טיוטה:קיצור סט-אפ SMED

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית


שגיאות פרמטריות בתבנית:לשכתב

פרמטרי חובה [ נושא ] חסרים

יש לשכתב ערך זה. ייתכן שהערך מכיל טעויות, או שהניסוח וצורת הכתיבה שלו אינם מתאימים.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לשכתב ערך זה. ייתכן שהערך מכיל טעויות, או שהניסוח וצורת הכתיבה שלו אינם מתאימים.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה. שכתוב

קיצור סט-אפ SMED - SMED הוא חלק מתורת ה-lean שנולדה בחברת טויוטה. מטרת השיטה היא יעול תהליכים ולקצר את זמני ההכנה של התהליך או המכונה בייצור.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שיג'ו שינגו היה מהנדס תעשייה יפני שנחשב למומחה מוביל בעולם בפרקטיקות ייצור בחברת טויוטה. לאחר שהוא החל לפרסם פרטים על מערכת הייצור של טויוטה, החברה החליטה להפסיק את הקשר העסקי איתו.

שינגו עבר לארצות הברית והחל לעסוק בנושא ייצור רזה (LEAN). בין שלל הדברים שהמציא שינגו בתורת הניהול הרזה, הוא המציא את שיטת החלפה מהירה בקווי הייצור ושם על כך את השם המוכר של התהליך, הקרוי Single-Minute exchange Of Die או בשם המקוצר SMED.

דוגמה למכונה אשר בטרם הפעלתה יש לבצע הכנה למכונה, דבר הגוזל זמן מהייצור ועקב כך יעילות המכונה, המחלקה והמפעל נמוכות יותר. זהו זמן הסט-אפ

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

Set-up זהו פרק הזמן שבו אנו 'מתכוננים לעבודה' למשל: זמן החלפת מוצר במכונה מייצרת, זמן חיפוש מידע לתחילת עבודה במשרד, זמן פתיחת תיק לקוח בהנהלת חשבונות וכו'. כל זמן שאנו עדיין לא עובדים על המוצר שנמכור או שאנו עוסקים בהכנה לעבודה הוא זמן מבוזבז. בזמן set-up מאבדים אנרגיה, חומרים וכוח אדם. לעיתים קרובות, על מנת להימנע מאיבודים אלו אנו מתכננים ועובדים 'במנות גדולות' כלומר: מייצרים יותר מכל מוצר. דבר זה גורם למלאים בתהליך ויכול לגרום לצווארי בקבוק, זמן סבב (Lead time) ארוך, עומס על המערכת ואף בעיות איכות[1].

SMED פירושו : Single Minute Exchange Of Die (החלפת תבנית תוך דקות ספורות) - זוהי מתודולוגיה לקיצור זמן ה- set-up. הקטנת זמני ההחלפה היא הדרך להגדלת קיבולת הייצור במשאבים הקיימים וללא השקעה נוספת בציוד. לאורך השנים השיטה מיושמת בהצלחה בארגונים ומפעלים מתעשיות שונות וכן בארגוני שירות, בריאות ועוד. הקורס משלב תכנים תאורטיים להקניית ידע והבנה כמו גם סימולציה להמחשת המתודולוגיה וכן דוגמאות מעשיות מחברות מיישמות לטובת לימוד ו Benchmark.

מטרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הבנת שלבי ביצוע תהליך קיצור Set-up. יכולת ניתוח Set-Up וחלוקה לאלמנטים, הבחנה בין פעולות פנימיות לחיצוניות, המרת פעולות פנימיות לחיצוניות, צמצום בזבוזים, איזון עומסים וחלוקת העבודה בין המחלקות, המכונות, העובדים וכו'.

  1. Exchange דקה בודדת (הידוע גם בשם SMED), הוא כלי Lean בו השתמשו על מנת ליצור לבצע החלפה מהירה מאוד כדי לצמצם במידה ניכרת את זמן ההשבתה של מכונת ולהגדלת התפוקה. מקובל להפחית את המעבר פעמים מכונה משעות פחות מעשר דקות. למרות שזה נשמע טוב מכדי להיות אמיתי, ראינו את זה קורה פעם אחר פעם[2].
  2. SMED הוא כלי רזה העוזר לשנות במהירות מכונות או תהליכים או כדי לייצר מספר חלקים של המוצר או שינוי אחר, או תכונה של מספר חלקים או של מוצר. התהליכים של SMED הוא ביצוע חזרות על מנת למזער את זמן ההשבתה של המכשיר (חזרה לייצור מהירה ככל האפשר).
  3. סדרה של טכניקות עבור changeovers של מכונות הייצור פחות מ -10 דקות. המטרה לטווח ארוך היא תמיד הגדרת זמן אפס, שבו ה changeovers בזמן מינימלי ואינם מפריעים בדרך כלשהי עם הזרימה הרציפה של תהליך הייצור.

מעבר ליתרונות של גמישות היצור והענות מהירה לדרישות השוק, לSet Up Reduction - יש יתרונות רבים נוספים:

  • הקטנת מלאי בתהליך עד כדי ביטולו לחלוטין.
  • הקטנת השטחים הנדרשים ברצפת הייצור.
  • הקטנת זמן ייצור נדרש.
  • שיפור ניצולת הייצור על ידי ביטול בטלה עקב כוונון.
  • הקטנת טעויות כוונון.
  • שיפור האיכות.
  • הקטנת המיומנות הנדרשת מהעובדים בתהליך הכוונון.

בכדי להבין מה הוא תהליך ה-SMED ניתן להתבונן בהערכות של צוות הטיפולים בעצירה של מכונית מרוץ לצורך החלפת גלגל ותדלוק, ראו הערכות מסודרת בה חשבו על כל פרט ופרט על מנת לחסוך שברירי שניה[3]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ LeanIsrael לין ישראל - קיצור סט-אפ SMED, באתר http://www.lean.co.il
  2. ^ דף בית | שורה תחתונה, באתר www.dsbl.co.il
  3. ^ F1 Pit Stops 1950 vs 2013: Quick Changeover / SMED, נבדק ב-2020-02-06

[[קטגוריה:הנדסת תעשייה]]