ויקיפדיה:מיזמי ויקיפדיה/אתר האנציקלופדיה היהודית/מיון נושאים: לוויקי/רבי אהרן אלפנדרי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הרב אהרן אלפנדרי (תס"א-תקל"ד; 17011774) היה מחכמי איזמיר, מפורסם בעיקר בספריו יד אהרן ומרכבת המשנה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור]

נולד בעיר איזמיר שבטורקיה בשנת תס"א (1701), לרבי משה אלפנדרי, בנו של רבי חיים אלפנדרי, ולבתו של רבי חיים אלגאזי (בעל "בני חיי")[א]. רבו העיקרי היה רבי בנימין בן רבי שלמה הלוי, אב בית הדין באיזמיר, המוזכר רבות בספריו של רבי אהרן. כן למד אצל רבי ברזילי יעבץ (הר"י ברזילי) בעל "לשון ערומים".

בצעירותו שהה תקופה מסוימת בעיר רודוס, שם נשא ונתן עם רב הקהילה היהודית רבי משה ישראל שהיה מגדולי אותו דור. לאחר מכן חזר לאיזמיר ונתמנה לחבר בבית הדין בעיר.

בזקנותו עלה לארץ ישראל והתיישב בעיר חברון. בשנת תק"ל (1770) נתמנה לתפקיד ראש רבני חברון. החיד"א מספר על פגישתו עם רבי אהרן בעיר חברון: "וזכיתי להכיר להרב בזקנותו בעלותו לעיה"ק חברון ת"ו, ונהניתי מזיו אור תורתו וקדושתו".[1] בתקופה זו צויד החיד"א בכתב שליחות מאת רבני חברון לפני צאתו לערי אירופה, כאשר רבי אהרן הוא ראשון החותמים עליו.[2]

רבי אהרן נפטר בעיר חברון בשנת תקל"ד (1774), ושם נטמן.

החיד"א מספר כי רבי אהרן אמר לו שחיבר פירוש על כל חלקי הרמב"ם, ועל יורה דעה, ומעט על חושן משפט, אך הכתבים נשרפו.[1] חיבורו זה הפך לאחד החיבורים היסודיים על הרמב"ם.

ביאורים והרחבה[עריכת קוד מקור]

  1. ^ ר"ח אלגאזי מוזכר אצל ר"א אלפנדרי בכינוי "מ"ז" (=מורי זקני).
  2. ^ בספר מובאים ציטוטים רבים מ"מהר"י הכהן". רבי חיים יוסף דוד אזולאי (החיד"א) כותב כי הכוונה לרבי יהודה הכהן (המכונה גם "ר"י הכהן טנוג'י), שהיה בין הרבנים הגדולים בבית מדרשו של רבי חזקיה די סילוה (ה"פרי חדש"). ר"י הכהן כתב חיבור על הרמב"ם, אך הוא לא נדפס, והציטוטים המובאים במרכבת המשנה, הועתקו מכתב היד[3].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור]

ספריו

הערות שוליים[עריכת קוד מקור]

  1. ^ 1 2 שם הגדולים, מערכת גדולים, אות א, קיט, מהר"ר אהרן אלפנדרי.
  2. ^ הדרום טז - שעוועל, חיים דוב (עורך), עמ' 109, באתר HebrewBooks
  3. ^ שם הגדולים, מערכת י', אות ל"ג.



קטגוריה:האימפריה העות'מאנית: רבנים קטגוריה:חברון: רבנים קטגוריה:אנשי עליות קדומות לארץ ישראל קטגוריה:רבנים ארץ-ישראלים קטגוריה:פרשני הרמב"ם קטגוריה:מחברי ספרי הלכה: ראשוני האחרונים קטגוריה:נושאי כלים של רמב"ם קטגוריה:ילידי 1700 קטגוריה:נפטרים ב-1774