זיזף גדול

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןזיזף גדול
מצב שימור
conservation status: least concernנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
conservation status: least concern
ללא חשש (LC)‏[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: עטלפים
תת־סדרה: עטלפים קטנים
משפחה: זיזפיים
סוג: זִיזַף
מין: זיזף גדול
שם מדעי
Phyllostomus hastatus
פאלאס, 1767
תחום תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

זיזף גדול (שם מדעי: Phyllostomus hastatus) הוא מין של עטלף ממשפחת הזיזפיים ומהסוג זיזף, החי באמריקה הדרומית ודרומה של אמריקה המרכזית.

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

זיזף זה גדול יחסית ביחס לעטלף ומגיע לאורך של כ-100–130 מ"מ, עם מוטת כנפיים של 455 מ"מ. משקלו קל יותר והוא מגיע בממוצע למשקל 81 גרם, בלי הבדלים משמעותיים בין זכרים לנקבות. הוא בעל פרווה חומה-כתומה וגוון כתום כהה בצידיים. אפו של העטלף בעלת עלה-אף מגודל ודמוי חנית מזדקרת צבעו אפור והשפתיים רחבות ומשופלות מעט, מזכירות פני בולדוג.

העטלף הוא פעיל לילה אוכל כל הניזון ביערות מחרקים, עכבישים ולעיתים גם חולייתנים קטנים כמו עכברים, ציפורים ואף עטלפים אחרים. עם זאת מרבית תזונתו דווקא מורכבת מצוף פרחים, פירות שונים, זרעים ואבקה. העטלף משתמש הן באיכוד הד והן בחוש ריח מחודד כדי לקלוט את מזונו והוא יכול לקלוט בעזרת ההד מרחקים קצרים של פחות מ-4 מ"מ, מה שעוזר לו לבנות בראש מפה של סביבתו בהצלחה.

הזיזיף חי בקבוצות שיכולות להגיע בין עשר למאה פרטים ובראשם זכר דומיננטי שלו הרמון של מספר נקבות, בדרך כלל עד 18. אחרים יוצרים קבוצות רווקים או חיים בבדידות ולעיתים הם מותקפים בידי הרמון מגובש, אשר לעיתים גם יהרגו עטלפים בוגרים וצעירים.

לרוב הזיזפים מתרבים רק פעם בשנה ובכל המלטה נולד צאצא בודד. עם זאת דפוס הרבייה שלהם פעיל לאורך כל השנה ללא עונת רבייה קבועה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא זיזף גדול בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ זיזף גדול באתר הרשימה האדומה של IUCN