סמך של צמחים ובעלי חיים אנגלים (1538).
  • published Avium praecipuarum, quarum apud Plinium et Aristotelem mentio est, brevis et succincta historia שבנוסף לתיאור הציפורים שהוזכרו על ידי אריסטו ופליניוס הזקן כלל גם תיאורים מדויקים של ציפורים מניסיונו עצמו כאורניתולוג. ספר זה הוא הספר המודפס הראשון המוקדש כולו לציפורים (1544).
  • The Rescuynge of the Romishe Fox ‏ (1545)
  • The Names of Herbes ‏(1548)
  • בשנים 1551, 1562 ו-1568 הוא פרסם ספרו המפורסם ביותר Herbal (בשלושה חלקים), שכלל ציורים (מועתקים ברובם מהספר De historia Stirpium של לאונהרט פוכס) ואת הערותיו של טרנר שהיו מבוססות על המחקר שלו. בנוסף לזאת, הוא הוסיף את השימושים והתכונות של כל צמח.
  • A New Book of Spiritual Physick ‏(1555)
  • A New Boke on the Natures and Properties of all Wines ‏(1568)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ויליאם טרנר בוויקישיתוף