ליידי גודייבה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף טום המציצן)
ליידי גודייבה
Godgifu
לידה ממלכת מרסיה
פטירה 10 בספטמבר 1067 כנראה
ממלכת אנגליה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ממלכת אנגליה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה קובנטרי עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג ליאופריק עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ליידי גודייבהאנגלית עתיקה: Godgifu - "מתת אל"; נפטרה בין 1067 ל-1086) הייתה אצילה אנגלו-סקסית בת המאה ה-11, אשר התפרסמה בשל אגדת עם אשר נקשרה בשמה ולפיה רכבה עירומה ברחובות העיר קובנטרי על מנת לשכנע את בעלה, שליט העיר, להקל בעול המיסים אשר הטיל על נתיניו.

הדמות ההיסטורית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ליידי גודייבה הייתה אשתו של לאופריק, רוזן מרסיה. ככל הנראה נישאה לו לאחר שהתאלמנה מבעלה הראשון. ליאופריק וגודייבה היו מאמינים אדוקים אשר תרמו רבות לבניית מוסדות דת. הידוע מכולם הוא המנזר הבנדיקטיני בעירם קובנטרי, אך בנוסף אליו מימנו ככל הנראה גם את בניית המנזרים בווסטר, בלינקולנשייר ובערים נוספות באזור. על פי המסופר, תרמה ליידי גודייבה מספר רב של תכשיטי זהב וכסף מרכושה הפרטי, לעיטור פסלי קדושים נוצריים בקתדרלות השונות בקובנטרי ואף לכנסיית סנט פול בלונדון.

ליידי גודייבה ובעלה נחשבו בין גדולי התורמים האנגלו-סקסיים בתקופת הזמן שלפני הכיבוש הנורמני של בריטניה. לאחר הכיבוש נבזזו התכשיטים והועברו על ידי הבישופים הנורמניים לארצם או הותכו. לאחר מותו של בעלה בשנת 1057 המשיכה גודייבה לחיות מספר שנים נוספות תחת הכיבוש הנורמני. היא מוזכרת כאחת האנגלו-סקסיות הבודדות, וכאישה היחידה אשר החזיקה בבעלותה אדמות בתקופה שלאחר הכיבוש. כאשר בוצע סקר המדידות הגדול של 1086 היא כבר לא הייתה בין החיים, אבל אדמותיה לשעבר מוזכרות בסקר, אם כי הן כבר היו בידיים אחרות. מכאן שגודייבה מתה בין 1066 ל-1086.

סיפור האגדה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ליידי גודייבה וליאופריק בעלה, מאת הצייר אדמונד בלייר לייטון משנת 1892.

על פי האגדה המפורסמת, ריחמה ליידי גודייבה על תושבי עירה קובנטרי, אשר נאנקו תחת עול המיסים הכבד שהוטל עליהם בידי בעלה. כל פניותיה אליו להקל על התושבים נענו על ידיו בשלילה. למרות זאת, ולאחר הפצרות רבות מצידה, החליט כי יהיה מוכן להיענות לבקשתה, ובתנאי כי תסכים לרכוב עירומה על סוס ברחובות העיר.

להפתעתו של לאופריק, הסכימה ליידי גודייבה האדוקה בדתה להצעה, ויצאה לרכיבה כשהיא עירומה ברחובות העיר, לאחר צו שהוצא לתושבים בידי בעלה המחייב אותם להסתגר בבתים בכל אותו הזמן. על פי האגדה, אדם שהציץ בה (טום המציצן, Peeping Tom) הפך עיוור, אך הרוזן עמד בהבטחתו והפחית את עול המיסים מן התושבים.

ישנן גרסאות שונות לסיפור האגדה ולפיו אנשי העיר דווקא כן התאספו ברחובות כדי לצפות ברוכבת העירומה, או גרסה לפיה הייתה זו בחירתם של אנשי העיר להסתגר בבתיהם כדי לא לבייש את הגבירה, אשר הקריבה את הקרבן הזה עבורם, או גרסה נוספת ולפיה הייתה גודייבה לבושה במעין בגדים תחתונים או שקופים חלקית ולא עירומה לחלוטין. על פי גרסה אחרת הכוונה היא שגודייבה רכבה ללא תכשיטיה, ובניגוד למעמדה הרם הייתה למעשה "עירומה". גרסה מקובלת טוענת שנעשה לה נס ושיערה התארך כך שכיסה על מערומיה.

תוקף היסטורי[עריכת קוד מקור | עריכה]

במחקרים מאוחרים שנערכו לא נמצאו הוכחות חד-משמעיות לקיומו של אירוע כמתואר בסיפור המעשה. יתר על כן, ממדיה הקטנים של קובנטרי ההיסטורית לא איפשרו מעשה אצילי מסוג זה שיהיה בעל השפעה משמעותית כל כך. בנוסף לכך, על פי הרישומים ההיסטוריים מן התקופה, הוטלו מיסים רק על סוסים, ולכן רוב התושבים שהיו עניים וחסרי רכוש כלל לא שילמו אותם.

המסקנה ההיסטורית אם כן היא כי ספק רב אם אירוע כזה אכן התקיים במציאות וסביר להניח כי מדובר בהתפתחות של אגדת עם אשר הושפעה ממיתוסים היסטוריים דומים, בהם משפיעה אשתו של השליט על החלטותיו לטובת העם, ואשר המפורסם מכולם הוא סיפור אסתר ואחשוורוש.

ליידי גודייבה בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

השחקנית האירית מורין או'הרה אשר גילמה את ליידי גודייבה
  • על שמה של ליידי גודייבה נקרא מותג שוקולד יוקרתי, שמקורו בבית חרושת בלגי לשוקולד, הפועל בבריסל וכונה בשם "ליידי גודייבה".
  • תספורת נשים בה השיער צמוד לקודקוד ורק מאחד הצדדים הוא מורם לגל, משוך אחורנית, תספורת שהייתה פופולרית בשנות העשרים של המאה העשרים.
  • "שרשרת גודייבה" שהיא ענק פנינים בו שזורות לסירוגין, פנינים מקדמת הענק עם פנינים מאחוריו (בדרך כלל קטנות יותר) כשביניהם שרשרות דקות עשויות מחרוזים אף הן. לפי הפרשנות המקובלת גם התספורת וגם השרשרת קיבלו את שמן מכיוון שהן מדגישות צד מסוים, וליידי גודייבה רכבה על הסוס כמנהג הנשים דאז, ברכיבת צד.

ליידי גודייבה מוזכרת רבות בסרטי הקולנוע, בשירים, וביצירות תרבותיות נוספות. להלן כמה דוגמאות קלאסיות:

  • "ליידי גודייבה" (Lady Godiva) משנת 1911, הסרט הראשון אשר עסק בסיפורה של הגבירה הידועה, בכיכובה של השחקנית ג'וליה סוויין גורדון (Julia Swayne Gordon).
  • "ליידי גודייבה" (Lady Godiva) משנת 1928, סרט אילם בריטי קצר בכיכובה של השחקנית גלדיס ג'נינגס (Gladys Jennings).
  • "דיבורי רוחות" (The Ghost Talks) משנת 1949, סרט קצר בכיכובם של "שלושת המוקיונים" (The Three Stooges).
  • "ליידי גודייבה מקובנטרי" (Lady Godiva of Coventry) משנת 1955, בכיכובה של השחקנית האירית מורין או'הרה.
  • "ליידי גודייבה" בכיכובה של ג'ינה לולובריג'ידה בסרט גירושין נוסח אמריקה (1965)
  • ליידי גודייבה מוזכרת בשירם המפורסם של להקת קווין, Don't Stop Me Now, שהוקלט בשנת 1978.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ליידי גודייבה בוויקישיתוף