חיים ברזיס (מנהיג ציוני)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הרב דוקטור יוסף חיים ברזיסרומנית: Iosef Haim Brezis)‏; 18871930, היה רב, פעיל ציוני ופובליציסט פורה ברומניה, בן של רב וסבו של המתמטיקאי חיים ברזיס.

חיים ברזיס למד יהדות מאביו, יהודה אריה ברזיס, שהיה רב בפלוישט, רומניה ובסיוע כספי של יהדות פלוישט, שם כיהן אביו כרב, המשיך לימודי תאולוגיה ופילוסופיה[1] בבית המדרש הרבני של צרפת, בפריז, שם השיג את תואר הדוקטור בפילוסופיה ובתאולוגיה. ב-1908, כשאביו נפטר, ראשי קהילת אביו יצרו איתו קשר, כדי לשכור אותו במקום אביו, בתנאי שיסיים את לימודיו. ב-11 ביוני 1911, לאחר סיום לימודיו, התחיל לכהן כרב של פלוישט.

במהלך כהונתו כרב ראשי של פלוישט ברזיס כיהן גם כחבר בוועדות קהילתיות שונות, כולל ועד בתי הספר, קידם את לימודי העברית ויזם את ארגון הנוער היהודי ציוני "בני עזרא". הוא גם פרסם מאמרים רבים בעיתונות היהודית. הרב הראשי של יהדות רומניה, יעקב יצחק נימירובר, ביטא את הערכתו לרב ברזיס בכך שכינה אותו "סופר רב".

לאחר 11 שנות כהונה בפלוישט עבר ברזיס לבוקרשט, שם התמנה למנהל קרן קיימת לישראל.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • "נוכחויות רבניות במרחב הרומני", מאת ברוך טרקטין ולוציאן-זאב הרשקוביץ', הוצאת HASEFER, בוקרשט, 2008, עמודים 104 - 105. (ברומנית)
  • Evrei din România - breviar biobibliografic, Hasefer, 2008, עמוד 84 (ברומנית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "נוכחויות רבניות במרחב הרומני", מאת ברוך טרקטין ולוציאן-זאב הרשקוביץ', הוצאת HASEFER, בוקרשט, 2008, עמוד 106 (ברומנית)