לדלג לתוכן

טבלן אפור-לחיים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף טבלן אפור לחיים)
קריאת טבלת מיוןטבלן אפור-לחיים
טבלן אפור-לחיים
טבלן אפור-לחיים שוחה
מצב שימור
conservation status: least concernנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
conservation status: least concern
ללא חשש (LC)‏[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: עופות
סדרה: טבלנאים
תת־סדרה: תרופודה
משפחה: טבלניים
סוג: טבלן
מין: טבלן אפור-לחיים
שם מדעי
Podiceps grisegena
בודארט, 1783
תחום תפוצה
תפוצה. בכחול: תפוצה בחורף; בצהוב- מקומות רבייה וקינון

בכחול: תפוצה בחורף; בצהוב- מקומות רבייה וקינון

לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

טבלן אפור-לחיים (שם מדעי: Podiceps grisegena) הוא מין של עוף מים ממשפחת הטבלניים.

פירוש השם המדעי - "אחורגל אפור-לחי". שם הסוג Podiceps הוא הרכבה של - podex - אחוריים ו - pes - רגל. שם המין - grisegena מורכב מ - griseus - אפור ו - gena - לחי. השם באנגלית - Red-necked Grebe - מתייחס לצוואר האדום של הטבלן בלבוש קיץ.[2]

מידות : אורך 40-60 ס"מ, מוטת כנפיים 77-85 ס"מ, משקל 690-925 גרם.

לבוש הקיץ של הטבלן הוא צבעוני: כיפה שחורה העומדת בניגוד ללחיים אפורות-בהירות וצוואר אדום-חלודי. הגב שחור. המקור שחור עם בסיס צהוב. בלבוש החורף הצבע האדום של הצוואר הופך לאפור, הלחיים מתכהות והעוף כולו נראה אפרורי-שחרחר. הזוויגים דומים, אם כי הזכרים, בממוצע, קצת יותר כבדים במשקלם. בתעופה בולטות אברות אמה לבנות וכן כתם לבן קטן בקדמת הכנף. אצל הצעירים הראש והבטן מקווקווים בשחור-לבן, שאר הגוף שחור והמקור צהוב. שחייה ותנועה על הקרקע: כמו כל הטבלנים, הטבלן אפור-הלחיים הוא שחיין טוב וצולל מהיר מאוד. רגליו ממוקמות בצד האחורי של הגוף, ליד הזנב, דבר המסייע בשחייה אך פוגע ביכולת התנועה שלו על הקרקע. לכן הליכתו מגושמת ומסורבלת.

טבלן זה ניזון בעיקר מדגים. בנוסף, הוא אוכל חרקים מימיים וחרקים הנמצאים בצמחיית הגדה.

כמו שאר הטבלנים, טבלן זה נוהג לאכול את הנוצות של עצמו, וגם מאכיל בהן את אפרוחיו. הסיבות לתופעה זו עדין נחקרות. עד עתה נמצא, שבקיבת הטבלן מתפרקות הנוצות במהרה למסה אמורפית דמויית לבד. משערים כי חומר זה מסייע בהגנה על מערכת העיכול התחתונה מפני עצמות וחומרים אחרים, הקשים לעיכול.

חיזור: כמו רוב הטבלנים, גם לאפור הלחיים יש טקס חיזור מיוחד ומורכב. הזוג המונוגמי נוצר באפריל או מאי, בנדידה או בבית הגידול, ומתחיל בטקס חיזור קולני ביותר. בני הזוג משמיעים קריאות צרחניות, נכנסים למים ומתחילים במחוות הדדיות של ניעור הראש, תצוגת "חתול" עם ראש מונמך, ושחייה מקבילה בגוף זקוף. בנוסף, הם מגישים זה לזו צמחי מים ומחככים אותם אלה באלה. הטקס מגיע לשיאו בריקוד "פינגווין", בו הם מרימים את כל הגוף למצב זקוף ומצמידים חזה אל חזה.

קינון: הקן הוא פלטפורמה צפה של חומר צמחי, המעוגן לצמחייה שקועה במים. רובו של הקן נמצא מתחת לקו המים. באירופה מתרחשת הטלת הביצים בעיקר מאמצע אפריל עד מאי, ובצפון אמריקה היא מתרחשת מעט מאוחר יותר, מאמצע מאי עד יוני. בני הזוג מתחלפים זה עם זו בדגירה. הם עשויים לעזוב את הקן לפרקי זמן משמעותיים במהלך הלילה. הסיבה לכך עדין לא התבררה. יתכן שהעזיבה נעשית לצורך הגנה עצמית, כדי להתחמק מטורפים ליליים, או כדי להגן על הביצים באמצעות הפניית תשומת הלב מהקן. תהא הסיבה אשר תהא, נראה שהקינון אינו נפגע מהנטישה הזמנית הזו.

תפוצה ומגמות אוכלוסין

[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעל תפוצה רחבה בצפון אמריקה, צפון אירופה ומזרחה, בטורקיה ובקווקז, ולרוחב אסיה עד למזרח אסיה. באזורנו חורף בעיקר בים השחור ובים הכספי.

בישראל הוא חורף נדיר. בין 1978 ל-2024 נרשמו בארץ רק שש תצפיות: במאי 2015 במפרץ אילת וביולי 2021 בבריכות הדגים של מעגן מיכאל. התצפיות הראשונות במין זה היו בחורף בחוף מעגן מיכאל (1978), בחוף נהריה (1981), במפרץ אילת (1986) ובמאגר כפר ברוך (1996). למרות שהטבלן אפור-הלחיים דוגר וחורף קרוב מאוד לישראל, יש לו נטייה חלשה יחסית לנדידה ארוכת טווח ולכן נצפה בישראל לעתים רחוקות מאד.[3]

טבלן אפור-לחיים חי בקצה הצפוני של כדור הארץ ביערות, אך לעיתים מצפין עד לטונדרה או מדרים עד למדבר. עוף בלתי ניכר בשטח, נצפה בזוגות או לבד. הוא מקנן באגמים במקומות שבהם יש סבך דליל של סוף וצל. כשהוא חש חוסר-מנוחה הוא צולל מתחת למים ומחכה עד חלוף הסכנה. בחורף נמצא קרוב לים במקומות עם גלים שקטים.

הטבלן אפור-הלחיים הוא הטבלן הגדול ביותר באירואסיה. קיימים תת-מינים שונים במשקל ובאורך שונה.

הטבלן אפור-הלחיים נמצא במצב שימור ללא חשש - משמע האוכלוסייה העולמית לא נמצאת בסיכון אלא יציבה או גדלה.

קישורים חיצוניים

[עריכת קוד מקור | עריכה]
ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא טבלן אפור-לחיים בוויקישיתוף

הערות שוליים

[עריכת קוד מקור | עריכה]
  1. ^ טבלן אפור-לחיים באתר הרשימה האדומה של IUCN
  2. ^ יואב פרלמן, טבלן אפור לחיים, אתר הצפרות הישראלי
  3. ^ יואב פרלמן, טבלן אפור לחיים, אתר הצפרות הישראלי