טיוטה:רסיסים (כתב עת)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

'רסיסים' הוא כתב עת דו-שבועי היוצא לאור בישיבה התיכונית מקור חיים, ומכיל חידושי תורה מגוונים. הכותבים ב'רסיסים' הם בעיקר תלמידי הישיבה, נערים בכיתות ט' - י"ב, אולם לעיתים כותבים בו גם אנשי צוות המלמדים בישיבה. כתב העת נערך על ידי זוג שמיניסטים, והעורכים שלו מתחלפים בכל שנה. 'רסיסים' הוא יוצא דופן בכך שהוא יוצא לאור בישיבה תיכונית, בניגוד למרבית כתבי העת המשתייכים לישיבות, היוצאים לאור בישיבות הסדר או במוסדות ישיבתיים אחרים המיועדים לתלמידים מעל גיל תיכון. מכך נגזרת, אמנם, איכות ירודה של כתב העת בהשוואה לאחרים, אולם ייתכן שהוא מהווה את תחילתה של תופעה של כתבי עת תורניים בישיבות תיכוניות.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

למרות שנות קיומה הרבות של ישיבת מקור חיים ומגוון החידושים שנוצרו בה, רק בשנתה ה-31 של הישיבה נוצרה במה הפתוחה לחידושיהם של כלל תלמידי הישיבה. הגיליון הראשון של 'רסיסים', הנושא את התאריך ט"ז אדר א' ה'תשע"ו (25 בפברואר 2016), יצא לאור ביוזמת טמיר פלנט ויאיר שוורצפוקס, מתלמידי כיתה י"ב. היותם של העורכים תלמידי כיתה י"ב לא מנעה מתלמידי כיתות אחרות לתרום מאמרים לכתב העת, ובאותה שנה הודפסו שמונה גיליונות. כתב העת אמור לצאת מדי שבועיים, אך בעיות שונות הפריעו להוצאתו ולכן תדירות הגיליונות בפועל היתה פחותה. בסיום השנה נכרכו כלל הגיליונות לקובץ אחד, שנערך באופן מינימלי למדי, והיה למעשה אוסף של כל הגיליונות כפי שהודפסו.

בשנה שלאחר מכן הוחלפו העורכים בצמד שמיניסטים אחר, שהספיק להוציא תשעה גיליונות בלבד במהלך השנה. כתב העת הוגדר עדיין כדו-שבועי, אלא שהצורך של העורכים לעמוד במגוון מטלות ובחינות בגרות גרם להפסקות ארוכות בהוצאתו לאור. עם זאת, לקראת סוף השנה הם הספיקו להוציא לאור ספר שאיגד את כל המאמרים שפורסמו ב'רסיסים' תוך כדי השנה, שנערכו וסודרו ביחד לקובץ בן כמעט מאתיים עמודים. שנת הלימודים שלאחר מכן לא החלה עדיין, אולם ישנו כבר זוג שמיניסטים האמורים להיות העורכים בשנת הלימודים ה'תשע"ח.

חלוקה פנימית[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאז הגיליון הראשון, 'רסיסים' שמר על חלוקה פנימית ברורה למדי למדורים שונים. העמוד הראשון של כל גיליון היה השער, שמלבד ציון שם כתב העת ומספר הגיליון, כלל ציטוט ממקור תורני כלשהו הקשור לנושא חידושי תורה. לאחר מכן הופיע דבר העורכים, והגיליון נחתם בדבר הלכה (ציטוט של מקור תורני כלשהו בנושא הלכתי, לרוב נושא הקשור לתקופה שבה יוצא הגיליון לאור) שאף הוא באחריות העורכים. תוכן הגיליון היה מאמרים שיכלו להיכתב על ידי כל אחד מתלמידי הישיבה, כולל העורכים עצמם. המאמרים חולקו למדור "יין מסכתי" (חידושים על המסכת שכלל הישיבה לומדת בסדר בוקר ובסדר ערב), "שעשועי" (מאמרים בנושאים שונים), "אחטם-לך" (מאמרים בנושא תפילה) ו"ניצוצות" (מאמרים קצרים). בגיליונות הראשונים החלוקה היתה שונה במקצת, אך כשהעורכים הבחינו בריבוי המאמרים העוסקים בנושא התפילה, הם החליטו לייחד לנושא זה מדור משלו. כמובן שבכל גיליון נוסף בתחילתו תוכן עניינים, לצורך הקלת ההתמצאות בגיליון וכדי לאפשר לקורא לבחור אלו מאמרים לקרוא.

אופי הכותבים[עריכת קוד מקור | עריכה]

באופן רשמי, כל תלמיד בישיבת מקור חיים מוזמן לכתוב מאמר שיש בו חידוש תורה, ולשלוח לפרסום. אולם, באופן טבעי, הכותבים ל'רסיסים' הם בעיקר קבוצה מצומצמת למדי של תלמידים העוסקים בדברי תורה יותר מתלמיד רגיל בישיבה. זאת מכיוון שדווקא קבוצה זו מוצאת יותר חידושים במהלך הלימוד שלה, שהוא בהיקף רחב יותר, ובדרך כלל גם איכותו גבוהה יותר. בנוסף, יש להעיר שהכותבים הם לרוב מי שמרגישים את החשיבות שבשימור חידושיהם ואת הרצון לתרום לאחרים מפירות לימודם. גורם נוסף להתעצבותה של קבוצת כותבים מצומצמת הוא שכאשר תלמיד כתב כבר ל'רסיסים', הוא נוטה להמשיך הרגל זה ולרצות לתרום עוד מאמרים לגיליונות הבאים. בכל זאת, קבוצת הכותבים אינה קבוצה סגורה - לא נדיר למצוא מאמר שלא נכתב על ידי תלמיד שצפוי שיכתוב ל'רסיסים'. אך מאורע כזה לא מתרחש בתדירות רבה מספיק כדי שלא יורגש שהכותבים ל'רסיסים' הם קבוצה חברתית מוגדרת בתוך הישיבה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קטגוריה:כתבי עת תורניים