חלל (כהונה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף חללה)

בהלכה, חָלָל הוא צאצא של כהן שהתחלל ממעמדו כיוון שנולד מנישואים האסורים על כהן, וקדושת הכהונה פוקעת ממנו. חללה פסולה מלהינשא לכהן כשר.

פרטי הדינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

החלל הוא אדם (גבר או אישה) שנולד לכהן מאשה האסורה עליו מהיותו כהן, למשל: גרושה, חלוצה וחללה.[1] בנוסף, אישה שאסורה לכהן מסיבה אחרת (לדוגמה: אלמנה לכהן גדול) אך מקיימת איתו אישות הופכת לחללה.

חללות עוברת מהאב לצאצאיו אך לא מהאם.[2] אם נולד צאצא לאם מיחוס נחות יותר משל חלל (לדוגמה אם היא ממזרת, שפחה או גויה) הוא גובר במקרה שהאב הוא חלל. מכיוון שהחללות עוברת בירושה מאב לבן, היא נחשבת בין עשרת היוחסין שבעם ישראל.

לרוב העניינים מעמדו של החלל הזכר "נחות" משל כהנים ודומה לזה של כלל ישראל; הוא אינו עולה לברך את העם בברכת כהנים, אין הוא רשאי ליהנות ממתנות הכהונה ואין לכבדו כשם שמכבדים כהנים. כמו כן, איסורי הכהן אינם חלים עליו: הוא רשאי לשאת נשים האסורות לכהן ומותר לו להיטמא למת.

מבחינות אחרות הוא קרוב יותר למעמדם של כהנים: לעניין עבודת המקדש: לכתחילה אסור לו לעבוד במקדש, אבל בדיעבד עבודתו כשרה.[3] ולעניין נישואים מותר לחלל (כמו כהן לוי וישראל) להנשא לבת של כהן.[4]

לחללה מותר להתחתן עם לוי, ישראל, חלל וגר, אך בניגוד ללויה וישראלית היא לא יכולה להינשא לכהן.

כהן עבריין[עריכת קוד מקור | עריכה]

כהן שעבר על האיסורים שחלים עליו אינו נהפך לחלל – איסורים כגון איסורי נישואים לכהן. גם כהן בעל מום איננו חלל ובניו הם כהנים כשרים. עם זאת, כהן שנשוי לאשה האסורה עליו בגלל היותו כהן, אינו יכול לעבוד במקדש עד שיגרש אותה[5]. לדעת השולחן ערוך הדבר מונע ממנו גם לברך ברכת כהנים ולעלות לתורה כראשון[6].

שמות משפחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

יש טענה כי קיימים שמות משפחה יהודיים המאופיינים בהיותם שמות של חללים,[7] כמו שיש שמות משפחה מובהקים לכהנים ולויים. יש המייחסים את שם המשפחה הנפוץ אזולאי למשפחות הכהונה, כמבטא את ראשי התיבות של איסורי הנישואין הנוגעים לכהנים אישה זונה וחללה לא יקחו.[8]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]