ויקיפדיה:מיזמי ויקיפדיה/אתר האנציקלופדיה היהודית/מיון נושאים: לוויקי/כלל ופרט וכלל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

כלל ופרט וכלל היא אחת מי"ג מידות של רבי ישמעאל שהתורה נדרשת בהן. המידה מופיעה פעמים רבות בתלמוד.

מקור המידה היא בבריתא דרבי ישמעאל: ”כלל ופרט וכלל - אי אתה דן אלא כעין הפרט”.

אופן הלימוד[עריכת קוד מקור]

כאשר התורה נותנת כלל, כלומר אינה מפרטת מה בדיוק היא רוצה, לאחר מכן פרט, כלומר דיוק, ולאחר מכן שוב כלל, דנים את הנושא המדובר ב”כלל ופרט וכלל - אי אתה דן אלא כעין הפרט”. כלומר - יש לעשות רק מה שדומה לפרט.

שיטות לימוד לא שגרתיות[עריכת קוד מקור]

בדרך כלל, כלל ופרט וכלל מתבצע רק כאשר הפרט הוא בין הכלל הראשון לאחרון והכלל הראשון והאחרון דומים זה לזה, אך יש מקרים שבהם דנים כלל ופרט וכלל גם בדרכים אחרות.

  • לפי תנא דבי ר' ישמעאל, אף אם הכלל הראשון והאחרון אינם דומים, ניתן ללמוד בדרך כלל ופרט וכלל.
  • ”אמרי במערבא: כל מקום שאתה מוצא שני כללות הסמוכין זה לזה - הטל פרט ביניהם ודונם בכלל ופרט וכלל, כלומר שניתן ללמוד כלל ופרט וכלל גם כאשר הפרט אינו בין הכללות.

בתלמוד בבלי מופיעים פעמים רבות אזכורים של לימוד "כלל ופרט וכלל"[1], לדוגמה:

  • לגבי מעשר שני נאמר בתורה: ”ונתת הכסף בכל אשר תאוה נפשך” - כלל; ”בבקר ובצאן וביין ובשכר” - פרט; ”ובכל אשר תשאלך נפשך” - חזר וכלל; כלל ופרט וכלל - אי אתה דן אלא כעין הפרט; מה הפרט מפורש - פרי מפרי וגידולי קרקע; אף כל - פרי מפרי וגידולי קרקע” - מכאן נלמד כי בכספי מעשר שני ניתן לקנות רק דבר שהוא פרי שנוצר מפרי (למעט מים, מלח, כמהין ופטריות) וגידולי קרקע (למעט דגים)[2].
  • לגבי נזיר נאמר: ”רבנן דרשי כללי ופרטי: ”מיין ושכר יזיר” - פרט; ”מכל אשר יעשה מגפן היין” - כלל; ”מחרצנים ועד זג” - חזר ופרט; פרט וכלל ופרט - אי אתה דן אלא כעין הפרט: מה הפרט מפורש - פרי ופסולת פרי; אף כל - פרי ופסולת פרי” - מכך נלמד כי הנזיר אסור בתוצר הענבים או בתוצר פסולת הענבים, כמו חרצן או זג, אך לא עלי הגפן וכיוצא בהם[3].
  • לגבי עבד נרצע נאמר: ”רבי דריש כללי ופרטי: ”ולקחת” - כלל; ”מרצע” - פרט; ”באזנו ובדלת” - חזר וכלל; כלל ופרט וכלל - אי אתה דן אלא כעין הפרט: מה הפרט מפורש - של מתכת; אף כל - של מתכת” - בדרך זו, לפי רבי, נלמד כי רציעת עבד יכולה להיעשות בכל מרצע של מתכת[4].


ערך זה הוא קצרמר בנושא הלכה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.


קטגוריה:מידות שהתורה נדרשת בהן