חדר תשמישי הקדושה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
חדר תשמישי הקדושה בקתדרלת קלן
חדר תשמישי הקדושה בכנסייה בחנפ בהולנד. על השולחן אפוד המיסה

חדר תשמישי הקדושהלטינית: Sacristia) הוא בכנסייה חדר לשמירה על בגדי התפילה (כדוגמת גלימת הכומר הלבנה או האפוד המשמש את הכומר בזמן המיסה) וציוד כנסייתי אחר, כלי קודש (גביעים, פמוטים, נרות), ספרי קודש, לחם הקודש ותיקי הקהילה.

בדרך כלל ממוקם חדר תשמישי הקדושה בתוך הכנסייה, אך בחלק מהמקרים מדובר במבנה נספח או מבנה נפרד (כמו בחלק מהמנזרים). ברוב הכנסיות הוותיקות יותר, שוכן חדר תשמישי הקדושה ליד מזבח צדדי, או יותר בדרך כלל מאחורי או בצד המזבח הראשי.

בכנסיות חדשות יותר נמצא חדר תשמישי הקדושה לעיתים קרובות במקום אחר, כמו סמוך לכניסות לכנסייה. בחלק מהכנסיות יש יותר מחדר תשמישי קדושה אחד, שלכל אחד מהם יש תפקיד ספציפי. לעיתים קרובות משמשים חדרי תשמישי הקדושה הנוספים לתחזוקת הכנסייה וחפציה, כמו נרות וחומרים אחרים.

אטימולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חדר תשמישי הקדושה קרוי בלטינית "סקריסטיה" (Sacristia), מונח שמקורו מהמילה "קדוש" (sacer) שממנה נגזר התואר "סקריסטה" (sacrista) שמשמעו "הנזיר האחראי על הכנסייה". ממונח זה נגזר תוארו של מי שאחראי על החדר (ובפועל על הכנסייה) "סקריסטן" (אנ'). מהלטינית נגזר המונח לשפות האחרות: באנגלית sacristy בצרפתית Sacristie, בגרמנית Sakristei וכו'. לחדר זה יש לעיתים שמות אחרים, באנגלית Vestry ובגרמנית Garwehaus. התואר סקריסטן התגלגל באנגלית לתואר סקסטון (sexton) שממלא תפקיד זה בכנסיית רובע, ואחראי בנוסף לחדר לכנסייה ולאדמותיה (דומה בחלק מתפקידיו לתפקיד גבאי בבית כנסת).

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

חדר תשמישי הקדושה הוא גם המקום בו הכומר והמשרתים בקודש מתלבשים ומתכוננים לפני הפולחן. הם ישובו לשם בתום הפולחן כדי להסיר את מלבושיהם ולסדר במקומם את כל אחד מהכלים ששימשו במהלך הפולחן. שם גם מאוחסנים כיסויי הבד של המזבח. עבורם יש ארונות בחדר תשמישי הקדושה. תפילת סקריסטיה היא תפילה הנאמרת לפני הפולחן, בדרך כלל עדיין בחדר תשמישי הקדושה. היא משמשת להכנה הרוחנית של הכומר והמשרתים בקודש.

בחדרי תשמישי הקדושה יש בדרך כלל אגן כיור מיוחד, המכונה פיסקינה (אנ'), אשר הניקוז שלו נקרא בהתאם "סקרריום" (sacrarium). הניקוז זורם ישירות לאדמה כדי למנוע ממים שהיו במגע עם פריטים קדושים, כמו מי הטבילה לאחר השימוש, להגיע לביוב או לבור ספיגה. הפיסקינה משמשת לשטיפת הבדים ששימשו במהלך חגיגת המיסה ומטליות ניקוי של גביעים ששימשו במהלך האוכריסטיה.

צנצנות יין הקודש, צלחת לחם הקודש, הגביע, וכלי קודש אחרים, הבדים המכסים את המזבח ולעיתים שמני הקודש מוחזקים בתוך חדר תשמישי הקדושה. רישומי הקהילה עשויים להישמר בחדר תשמישי הקדושה, והם מנוהלים על ידי פקיד הקהילה. חדרים אלו הם בדרך כלל מחוץ לתחום לציבור הרחב.

בנצרות המזרחית (אנ') ממלאים את תפקיד חדר תשמישי הקדושה הדיאקוניקון (אנ') והפרותזיס (אנ'), שני חדרים או אזורים הסמוכים לשולחן הקודש (המזבח).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא חדר תשמישי הקדושה בוויקישיתוף