חנה פניכל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

חנה פניכל, לבית היילבורן (Johanna Fenichel; 21 באוקטובר 1897, ברלין, גרמניה- 12 באוקטובר 1975, לוס אנג'לס, קליפורניה) הייתה פסיכולוגית ילדים ופסיכואנליטיקאית גרמניה-יהודיה.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

חנה פניכל, הידועה גם בשם האנה, הייתה בתו של ארנסט היילבורן, מנהל ארגון AEG, ראשי תיבות המסמנים בגרמנית את המילים: "חברת החשמל הכללית", ואמהּ, אנטוני היילבורן. היא הוסמכה לעבודה סוציאלית בשנת 1916 לאחר שלמדה בבית ספר פרטי בשם ספרינגלשן (Sprengelschen) בברלין. לאחר שנים שבהן הועסקה כעובדת סוציאלית, היא עבדה במסגרת האוניברסיטה הטכנית בברלין, שם קיבלה מאוחר יותר את הדוקטורט בכימיה בשנת 1932. כעבור שנה עברה לפריז ושם המשיכה בלימודיה. שנה נוספת לאחר מכן היא עברה לפראג, שם הייתה חלק מהאגודה הפסיכואנליטית של פראג, ושם הכירה את בעלה לעתיד, אוטו פניכל. [1]

בשנת 1938, קודם לנישואיה, היגרה היילבורן ללוס אנג'לס, קליפורניה, שם הפכה לחברה בקבוצת המחקר הפסיכואנליטי של לוס אנג'לס. התמחתה בפיתוח ולימודים בגיל הרך, כמו גם בניתוח הוראה. הייתה חברה מובילה במכון הפסיכואנליטי בלוס אנג'לס.[2] חקרה ילדים מגיל שמונה עשרה חודשים עד חמש שנים, במטרה לאפיין את הדרך בה הם פועלים, מגיבים וחושבים.

בשנת 1940 נישאה לאוטו פניכל. ב־12 באוקטובר 1975 נפטרה מסרטן בברנטווד, לוס אנג'לס, קליפורניה.

לאחר מותה, הוקם "מרכז חנה פניכל" על ידי החברה והמכון הפסיכואנליטי של סן דייגו. תכלית התוכנית היא "ליצור קהילה מטפחת שתומכת בתחושת העצמי המתפתחת של כל ילד ובתשוקה המולדת ללמידה [...] באמצעות סביבה עשירה בגירויים חברתיים, חינוכיים ואומנותיים.[3]

עבודות[עריכת קוד מקור | עריכה]

פניכל כתבה עבודות מעמיקות לאורך שנות הארבעים והחמישים עם הדור השני של חוקרים ופסיכואנליטיקאים פרוידיאנים. עבדה עם ריצ'רד לואנברג (Richard Loewenberg) על פרויקט אחר ויש גם להם אוסף נפרד של עבודות.

  • The collected papers of Otto Fenichel (אוסף המאמרים של אוטו פניכל) בשיתוף עם דייוויד רפפורט.

בשנת 1938, חנה פניכל הציגה את המחקר שערכה בנושא הבעייתיות של קשרי אובייקטים ארכאיים, כחלק מהאגודה הפסיכואנליטית הווינאית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ https://www.geni.com/people/Dr-Hanna-Fenichel/6000000031504489362
  2. ^ David Fisher (2018). Cultural Theory and Psychoanalytic Tradition. Taylor & Francis. p. 180. ISBN 978-1-351-52449-0.
  3. ^ Hanna Fenichel Center for Child Development