ויקיפדיה:נגישות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ויקיפדיה העברית שואפת להיות נגישה למגוון רחב ככל האפשר של אנשים עם מוגבלויות. דהיינו, ויקיפדיה שואפת לצמצם ככל האפשר את הפער ביעילות קבלת המידע ממנה ועריכת המידע בה, בין אנשים עם מוגבלויות שונות לבין אנשים ללא מוגבלות.

בכדי שוויקיפדיה אכן תהיה נגישה ככל האפשר, על עורכי ויקיפדיה להכיר את המלצות הנגישות שבדף זה. כמו כן, קוראי ועורכי ויקיפדיה, שנתקלים בבעיות נגישות בעצמם, מתבקשים לדווח עליהן.

הנחיות נגישות לגולשים עם מוגבלות[עריכת קוד מקור]

הנחיות נגישות לעורכי ויקיפדיה[עריכת קוד מקור]

רקע[עריכת קוד מקור]

אוכלוסיית האנשים עם המוגבלויות שעלולה להיתקל בבעיות נגישות מחשבים מתחלקת לאנשים עם מוגבלות בראיה, מוגבלות בשמיעה, מוגבלות תנועה בגפיים העליונות ובגב (מתקשים לשבת ליד המחשב) ומוגבלות קוגניטיבית (כגון לקויות למידה, אוטיזם, מוגבלות שכלית התפתחותית). איכות ופשטות הפתרונות הקיימים עבור קשייהם של אנשים אלה בתפעול מחשבים ובגלישה בוויקיפדיה בפרט, היא מגוונת, כמו גם מודעותם של אנשים אלה לפתרונות הקיימים. על כן, יעילות ואפילו יכולת השימוש של חלק מהאנשים הללו בוויקיפדיה תלויה במודעות למוגבלויותיהם, ולצורך לערוך את ויקיפדיה באופן שנוח להם (ושאינו מקשה על אחרים).

אנשים עם מוגבלות שמתקשים בנגישות למחשב עשויים להיעזר גם בטכנולוגיה מסייעת לנגישות מחשבים. אולם, משום שהטכנולוגיה המסייעת אינה מושלמת, היא אינה פוטרת אותנו מעריכה של ויקיפדיה בצורה נגישה. הטכנולוגיות המסייעות אינן תמיד ברשותו של כל אדם עם מוגבלות, ולפעמים הן מסוגלות לעזור רק באתרי אינטרנט שערוכים דווקא באופן מסוים.

ייתכנו מצבים בהם צורכי הנגישות של אנשים עם מוגבלות מסוימת יתנגשו עם צרכים אחרים. במקרים אלה יש לחפש פתרון יצירתי לכלל הבעיות או להפעיל שיקול דעת ולהתפשר בין הצרכים המנוגדים. מצבים כאלה עשויים להיווצר כאשר צורכי הנגישות של אנשים עם מוגבלות מסוימת סותרים את אלה של אנשים עם מוגבלות אחרת, כאשר דרישה לסידור נגישות מסוים מקשה על אנשים ללא מוגבלות, כאשר ההנגשה דורשת מאמץ בלתי סביר מעורכי האתר, או כאשר סידורי הנגישות מאיימים על איכות התוכן באתר. כעיקרון ייתכן גם מצב שבו המלצה מסוימת לעריכה נגישה שניתנת מקרן ויקימדיה, לא מסתדרת עם מגבלות השפה העברית.

כללים הקשורים לצורך באחידות[עריכת קוד מקור]

יתרון הנגישות הגדול של ויקיפדיה על פני אתרי אינטרנט רבים נובע מגודלה ואחידות הסגנון והעיצוב בה. אנשים שנגישות האינטרנט היא אתגר עבורם מכירים אט-אט את הסגנון והעיצוב של ויקיפדיה ומגבשים אסטרטגיות לקריאה ועריכה יעילה בה. אותם אנשים גם מכוונים את מכשור הנגישות שלהם כך שיתאים לוויקיפדיה ויכולים למצוא תוכנות נגישות שנכתבו בהתחשב בסגנון ועיצוב זה[1]. על כן, בעת עריכת ערכים בוויקיפדיה חשוב לשמור, עד כמה שאפשר, על הסגנון והעיצוב המקובלים בוויקיפדיה ולא לסטות מהם. כפי שתראו בהמשך דף הנחיות זה, שמירה על אחידות היא המכנה המשותף של מרבית המלצות הנגישות.

מבנה הערכים[עריכת קוד מקור]

מבנה הערכים צריך להיות צפוי ככל האפשר משום שלחלק מהקוראים יש תחום ראיה צר באופן משמעותי ממרקע המחשב, והם אינם מסיטים את המבט כדי לחפש מלל במקומות שבו הוא אינו צפוי להופיע. משתמשים אלה עשויים לחפש מלל רק במקומות צפויים כדי לקרוא אותו בעין בלתי מזוינת, בעזרת תוכנת הגדלה או בעזרת תוכנת הקראה. על כן:

  • הימנעו מהצבת שורות כתובות לצידו של תוכן העניינים, או במקומות אחרים שבהם לא מקובל להציבן.
  • הימנעו במידת האפשר מחלוקת מלל שאינו מופיע בטבלה לטורים כתובים אחדים. במידה שכן עושים זאת, יש להשתדל לכתוב בסופו של הטור הראשון כי למלל יש טורים נוספים.
  • סעיפי כל הערכים צריכים להופיע בסדר אחיד. למשל: בכל הערכים הסעיף "ראו גם" צריך להופיע לפני הסעיף "קישורים חיצוניים".
  • תבנית {{פירוש נוסף}} צריכה להיות הראשונה בערך, לפני כל תמונה או טקסט אחר. זאת משום שסידורי נגישות לעיוורים מוחלטים (דפדפני טקסט בלבד הקשורים לצגי ברייל או קוראי מסך המקריאים את הערך כולו) עשויים לגרום למשתמשיהם בזבוז זמן בקריאת חלק מערך שהם לא התכוונו לקרוא כאשר שורה זו אינה מופיעה ראשונה בערך. במקרה בו למשתמש יש מלבד עיוורון מוחלט גם מוגבלות בריכוז המגבילה את זמן הקריאה היעיל שלו, תוצאת מיקום לא נכון של שורה זו יכולה להיות נעימה עוד פחות.
  • תבנית הפניה לערך מורחב צריכה לבוא מיד לאחר כותרת הסעיף אליו היא קשורה.
  • המקום הנגיש ביותר לתמונות הוא תחת כותרת הסעיף העוסק בהן ולא מעל לכותרת סעיף זה. במקרה בו הדבר פוגע בפרישת החומר בערך, האפשרות המיטבית הבאה בנגישותה היא מיקום כל התמונות בזו אחר זו וברצף בראש הערך, כך שהן יופיעו, עבור משתמש ללא מוגבלות, לשמאלו של תמליל הערך.
  • בהתייחסות לתמונות בגוף הערך רצוי להשתמש במספור לתמונה ("ראו תמונה א'") על פני הפניה ויזואלית ("ראו תמונה משמאל"), זאת כיוון שאנשים רבים מתבלבלים בין ימין לשמאל וכיוון שמיקום התמונה עשוי להשתנות כתלות במכשיר (בגרסה הניידת תמונות ממוקמות בצורה שונה).

טקסט[עריכת קוד מקור]

  • חלק מקוראי המסך אינם מציגים סימני פיסוק בלתי שגרתיים ולכן רצוי במידת האפשר להתנסח באופן שאינו דורש אותם. לדוגמה עדיף להשתמש במילה "כביכול" מאשר לכתוב את היפוכה של האמת בתוך מירכאות כפולות.
  • יש להימנע משימוש בסימנים לא שגרתיים כגון אותיות יווניות או רוסיות, כאשר הבנת המלל אינה נפגעת מהחלפתם בסימנים מקובלים יותר כמו אותיות עבריות, אותיות לטיניות או ספרות. לא כל צגי הברייל וקוראי המסך מסוגלים לייצג סימנים אלה.
  • בעריכת הטקסט הימנעו ככל האפשר משבירת שורה אלא אם הדבר חיוני. זאת משום שעורך ויקיפדיה המשתמש בצג ברייל לא יבחין בהמשכה של השורה. צג ברייל מציג רק שורה בודדת מן המרקע בזמן נתון.
  • יש להימנע במידת האפשר משימוש בשיטות הדורשות פעולה אקטיבית להצגת מידע נוסף, כדוגמת תבניות נפתחות או {{מונחון}}

קישורים[עריכת קוד מקור]

  • הימנעו מיצירת קישורים עודפים שאינם דרושים להבנת המאמר. קישורים מיותרים, המסיחים מעט את דעתם של קוראים ללא מוגבלות, מסיחים עוד יותר את דעתם של הקוראים שיש להם מוגבלות בריכוז ועבור מי שכל קישורית מפעילה אצלו מנגנון מיוחד, כמו בסידורי נגישות פלט מסוימים המיוחדים לעיוורים מוחלטים (כמו וירגו 4), הם עשויים להסיח את הדעת עד מאוד. הם גם עשוים לבזבז זמן עבור בעלי מוגבלויות שיש להם סידורי נגישות שמעבירים אותם מקישורית לקישורית בזו אחר זו, או שיוצרים רשימת קישוריות נוספת לצד או בסוף הערך.
  • הימנעו ככל האפשר מיצירת קישורים בתוך כותרות. זאת מכיוון שחלק מקוראי מסך, צגי הברייל ולעתים אף דפדפנים רגילים אינם יכולים לתת סימון מייצג לכותרת ולקישורית בו זמנית. במקרים קיצוניים ציוד נגישות כזה יזיז את הקישורית אל מחוץ לכותרת. לדוגמה: הכותרת "מלחמת זנזיבר" תיקרא רק כ"מלחמת" והכותרת "חייזרים בתרבות הפופולרית" תקרא רק כ"חייזרים".

כללים שאינם קשורים לצורך באחידות[עריכת קוד מקור]

טקסט[עריכת קוד מקור]

  • נסו, במידת האפשר, לכתוב את הערך כך שתוכנו יוסבר על ידי משמעותן של המילים ולא צבען, הגופן בו הן כתובות, או רמזים צורניים אחרים כגון קו חוצה, קו תחתי וכיוצא בזה. זאת משום שלא כל צגי הברייל ולא כל קוראי המסך מייצגים הבדלים אלה. אם אתם בוחרים למחוק דבר מה מדף שיחה בעזרת קו חוצה, אנא שיקלו להוסיף את המחיקה המילים "תחילת מחיקה" לתחילת הדברים המחוקים, ואת המילים "סוף מחיקה" לסוף דברים אלה.

קישורים[עריכת קוד מקור]

  • ספקו תיאורים לקישוריות בגוף הקישורית. הדבר נכון במיוחד לקישוריות חיצוניות. (הצורה "אתר הבית של מושא הערך" עדיפה על הצורה "לאתר הבית של מושא הערך לחץ כאן"). זאת משום שחלק מסידורי נגישות הפלט (כמו וירגו 4) עשויים להציג את הקישוריות שנית, בנפרד משאר התמליל וקישוריות חסרות תיאור קונקרטי יהפכו עבור משתמשי סידורי נגישות אלה לבעלות תיאור בלתי מובן.
  • השתמשו בקוד קצר ככל האפשר כך שהטקסט בתיבת העריכה יהיה קל יותר לקריאה. לדוגמה, דיסלקט שעורך את ויקיפדיה בעזרת קורא מסך עשוי לשמוע את התמליל "[[ישראל|ישראלים]]" בתור "סוגריים ריבועיים, סוגריים ריבועיים, ישראל, קו, ישראלים, סוגריים ריבועיים, סוגריים ריבועיים" ואילו את "[[ישראל]]ים" הוא ישמע "סוגריים ריבועיים, סוגריים ריבועיים, ישראל, סוגריים ריבועיים, סוגריים ריבועיים, ים" - דהיינו צורה קצרה ונוחה יחסית לקודמת.

צבע[עריכת קוד מקור]

  • הימנעו במידת האפשר ממצב שבו צבע ואמצעים צורניים משמשים כאמצעים יחידים להעברת מסר. יש להסביר ככל האפשר את המסר בעזרת המשמעות המילולית של התמליל. במידה ומצב זה אינו אפשרי, העברת המסר באמצעי צבע וצורה גם יחד עדיפה על העברת המסר בצבע בלבד.
  • הימנעו במידת האפשר ממצב בו צבע משמש כאמצעי היחיד להעברת מידע חשוב. במיוחד מומלץ להימנע משימוש בטקסט צבעוני אלא אם יש רמיזה למצבו גם באמצעות אמצעי נוסף כדוגמת הדגשה או הערות שוליים. חוסר הקפדה על כלל זה עלולה לגרום לאנשים עם מוגבלות בראיה ולמשתמשים הקוראים בוויקיפדיה באמצעות מכשירים ללא מסך צבע, לא לקבל מידע זה.
  • חלק מקוראי ויקיפדיה הינם עיוורי צבעים באופן מלא או באופן חלקי (בעלי דלטוניזם). יש לוודא ששילובי הצבעים שנעשה בהם שימוש (למשל בתבניות המידע, תבניות הניווט, הטבלאות וכו') יתאימו לצרכיהם. היעזרו באתר הדמיית ראיית עיוורי צבעים לבדיקת התוצאה.
  • רצוי שמקרא הצבעים של הדיאגראמות יכלול דגימות צבע לצד שמות הצבעים. זאת משום שגם אם עיוורי הצבעים מבחינים בין כל הצבעים שנבחרו, הם לא תמיד רואים אותם באותו אופן בו האוכלוסייה הכללית רואה אותם. לדוגמה, באיור קובץ:Battle of Navarino he.png הנגיש לכל עיוורי הצבעים, חלק מעיוורי הצבעים רואה צבע זית במקום אדום וחלק אחר רואה תכלת במקום ירוק. מעבר לזאת, חלק מעיוורי הצבעים לא מצליחים ללמוד את שמותיהם של חלק מהצבעים.
  • לחלק מהקוראים יש יכולת מוגבלת להבדיל בין גוונים דומים של אותו צבע (כולל בין גוונים דומים של אפור). אנשים אלה צריכים ניגודיות גבוהה בין צבעים. ניתן לבחון התאמת ניגודיות עבור אנשים בעלי ליקויי ראייה אלה באמצעות Colour Contrast Analyser המשתמש באלגוריתמי הטיוטה מה-W3C. במקרה שצרכיהם של אנשים הדורשים ניגודיות צבעים חזקה מתנגשים אם אלה של עיוורי הצבעים בעלי הדלטוניזם, יש להעדיף את צורכיהם של בעלי הדלטוניזם משום שהטכנולוגיה המסייעת המגבירה את ניגודיות הצבעים מצויה בכל מחשב.
  • דיאגראמות ותמונות דו צבעיות עדיף להציג בצבע שחור על גבי לבן, הן משום שזו דרישה מקובלת בכתיבה מדעית, והן משום שממצב זה קל לטכנולוגיה מסייעת לאנשים עם מוגבלות בראיה לעשות מניפולציות צבע. למשל, לחלק מהקוראים קל במיוחד לראות תרשימים לבנים על פני רקע שחור או תרשימים צהובים על פני רקע שחור ולמכשור שלהם קל במיוחד לשנות את צבע התרשימים והתמליל כאשר אלה מופיעים במקור באופן קבוע בשחור על גבי לבן ולא, למשל, פעם באדום על גבי ורוד ופעם בסגול על גבי כחול.

ערכת צבעים לעיוורי צבעים[עריכת קוד מקור]

להלן ערכת הצבעים שנבחרה עבור {{דיאגרמת עוגה}}:

פלח בעיני רואי צבע מלא בעיני עיוורי צבעים Deuteranope (אדום/ירוק) בעיני עיוורי צבעים Protanope (אדום/ירוק) בעיני עיוורי צבעים Tritanope (כחול/צהוב) - סוג נדיר מאד
1   ‎#0000FF   ‎#014EFE   ‎#0037FE   ‎#005B87
2   ‎#FFFF00   ‎#FFF412   ‎#FEF900   ‎#FFEAEF
3   ‎#00B200   ‎#9A8623   ‎#B59E00   ‎#469EC4
4   ‎#FFCCCC   ‎#E5DECB   ‎#D9D5CC   ‎#FFC9D6
5   ‎#995555   ‎#7A6E54   ‎#6B6358   ‎#9A5363
6   ‎#FFFFFF   ‎#FFFFFF   ‎#FFFFFF   ‎#FFFFFF

כאן ניתן למצוא את הקודים של צבעים שונים, ובסימולטור הזה ניתן לבחון את רמת הנגישות של הצבע.

טבלאות[עריכת קוד מקור]

  • קוראי מסך וכלים שונים לגלישה באינטרנט עושים שימוש בתגיות טבלה מסוימות כדי לסייע למשתמשים בניווט במידע המצוי בהן. לכן, חשוב להציב תגיות כאלה גם כאשר לאדם ללא מוגבלות הן אומרות את המובן מאליו.
  • שימוש נכון בתחביר הטבלה בוויקי מאפשר לנצל את היתרונות של כל המאפיינים הזמינים. ראו עזרה:טבלאות למידע נוסף אודות התחביר המיוחד של טבלאות.
  • יש להימנע ככל האפשר מהכנסת איור אמנותי ברקע של הטבלאות והגרפים. זה מקשה על הצפייה בטבלאות ובגרפים על ידי אנשים עם מוגבלות בראיה, זה מסיח את דעתם של כלל הקוראים וזה משווה לערכים סגנון כתיבה עיתונאי במקום מדעי.

טבלאות מידע[עריכת קוד מקור]

{| summary="תיאור המידע המצוי בטבלה."
|+ [caption text]
|-
! [כותרת עמודה ראשונה] !! [כותרת עמודה שנייה] !! [כותרת עמודה שלישית]
|-
! [כותרת שורה ראשונה]
| [תא רגיל 1,2] || [תא רגיל 1,3]
|-
! [כותרת שורה שנייה]
| [תא רגיל 2,2] || [תא רגיל 2,3]
…
|}
כותרת ( |+ )
כותרת הטבלה שמציגה את טיבה [1]
תקציר ( summary="…" )
מאפיין התקציר משמש כדי לספק תיאור ארוך יותר של מטרת הטבלה ואת המבנה עבור דפדפנים לא ויזואליים [2]
כותרות עמודות ושורות ( ! )
כמו הכותרת, אלו מסייעות להציג מידע במבנה לוגי עבור המבקרים. הם יכולים לקרוא את הכותרת בתחילה, ואז לנווט למידע הרצוי [3]

דפדפנים קוליים עשויים לקרוא את מידע זה בקול בצורה הבאה [4] :

כותרת: [טקסט הכותרת]
תקציר: [טקסט התקציר]
[כותרת עמודה ראשונה]: [כותרת שורה ראשונה], [כותרת עמודה שנייה]: [תא 1,2], [כותרת עמודה שלישית]: [תא 1,3]
[כותרת עמודה ראשונה]: [כותרת שורה שנייה], [כותרת עמודה שנייה]: [תא 2,2], [כותרת עמודה שלישית]: [תא 2,3]

יש לשים לב שכל כותרת עמודה חוזרת בקריאת כל שורה, כך שניתן להוסיף קיצור לכותרות ארוכות באמצעות מאפיין abbr="…", לדוגמה:

{| summary=""
|+ [טקסט כותרת]
|-
! abbr="ויקיפד" | עורך בוויקיפדיה
! abbr="עריכות" | מספר העריכות
! עריכה אחרונה
! abbr="תרומות"  | תרומות (בשקלים ישראלים חדשים)
|-
…

בדוגמה זו לכל כותרת עמודה יש קיצור זולת העמודה של "עריכה אחרונה".

תמונות וקובצי קול[עריכת קוד מקור]

  • מטבע הדברים, עיוור מוחלט לא יפיק את המידע המצוי בתמונות וחירש מוחלט לא יפיק את המידע המצוי בקובצי הקול. אולם, יש לתאר בקצרה בכתב, עבור גולשים אלה את מידע מצוי בתמונות ובקובצי הקול כדי שהם יוכלו להעריך את הטעם שבהמשך קריאת הערך בלעדיו. בכלל זה, יש למלא את שדה תיאור הקובץ גם כאשר תיאור זה אינו נגלה לעין, משום שהוא עשוי להתגלות לקורא המסך של הגולשים עם מוגבלות בראיה.
  • במקרה בו עבור אנשים ללא מוגבלות אין יתרון לתמונה צבעונית על פני תמונה בשחור-לבן, יש להעדיף תמונה בשחור לבן. באופן דומה, במקרה בו עבור אנשים ללא מוגבלות אין יתרון לתמונה בשחור-לבן על פני תרשים שחור על גבי לבן ללא גוונים של אפור, יש להעדיף את התרשים שבו אין גוונים שונים של אפור.

סיוע לאנשים עם מוגבלות בכתיב[עריכת קוד מקור]

חיפוש ערך על פי שמו, כנדרש ממשתמשי ויקיפדיה, עשוי להיות קשה במיוחד עבור אנשים עם מוגבלות ביכולת הכתיבה שלהם (דיסגרפיה). הפתרונות המוצעים לבעיה זו הולכים ומשתפרים הן מחוץ לוויקיפדיה (בודקי איות חזקים שמתמודדים עם כתיב דיסגרפי) והן בוויקיפדיה עצמה (מערכת הצעת ההשלמות בשיטת AJAX למילים שתחילתן הוקלדה ושיפור מנוע החיפוש כך שיציע ערך בעל כתיב דומה לזה שלא נמצא). אולם, למפעילי המערכת עדיין נותר מקום להתחשבות ולסיוע.

בעת מחיקת ערך בעל כתיב שגוי יש לציין מהו הכתיב הנכון. לדוגמה, במחיקת ההפניה השגויה "אנטארטיקה" יש לכתוב: מפעיל מערכת פלוני מחק את "אנטארטיקה" (כתיב שגוי ל-אנטארקטיקה).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור]