ז'אן, דוכס ברי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ז'אן, דוכס ברי
Jean Ier de Berry
לידה 30 בנובמבר 1340
ונסן, צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 15 ביוני 1416 (בגיל 75)
פריז, ממלכת צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה
בן או בת זוג Joan of Armagnac (13601388)
Joan II, Countess of Auvergne (1390, 13891416) עריכת הנתון בוויקינתונים
שושלת בית ולואה
אב ז'אן השני, מלך צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
אם בון מלוקסמבורג עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים Marie of Berry, Duchess of Auvergne
John of Valois, Count of Montpensier
בון מברי
Charles de Berry עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ז'אן, דוכס בריצרפתית: Jean de Berry, ז'אן מברי; 30 בנובמבר 1340 - 15 במרץ 1415) היה בנם של ז'אן השני, מלך צרפת ושל בון מלוקסמבורג, ואחיהם של שארל החמישי, מלך צרפת, של לואי, דוכס אנז'ו ושל פיליפ השני, דוכס בורגונדיה. הוא נודע בעיקר בשל כתבי יד מאוירים ובשל יצירות אמנות אחרות שהוזמנו על ידו, ובהם ספר "השעות העשירות מאוד של דוכס ברי".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ז'אן נולד ב-30 בנובמבר 1340 בטירת ונסן, לז'אן השני, מלך צרפת ולבון מלוקסמבורג, בתם של יוהאן, מלך בוהמיה ואליזבת מבוהמיה.

אחרי שהצרפתים נחלו מפלה ניצחת בקרב פואטייה (19 בספטמבר 1356), נלקח ז'אן השני, מלך צרפת, בשבי לאנגליה. ב-8 במאי 1360 נחתם הסכם ברטיני שלפיו שני בניו של המלך: ז'אן, דוכס ברי, ולואי, דוכס אנז'ו נלקחו לאנגליה כאסירים, ושימשו כבני ערובה לאביהם ששב לצרפת כדי לגייס כופר נפש של שלושה מיליון מטבעות זהב כדי להשתחרר מן השבי האנגלי. אך לואי, דוכס אנז'ו נמלט מן השבי והמלך ז'אן השני, שזעם על הפרת תנאי ההסכם על ידי בנו, חזר לשבי באנגליה בתחילת 1364 ומת שם באפריל של אותה שנה. בנו ז'אן, דוכס ברי נשאר בשבי האנגלי עד 1367.

בשנת 1369 הכריז שארל החמישי, מלך צרפת מלחמה על אנגליה וכבש את אזור פואטו מידי האנגלים. ז'אן, דוכס ברי, שהשתתף במערכה זו, קיבל את דוכסות פואטו מאחיו שארל החמישי.

בשנת 1382 מת שארל החמישי, ובנו יורש העצר (שארל השישי, מלך צרפת לעתיד) היה עדיין קטין. לכן, ז'אן, דוכס ברי ושני אחיו, בשיתוף עם לואי, דוכס בורבון, שהיה דודם מצד אמם, שימשו כעוצרים בשמו. ב-1384, אחרי מות אחיהם לואי, דוכס אנז'ו, ז'אן, דוכס ברי ואחיו פיליפ השני, דוכס בורגונדיה, ניהלו למעשה את ממלכת צרפת.

בשנת 1388 ירש שארל יורש העצר שהגיע לפרקו, את הכתר כשארל השישי, מלך צרפת, והטיל את ניהול הממלכה על השרים שכיהנו בממשלתו של אביו. שרים אלה היו אויביהם המושבעים של ז'אן, דוכס ברי ושל פיליפ השני, דוכס בורגונדיה, שציפו להזדמנות כדי להחזיר את השלטון לידיהם.

בשנת 1392 לקה המלך שארל השישי בהתקף שיגעון (מה שחזר ונשנה במשך כל ימי מלכותו), ולכן ז'אן, דוכס ברי ופיליפ השני, דוכס בורגונדיה לקחו את השלטון לידיהם עד 1402, כאשר ברגע של זחיחות דעת שארל השישי מסר את השלטון לאחיו, לואי הראשון, דוכס אורליאן.

בשנת 1404 מת פיליפ השני, דוכס בורגונדיה, וז'אן, דוכס ברי ניסה לשחק תפקיד של מתווך בין אחייניו לואי הראשון, דוכס אורליאן וז'אן הראשון, דוכס בורגונדיה שניהלו ביניהם מאבק על השלטון. אחרי רצח לאי הראשון, דוכס אורליאן בידי אנשיו של ז'אן הראשון, דוכס בורגונדיה, פרצה מלחמת אזרחים בין בית אורליאן לבין בית בורגונדיה. למרות שז'אן, דוכס ברי צידד בבית אורליאן, הוא ניסה לפשר בין הצדדים הלוחמים ולקדם את השלום.

ז'אן, דוכס ברי שזכר את גורלו של אביו שנפל בשבי בקרב פואטייה ומת בשבי האנגלי, השפיע על שארל השישי ועל בניו של מלך זה שלא להיות נוכחים בקרב אז'נקור (25 באוקטובר 1415) מתוך חשש שגורלם יהיה דומה לזה של אביו.

ז'אן, דוכס ברי מת מספר חודשים אחרי קרב אז'נקור, שבו נחלו הצרפתים שוב מפלה ניצחת במלחמה נגד אנגליה.

ז'אן, דוכס ברי כפטרון אמנות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ז'אן, דוכס ברי היה פטרון אמנות נודע. הוא הזמין יצירות אמנות רבות שהמפורסמת שבהן היא הספר המאויר "השעות העשירות מאוד של דוכס ברי" שנעשה בידי שלושת האחים לימבורג שהיו ציירים פלמים. ספר זה נחשב לאחד הספרים המאוירים החשובים ביותר שמכתבו במרוצת המאה החמש עשרה, אם לא החשוב שבהם. יצירה זו, כמו יצירות אחרות שנעשו ביוזמתו של ז'אן, דוכס ברי, משקפת את אמנות הציור של תקופתו, שיש בה משום מזיגה של הריאליזם הפלמי עם הסגנון הפריזאי המעודן ועם הטכניקה של הציור האיטלקי. הוא הוציא כספים רבים כדי להזמין ולרכוש את אוסף יצירות האמנות שלו, ולשם כך לקח הלוואות גדולות.

ז'אן, דוכס ברי הזמין עבודות אמנות אצל צורפי זהב, ובהן את "גביע הזהב המלכותי" ואת "תיבת כתר הקוצים" שנרכשו על ידי המוזיאון הבריטי במרוצת המאה התשע עשרה. בין הפריטים שבאוסף שלו היה גם אגרטל החרסינה הראשון שהגיע מסין לאירופה. הוא בנה מספר ארמונות בערים שונות בצרפת, ובהם בערים בורז' ופואטייה.

באתר האינטרנט של מוזיאון הלובר בפריז נאמר על אודותיו: "ז'אן, דוכס ברי תרם תרומה חשובה מאוד לאמנות של תקופתו ולשיפוץ מבנים דתיים ובהם קתדרלת נוטרדאם בפריז."

אילן יוחסין[עריכת קוד מקור | עריכה]

שארל, רוזן ולואה
 
מרגריט, רוזנת אנז'ו
 
רובר השני, דוכס בורגונדי
 
אנייס מצרפת, דוכסית בורגונדי
 
היינריך השביעי, קיסר האימפריה הרומית הקדושה
 
מרגריט מבראבנט
 
וצלאב השני, מלך בוהמיה
 
יודית מהבסבורג
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
פיליפ השישי, מלך צרפת
 
 
 
 
 
ז'אן מבורגונדי
 
 
 
 
 
יוהאן, מלך בוהמיה
 
 
 
 
 
אליזבת מבוהמיה
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
ז'אן השני, מלך צרפת
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
בון מלוקסמבורג
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
ז'אן, דוכס ברי


קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ז'אן, דוכס ברי בוויקישיתוף