ז'יל פרו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ז'יל פרו
Jules Perrot
לידה 18 באוגוסט 1810
ליון, הקיסרות הראשונה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 19 באוגוסט 1892 (בגיל 82)
Paramé, צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה פר לשז עריכת הנתון בוויקינתונים
מעסיק לה סקאלה, האופרה הלאומית של פריז, Bolshoi Kamenny Theatre עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג קרלוטה גריזי עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ז'יל-ז'וזף פרוצרפתית: Jules-Joseph Perrot;‏ 18 באוגוסט 181029 באוגוסט 1892) היה רקדן וכוריאוגרף צרפתי, שפעל בהמשך בתיאטרון מריאינסקי בסנקט פטרבורג, רוסיה. הוא יצר כמה מן הבלטים המפורסמים ביותר במאה ה-19, בהם "פה דה קאטר", "לה אסמרלדה", "אונדין" וז'יזל עם ז'אן קוראלי.

מרקדן למנהל בלט[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרו נולד בליון שבצרפת. הוא הרבה לרקוד עם מארי טליוני, אך שותפותם לא האריכה ימים. לאחר זמן מה סירבה טליוני לרקוד עמו מחשש, שיעיב עליה. הוא עזב את האופרה של פריז ב-1835 לתור מרכזי ריקוד אירופאים כגון לונדון, מילאנו, וינה ונאפולי, שם פגש את קרלוטה גריזי ועמד על כשרונה. הוא אימן אותה והציג אותה לפני העולם כבלרינה הגדולה הבאה בהופעה בלונדון בשנת 1836, כשהוא עצמו רוקד כבן-זוגה.

"האופרה פולקה" כפי שבוצעה על ידי מדמואזל קרלוטה גריזי ומסיה ז'יל פרו, (בוסטון: ויליאם ה. אוקס, בסביבות 1840s)

בעקבות הצלחת תרומותיו לכוריאוגרפיה של ז'יזל, המשיך פרו וכתב את Alma ou La Fille du Feu ("אלמה" או "עלמת האש") (לונדון 1842) לפאני צ'ריטו. הכוריאוגרפיה זכתה להצלחה רבתי. במהלך שש השנים הבאות יצר בקביעות בלטים ב"תיאטרון הוד מלכותה" בלונדון, בהם "אונדין" (1843), "אסמרלדה" (1844), "משפט פאריס" (1846) ו"פה דה קאטר" (12 ביולי 1845). בבלט הזה, הצליח במשימה הקשה, לשכנע את ארבע הבלרינות המובילות באותם ימים להופיע יחד על במת תיאטרון הוד מלכותה בלונדון. רבים מן הבלטים שיצר פרו נכתבו למוזיקה של צ'זארה פוני.

"שיעור בלט", ציור של אדגר דגה במוזיאון ד'אורסיי, רקדניות בחזרה עם ז'יל פרו ב"אולם המחול" של ארמון גרנייה, 1875

פרו הוזמן לרקוד בבלט האימפריאלי בסנקט פטרבורג ובהמשך התמנה למנהל הבלט שם. הוא נשאר עם הבלט הרוסי האימפריאלי עד 1858. בתקופת שהותו שם, נישא לקפיטולינה סמובסקאיה, תלמידה בבית הספר של התיאטרון האימפריאלי. לזוג נולדו שני ילדים. הוא חזר לפריז לחיים של בטלה יחסית.

פרו מת בעת חופשה בפאראמה, ב-29 באוגוסט 1892.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ז'יל פרו בוויקישיתוף