לדלג לתוכן

וניל על המצח ותות על האף

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
וניל על המצח ותות על האף
מידע כללי
מאת מאיר שלו עריכת הנתון בוויקינתונים
איורים אביאל בסיל עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה ספרות ילדים עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
הוצאה עם עובד עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הוצאה 2013 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

וניל על המצח ותות על האף הוא ספר ילדים מאת הסופר מאיר שלו, שפורסם בהוצאת עם עובד בשנת 2013. הספר אויר על ידי אביאל בסיל ונערך בידי דלית לב. הספר מומלץ לגילי 3–8.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר מתאר את הקשר בין סבא לנכדתו הדס. ערב אחד סבא של הדס הגיע לבקר והביא עימו מתנות, ספר חדש וגלידה בגביע. הסבא רצה לבלות את הערב עם נכדתו האהובה, אך כאשר אימה ביקשה ממנה לבצע את מטלות הערב, העניינים החלו להשתבש. הסבא ליווה אותה בביצוע מטלותיה, אך התנהגותו הילדותית בלבלה אותה והקשתה עליה לבצע את המטלות.

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שתי הדמויות המרכזיות הן הדס וסבה. הסבא אוהב לבלות עם נכדתו, לשחק איתה ולהצחיק אותה. הנכדה הדס אוהבת לקרוא ספרים, לאכול גלידות ולשחק בבובות. אימה של הדס דואגת שתבצע את כל מטלות הערב שלה.

מסרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר מתמקד בקשר האוהב בין סבא לנכדה, ובתהליכים שעוברים על מבוגרים ועל ילדים. מצד אחד, הספר מדבר על הילד שמסתתר בכל אחד מהמבוגרים. מאיר שלו מצליח לגעת בנקודות רגישות מאוד, כמו המרחק בין הילדות לזקנה והרצון של אנשי הגיל השלישי לחוות חוויות ילדותיות מחדש. ניתן להבחין בכך בדמותו של הסבא, הוא מתנהג בשובבות, אינו אחראי ואינו עומד בהבטחותיו, התנהגות שאינה מצופה מאדם מבוגר אלא מילד. בדרך זו הספר מעביר בצורה משעשעת את הקושי שבהזדקנות. מצד שני, הספר מלמד את הילדים להתייחס בהומור למצבים שבהם הם נאלצים לוותר או להתחלק, אפילו כאשר מדובר במשהו שחשוב להם במיוחד. זהו ספר שמאפשר לשבור את הכללים ולגלות שלפעמים ניתן להפר הבטחות מבלי שהפרתן תהווה את סוף העולם.[1][2][3]

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הביקורות על הספר חיוביות ברובן, הוא נתפס כיצירה המלאה בהומור ובשובבות. אף על פי שהדס היא הגיבורה הראשית, דמותו השובבה והחיננית של הסבא גונבת את ההצגה. מדובר בספר משעשע ומלא בחן, שמצליח להעביר מסר חינוכי בדרכים מפתיעות ומלבבות. שם הספר קליל ומעלה חיוך, יש בו חריזה נעימה לקריאה שמושכת את תשומת לב הקוראים ומסקרנת אותם. עם זאת, יש בספר משפטים רבים ללא חריזה שנדמה שעוצרים את רצף העלילה והסיפור.

האיורים בספר עדינים מאוד, בגווני תות וגלידה על רקע לבן. הצבע הלבן אומנם משדר עדינות, אך עלול לגרום לריחוק מצד הקורא. מצד שני, איורי הפנים נפלאים ומשקפים על מצבה של הדמות לאורך העלילה, לדוגמה כאשר סבא עונה להדס: "כן כן, אל תדאגי", במבט שובב ולא אמיתי.

מדובר בספר ילדים המספר על המרחק ועל הקירוב בין הילדות לזקנה, והמלמד להתייחס בהומור למצבים שונים בילדות.[2][3]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ וניל על המצח ותות על האף / מאיר שלו, באתר דותן ספרים
  2. ^ 1 2 ביקורות ספרים על הספר וניל על המצח ותות על האף, באתר סימניה
  3. ^ 1 2 אברמסון, עדנה (2013-07-15). "מאיר שלו: סבא עושה שטויות בספר ילדים". Ynet. נבדק ב-2024-06-14.