טיוטה:סאאב 35 דראקן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סאאב 35 דראקן
Saab 35 Draken
דראקן J 35F של חיל האוויר השוודי
דראקן J 35F של חיל האוויר השוודי
מאפיינים כלליים
סוג מטוס ירוט
ארץ ייצור שוודיהשוודיה שוודיה
יצרן סאאב
טיסת בכורה 25 באוקטובר 1955
תקופת שירות 8 במרץ 1960 – 2005 (כ־44 שנים)
צוות 1
יחידות שיוצרו 651
משתמש ראשי חיל האוויר השוודי
משתמשים משניים
ממדים 
אורך 15.35 מטר
גובה 3.89 מטר
מוטת כנפיים 9.42 מטר

סאאב 35 דראקןשוודית: Saab 35 Draken; "הדרקון")  הוא מטוס יירוט שוודי שפותח ויוצר על ידי סאאב.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיתוח של הדראקן החל בשנת 1948 כמחליף של מטוסי הקרב סאאב 29 טונן (אנ') וסאאב 32 לנסן (אנ') בחיל האוויר השוודי.

הדראקן תוכנן להיות בעל כנף דלתא עם שבירת זוית מה שהיה מאוד חדשני ולכן יצרה סאאב מטוס ניסוי (סאאב 210 (אנ')) כדי לבחון את האווירודינמית הכנף החדשה.[1] גרסת ייצור נכנסה לשירות בטייסות החוד של חיל האוויר השוודי ב-8 במרץ 1960. המטוס קיבל את הכינוי "מטוס 35" ויוצר במספר גרסאות. למטוס הקרב קידומת J ‏(J 35), המהווה קיצור למילה Jaktflygplan (מטוס-מרדף), המונח השוודי למטוסי ירוט.

הדראקן תפקד כמטוס קרב המרכזי של שוודיה במשך רוב תקופת המלחמה הקרה. למרות שהמטוס תוכנן כמטוס ירוט, הוא נחשב למטוס עליונות אווירית מוצלח.

בשנות ה-80, הדראקנים של החיל האוויר השוודי הוחלפו ברובם במטוס הקרב המתקדם יותר הסאאב 37 ויגן (אנ'), כתוצאה מהקיצוצים ועלויות התחזוקה הגבוהות, חיל האוויר השוודי החליף את אחרוני הדראקנים שלו רק בדצמבר 1999.

המטוס יוצא גם לחילות האוויר של אוסטריה, דנמרק ופינלנד. מטוסים דנים יוצאו לאחר שיצאו משירות לארצות הברית שם הם שימושו כמטוסי אימון לטייסי ניסוי.

עיצוב[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסאאב 35 דראקן ידוע בין היתר בשל התקדימות שלו בתחום התעופה. הוא היה מטוס הקרב הראשון שנבנה במערב אירופה עם יכולת לטיסה על-קולית. מבחינה עיצובית זה היה אחד ממטוסי הקרב הראשונים שתוכננו עם כנפי דלתא כפולות. מטוס ידוע כמסוגל ולבצע את תמרון הקוברה.[2] הדראקן היה גם אחד המטוסים הראשונים שנבנו במערב אירופה שעבר את מאך 2 בטיסה אופקית (ב-14 בינואר 1960).

למרות שהדראקן תוכנן כמיירט בגובה רב ולא כמטוס עליונות אווירית, הוא הוכיח את עצמו כבעל יכולות לקרב אוויר כמו: פנייה מהירה טובה ומהירויות גבוהות בכל הגובה. הדגמים המוקדמים נועדו אך ורק לביצוע משימת ההגנה האווירית. עם זאת, על מנת לסייע לטייסים בהסבה למטוס, ייצרה סאאב מספר קטן של מטוסי מאמן J 35C דו-מושבים, שהראשון שבהם הושלם במהלך דצמבר 1959. במהלך 1959 פותח דגם קרב להגנה אווירית, שהוגדר כ-J 35B, שהציג ביצועים משופרים על פני ה-J 35A. בין היתר, הוא הונע על ידי מנוע משופר עם מבער אחורי מוגדל, חלק הגוף אחורי של מטוס עוצב מחדש, כוונת תותח ומכ"ם בקרת אש חדש של סאאב ושילוב עם רשת ההגנה האווירית STRIL 60 של שוודיה.

סך הכל יוצרו על ידי סאאב 651 דראקנים. צי הדראקן של שבדיה כלל בסך הכל שש גרסאות שונות, בעוד שני דגמים נוספים של הדראקן הוצעו ללקוחות פוטנציאליים לייצוא. הדגם הסופי של הדראקן שיוצר היה ה-J 35F/J, שהיוה גם הגרסה המשודגת ביותר שהיתה בשירות השוודי. בין לקוחות היצוא שלה היו דנמרק  ופינלנד.  במאי 1985 רכש חיל האוויר האוסטרי 24 מטוסי J 35D, אשר שופצו על ידי סאאב.

שירות מבצעי[עריכת קוד מקור | עריכה]

המטוסים הראשונים שנכנסו לשירות

בסוף 1959, החלו המטוס להיכנס לשירות בחיל האוויר השוודי. עד סוף 1960, מספר אגפים צוידו ב"דראקן" והגיעו לשירות מבצעי.

הדראקן J 35J היה למעשה תוכנית הארכת חיי שירות, אשר החלה כתוצאה מהמסירה הממשמשת ובאה של הסאאב 39 גריפן החדש לאחר מספר עיכובים. תוכנית ההרחבה נועדה להשאיר את הדראקן לטוס לתוך שנות ה-2000, אך כתוצאה מקיצוץ תקציבי ועלויות תחזוקה גבוהות שנגרמו למטוס, הדראקן הוצא משירות בשוודיה בדצמבר 1999.

כל הדראקנים תפקדו כמיירטים אך בעלי יכולת מוגבלת בפעילות אוויר לקרקע; החריג היחיד לכלל זה היה הדראקנים הדנים, שתפקדו כמטוסי תקיפה והיו מסוגלים לשאת תערובת של טילי אוויר-קרקע, אמצעי לחימה אלקטרוניים ואחסון דלק פנימי וחיצוני מוגבר. הדראקנים הדנים היו הכבדים ביותר בסדרה שטסו. במהלך 1993 אחרוני צי הדראקנים הדני יצאו משירות.

במהלך שנות ה-90, פינלנד עדכנה את צי הדראקן 35XS שלה באוויוניקה חדשה, תצוגות תא הטייס, מערכות ניווט/תקיפה ואמצעי לחימה אלקטרוניים; אלה הוחלפו לבסוף בשנת 2000 על ידי F/A-18 הורנט.

אוסטריה הייתה המדינה האחרונה שבה היה הדראקן בשירות צבאי פעיל. חיל האוויר האוסטרי קנה מטוסי דראקן מחודשים. שהיו מטוסי הקרב האחרונים של חיל האוויר האוסטרי שחימוש אוויר-אוויר יחידי שלהם היה תותחים פנימיים בגלל ההגבלה בחוק האוסטרי משנת 1955 שאסרה על נשיאת טילי אוויר-אוויר. במהלך 1993 הגבלה זו בוטלה כתגובה להפרות המרחב האווירי שנעשו על ידי חיל האוויר היוגוסלבי השכן. טילי AIM-9 סיידוויינדר אמריקאים נקנו. בשנת 2005, הדראקנים הללו יצאו משירות, לאחר שהוחלפו במטוסי F-5 טייגר של חיל האוויר השוויצרי לשעבר, בעודם מחכים ליורופייטר טייפון חדשים שיתפסו את מקומם בטווח הארוך.

בארצות הברית, בית הספר הלאומי לטייס מבחן הפעיל שישה דראקנים שהיו בעבר בשירות דני. הם יצאו משירות בשנת 2009.

מפעילות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קטגוריה:שוודיה: תעופה קטגוריה:אמצעי לחימה שוודיים קטגוריה:מטוסי קרב סילוניים קטגוריה:מטוסי סאאב קטגוריה:כלי טיס בעלי כנף דלתא קטגוריה:שוודיה: מדע וטכנולוגיה