טיוטה:עולם מסנן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

עולם מסנןאנגלית: Filterworld) הוא מושג שטבע עיתונאי קייל צ'ייקה (kyle Chayka) בינואר 2024 בספר בעל אותו שם.

צ'ייקה ממחיש כיצד האלגוריתמים הכל-יכולים של המדיה החברתית, החליפו את קובעי הטעם האנושיים והפכו את התרבות העולמית לאחידה ושטוחה בכך שהם מקבלים החלטות עבורינו.

צריכה פאסיבית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בספרו החדש, פילטרוורלד, בוחן צ'ייקה את ההמלצות האלגוריתמיות שמכתיבות הכל, החל מהמוזיקה, החדשות והסרטים שאנו צורכים, ועד למאכלים שאנו אוכלים והמקומות אליהם אנו הולכים. לטענתו, האלגוריתם בוחר עבורינו והפך אותנו לצרכנים צייתניים ובכך משטיח את אהבתינו וטעמינו האישי.

"For us consumers, they are making us more passive just by feeding us so much stuff, by constantly recommending things that we are unlikely to click away from, that we're going to tolerate [but] not find too surprising or challenging,"

צ'ייקה מוטרד מכך שהאלגוריתם הופך אותנו לצרכנים פאסיבים ומשטיח את היצירות והתכנים שאנחנו צורכים. אמנם ממילא, רוב הזמן אנחנו לא צורכים תרבות באופן מודע, או חושבים לעומק על הגאונות שביצירה מסוימת. אלא שהאלגוריתם מעודד אותנו לא לחשוב על התרבות שאנו צורכים ולא ללכת לפי הנטיות שלנו. האלגוריתם מעדיף יצירות שמעסיקות או תופסות את תשומת לב הקהל מיד, לעומת יצירות מאתגרות ומעוררות מחשבה ועומק.

חשיפה מצומצמת לתכנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כמו שטען אלי פאריסר בספרו "בועת הפילטר" האלגוריתמים מסננים את המידע המוצג בהתאם למידע שנאסף בעבר על הגולש (מקומו הגאוגרפי, התנהגותו בעבר ברשת האינטרנט והיסטוריית חיפושים). באופן זה אתר האינטרנט מציג לגולש רק מידע שמתאים להעדפות הגולש בעבר. צ'ייקה מסכים שאלגורתימים מבודדים את הגולש במעין ''בועה'' אשר משאירה בחוץ את המידע שעומד בניגוד להעדפות הגולש. בועת הפילטר גורמת לגולשים להיחשף פחות להשקפות מנוגדות להשקפותיהם והם הופכים מבודדים אינטלקטואלית בתוך מעגל המידע אליו הם נחשפים. צ'ייקה טוען ש''בועה'' יוצרת חוויה קהילתית נהדרת, אבל בעצם סוגרת את החוויות שלנו, משום שאנחנו לא יכולים לדעת מה אנשים אחרים רואים בעדכונים שלהם. איננו יודעים כמה אנשים אחרים מעריצים את אותו דבר או אפילו אם הם נחשפים לאותם טכנים. כך שנוצרת תחושה שאנחנו לבד בהרגלי הצריכה או באופן שבו אנו חווים יצירות שונות.

ביטול שומרי הסף והשפעת האלגוריתם על היצירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האינטרנט מאפשר לכל אחד ליצור ולהיחשף בפני קהל, שומרי הסף וטעמם אינו רלוונטי עוד. המדד להצלחה הוא רק המעורבות שאפשר לקבל בפלטפורמה הדיגיטלית. נראה שישנה הזדמנות לרבים יותר וטעם מגוון יותר, אלא שבעידן האלגורתמי, כדי להצליח צריך לאמץ את המערכות האלגורתמיות שמבוססות על מעורבות ואינן תורמות בהכרח ליצירה מעניינת יותר.

יתרה מכך, צ'ייקה טוען שהאלגוריתמים לוחצים על אמנים ויוצרי תוכן אחרים לעצב את עבודתם בדרכים שמתאימות לעדכונים ברשת. עבור מוזיקאים למשל, בגלל השימוש בטיק-טוק או ספוטיפיי, פירוש הדבר עשוי להיות הקלטת קטע קליט בתחילת שיר- כדי שהמשתמשים ישמעו אותו. כלומר האלגוריתם משפיע על בחירות היוצר ופוגע בחופש היצירה. גם תוכניות טלוויזיה וסרטים מסתגלים לשינויים כדי להשתלב באלגוריתם על ידי יצירת סצנות מוכנות ל־GIF. צ'ייקה טוען שניתן לראות איך רגע בסרט תוכנן להיות משותף בטיק-טוק או למשל איך תגובה בתוכנית ראילטי הופכת למם. לטענתו, בחירות הפקה ועריכה מושפעות מהצורך של קטעי תוכן לעורר תגובות וליצור מוערבות ברשתות החברתיות. דוגמה נוספת היא עיתונות. אם בעבר היו עורכי העיתונים הגדולים בוחרים אלו ידיעות מתאימות לדף השער ומה הסיפורים החשובים ביותר, היום הפיד האלגורתמי ממיין אלו סיפורים אנו צורכים וקובע את הנרטיבים שנבנים. הבחירה מה חשוב, מה מעניין ומה טוב נעשית לע ידי האלגוריתמים ולא על ידי עורכים אנושיים.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Kyle Chayka, Filterworld, Doubleday, Jan 16, 2024
  • Jacobs, A. (2024) 'Can You Escape the Algorithm? ‘Filterworld’ Gives It a Try', New York Times [Digital Edition], 14 Jan, NA, available: https://link.gale.com/apps/doc/A780534077/AONE?u=anon~d0400fbf&sid=googleScholar&xid=e87c1518 [accessed 06 Mar 2024].
  • Greenblatt, J. (2024) 'Filterworld explores how algorithms encroach on our taste and wallets', Globe & Mail [Toronto, Canada], 27 Jan, R6, available: https://link.gale.com/apps/doc/A780910550/AONE?u=anon~31374c04&sid=googleScholar&xid=7f43e01d [accessed 06 Mar 2024].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[2][3][עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:קישור כללי

    פרמטרי חובה [ כותרת ] חסרים
    {{{כותרת}}}, באתר dx.doi.org
  2. ^ Alexandra Jacobs, [Jacobs, A. (2024) 'Can You Escape the Algorithm? ‘Filterworld’ Gives It a Try', New York Times [Digital Edition], 14 Jan, NA, available: https://link.gale.com/apps/doc/A780534077/AONE?u=anon~d0400fbf&sid=googleScholar&xid=e87c1518 [accessed 06 Mar 2024]. Can You Escape the Algorithm? ‘Filterworld’ Gives It a Try.], The New York Times (Digital Edition), Jan. 14, 2024
  3. ^ Josh Greenblatt, [Greenblatt, J. (2024) 'Filterworld explores how algorithms encroach on our taste and wallets', Globe & Mail [Toronto, Canada], 27 Jan, R6, available: https://link.gale.com/apps/doc/A780910550/AONE?u=anon~31374c04&sid=googleScholar&xid=7f43e01d [accessed 06 Mar 2024]. Filterworld explores how algorithms encroach on our taste and wallets], Globe & Mail (Toronto, Canada), Jan. 27, 2024