טיוטה:שלישיית האגודה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

שלישיית האגודה (Association Trio באנגלית), היא פורמט משולש לשיתוף פעולה, תיאום ודיאלוג משופרים בין משרדי החוץ של גאורגיה, מולדובה ואוקראינה עם האיחוד האירופי בנושאים בעלי עניין משותף הקשורים לאינטגרציה האירופית, הגברת שיתוף הפעולה במסגרת השותפות המזרחית, והתחייבות לסיכוי להצטרף לאיחוד האירופי. [1]

המדינות המשתתפות הבהירו שמטרתם היא להשיג חברות באיחוד האירופי בסופו של דבר. המדינות אישרו מחדש את מחויבותם להמשיך ליישם את הסכמי ההתאגדות שלהם עם האיחוד האירופי. בהקשר זה, הן מזכירות כי לפי סעיף 49 ל־TEU, למדינות גאורגיה, מולדובה ואוקראינה יש נקודת מבט אירופאית והן יכולות להגיש בקשה לחברות באיחוד האירופי, בתנאי שמתקיימים כל הקריטריונים הדרושים לחברות באיחוד האירופי.

בתיאום פעולותיהן, גאורגיה, מולדובה ואוקראינה מבקשות להרחיב את האפשרויות של הסכמי ההתאגדות שלהן, לקדם התכנסות מגזרית עם האיחוד האירופי (השתלבות בשוק הדיגיטלי היחיד, איחוד האנרגיה והמכס, ENTSO-E והצטרפות לאזור שנגן, שיתוף פעולה תחבורתי, קורס ירוק, משפטים וענייני פנים, תקשורת אסטרטגית, בריאות, ביטחון והגנה) ולהשתלב בהדרגה בשוק האירופאי האחיד.

כל המדינות החברות בשלישיית האגודה מקיימות כיום הסכמי סחר חופשי עם האיחוד האירופי דרך אזור הסחר החופשי העמוק והמקיף והן חברות באספה הפרלמנטרית של יורונסט.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מזכר משותף בין שרי החוץ של גאורגיה, מולדובה ואוקראינה (דייוויד זלקליאני, אורליו צ'וקוי ודמיטרו קולבה), יזם את יצירת הפורמט. הוא נחתם ב-17 במאי 2021, בקייב, אוקראינה. [2]

שר החוץ של אוקראינה, דמיטרו קולבה, הצהיר כי יוזמה זו תסייע לשלוש המדינות להתקדם בצורה יעילה יותר לעבר חברות באיחוד האירופי:  

The Associated Trio is our message that there is no alternative to European integration for our three partner countries, and there is no alternative for Europe either, because they must see our three countries as a serious project to ensure peace and prosperity in Europe. Ukraine, Georgia and Moldova have a special status of associate partners in our relations with the EU. We have all made our European choice, signed the Association Agreement, and we would, of course, like to become members of the EU in the future. Today we agreed to formalize this status and together continue to move towards European integration. We also demonstrate in this memorandum that Ukraine, Georgia and Moldova will actively work towards European integration, and together we will move towards successful solutions in this direction. Given that our countries are currently facing serious security challenges, we have agreed to develop the security direction in our joint work in order to maintain stability in our region.

שר החוץ של אוקראינה- דמיטרו קולבה

תרגום: שלישיית האגודה היא המסר שלנו שאין אלטרנטיבה לאינטגרציה האירופית עבור שלוש המדינות השותפות שלנו, ואין אלטרנטיבה גם לאירופה, כי הם חייבים לראות בשלוש המדינות שלנו פרויקט רציני להבטחת שלום ושגשוג באירופה. לאוקראינה, לגאורגיה ולמולדובה יש מעמד מיוחד של שותפים ביחסינו עם האיחוד האירופי. כולנו בחרנו את הבחירה האירופית שלנו, חתמנו ​​על הסכם ההתאגדות, והיינו, כמובן, רוצים להיות חברים באיחוד האירופי בעתיד. היום הסכמנו למסד את המעמד הזה וביחד להמשיך להתקדם לקראת אינטגרציה אירופית. אנו גם מדגימים בתזכיר זה כי אוקראינה, גאורגיה ומולדובה יפעלו באופן פעיל למען אינטגרציה אירופאית, וביחד נתקדם לעבר פתרונות מוצלחים בכיוון זה. בהתחשב בכך שמדינותינו מתמודדות כעת עם אתגרים ביטחוניים רציניים, הסכמנו לפתח את הכיוון הביטחוני בעבודתנו המשותפת על מנת לשמור על יציבות באזורנו.

לדבריו, שלישיית האגודה כוללת שלושה מרכיבים עיקריים: בניית התייעצויות בנושא אינטגרציה אירופאית בין שלושת משרדי החוץ, ניהול דיאלוג עם מוסדות אירופיים וחברות האיחוד האירופי, ותיאום עמדות המדינות בתוך השותפות המזרחית.

בתורו, שר החוץ של גאורגיה, דוד זלקליאני, אמר כי לאוקראינה, גאורגיה ומולדובה יש מטרה משותפת של חברות עתידית באיחוד האירופי וכי הן רוצות להחזיר את האחדות עם מדינות אירופה:  

Our priorities include expanding the Associated Trio's dialogue with the European Commission on cooperation in the digital transformation, the green economy, the transport sector and achieving maximum integration into the EU market through an in-depth Association Agreement, as well as deepening our cooperation with the EU.

שר החוץ של גאורגיה- דוד זלקילאני

תרגום: סדרי העדיפויות שלנו כוללים הרחבת הדיאלוג של שלישיית האגודה עם הנציבות האירופית בנושא שיתוף פעולה בטרנספורמציה הדיגיטלית, הכלכלה הירוקה, מגזר התחבורה והשגת אינטגרציה מקסימלית בשוק האיחוד האירופי באמצעות הסכם התאגדות מעמיק, כמו גם העמקת שיתוף הפעולה שלנו עם אירופה.

שר החוץ והשילוב האירופאי של הרפובליקה של מולדובה, אאורליו צ'וקוי, אמר כי בחתימה על המזכר שלוש המדינות אישרו מחדש את כוונותיהן האירופאיות, והביעו עניין רב ביעדים השאפתניים של השותפות המזרחית.

ב-18 במאי 2021, בבריסל, הצהיר נציג השירות הדיפלומטי של האיחוד האירופי, פיטר סטאנו, כי האיחוד האירופי מכבד ומשתף את המחויבות לאינטגרציה האירופית של אוקראינה, גאורגיה ומולדובה:  

The European Union recognizes the European aspirations and European choice of associate partners - Georgia, the Republic of Moldova and Ukraine. These countries are close neighbors of the EU and partners in the Eastern Partnership. All our neighbors are sovereign and independent. We respect their choice, foreign policy priorities and strategic goals, including the signing of a memorandum between them on strengthening cooperation in the field of European integration. The European Union is supporting each of these countries in their reform and transformation processes, investing significant time, financial and technical assistance to deliver tangible benefits and improve the lives of their citizens. We are focused on the full implementation of our respective association agreements in order to take full advantage of their opportunities.

פיטר סטאנו

תרגום: האיחוד האירופי מכיר בשאיפות האירופיות ובבחירה האירופית של שותפים- גאורגיה, הרפובליקה של מולדובה ואוקראינה. מדינות אלו הן שכנות קרובות של האיחוד האירופי ושותפות בשותפות המזרחית. כל שכנינו הם ריבונים ועצמאיים. אנו מכבדים את בחירתם, את סדרי העדיפויות במדיניות החוץ ואת היעדים האסטרטגיים, לרבות חתימה על מזכר ביניהם על חיזוק שיתוף הפעולה בתחום האינטגרציה האירופית. האיחוד האירופי תומך בכל אחת מהמדינות הללו בתהליכי הרפורמה והשינוי שלהן, משקיע זמן משמעותי, סיוע כספי וטכני כדי לספק הטבות מוחשיות ולשפר את חיי אזרחיהן. אנו מתמקדים ביישום מלא של הסכמי ההתאגדות שלנו על מנת לנצל את מלוא ההזדמנויות שלהם.

חברות[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברי השותפות המזרחית

חברי השותפות המזרחית השייכים לשלישיית האגודה:

חברים נוספים בשותפות המזרחית שאינם שייכים לשלישיית האגודה:

מנגנוני שיתוף פעולה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהתאם לאינטרסים המשותפים של האינטגרציה האירופית שלהם, המדינות המשתתפות ישתפו פעולה כדי לשפר את ההתאגדות הפוליטית והשילוב הכלכלי שלהם עם האיחוד האירופי ולקדם הזדמנויות חדשות בתוך השותפות המזרחית, כפי שנקבע בשלושת הסכמי ההתאגדות בהתאמה. המשתתפות מאמינות שהפוטנציאל המשמעותי של המשך התפתחות האינטגרציה של מדינותיהם עם האיחוד האירופי מחייב שהכלים ותחומי שיתוף הפעולה יתאימו לצרכים וליכולות של שלישיית האגודה, ויספק להם יותר הזדמנויות לדיאלוג פוליטי משופר, כמו כן, למדינות יש הזדמנות לאינטגרציה כלכלית גדולה יותר. [3] [4]

המדינות המשתתפות בטוחות שתהליך האינטגרציה האירופית שלהם ייהנה עוד יותר מהגישה מבוססת התמריצים שמטרתה לקבוע אמות מידה פרוגרסיביות לתהליך האינטגרציה ולספק הישגים מוחשיים עבור החברות שלהן. תרומתן של המשתתפות לשיתוף הפעולה במסגרת השותפות המזרחית לא תפגע בשיתוף הפעולה הבילטרלי שלהן עם האיחוד האירופי, בהתאם לשאיפותיהן האירופאיות. המשתתפות מדגישות את החשיבות של תמיכת האיחוד האירופי לריבונות ולשלמות הטריטוריאלית של השותפות בגבולות הבינלאומיים שלהן, כמו גם, לחיזוק החוסן שלהן ולעמידה באתגרים הביטחוניים. המדינות משתתפות ימשיכו לפעול למען חיזוק תפקידו של האיחוד האירופי בקידום של פתירת סכסוכים בדרכי שלום בתוך פורמטים ופלטפורמות רלוונטיות.

נשיא גאורגיה סלומה זורביצ'ווילי, נשיא מולדובה מאיה סנדו, נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי ונשיא המועצה האירופית צ'ארלס מישל במהלך הוועידה הבינלאומית של בטומי בשנת 2021.

בהתחשב באג'נדת הרפורמה השאפתנית והמורכבת האירופית של שלישיית האגודה, המדינות המשתתפות מכירות בתפקיד המכריע של הסיוע של האיחוד האירופי, במיוחד באמצעות מכשירים פיננסיים ייעודיים, התואמים לרמת ההתחייבות וליעדים שלהן בהתאם לעיקרון של התניה ביחס להתקדמות ברפורמות.

יוזמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהנחיית המטרה של העמקת תהליך האינטגרציה האירופי שלהם, כמו גם, נכונות להבטיח פיתוח אסטרטגי נוסף של השותפות המזרחית, המדינות המשתתפות הסכימו לקדם דיאלוגים משותפים עם מוסדות האיחוד האירופי ועם מדינות החברות באיחוד האירופי, בתחומים הבאים:

  • הרחבת סדר היום של הדיאלוגים בין הנציבות האירופית לבין שלישיית האגודה, בנוסף לנושאים הקשורים לאזור הסחר החופשי של האיחוד האירופי, לתחומים נושאיים חדשים לשיתוף פעולה משופר, כגון תחבורה, אנרגיה, טרנספורמציה דיגיטלית, כלכלה ירוקה, משפט וענייני פנים, תקשורת אסטרטגית, שירותי בריאות;
  • התבוננות מעבר למסגרת אזור הסחר החופשי והקצאת כלים נוספים כדי להקל על השילוב של שלישיית האגודה בשוק הפנימי של האיחוד האירופי.
  • שיפור שיתוף הפעולה הביטחוני עם האיחוד האירופי תוך התמקדות מיוחדת במניעת איומים היברידיים, חיזוק חוסן הסייבר, פיתוח פלטפורמות שיתוף פעולה עם EU Hybrid Fusion Cell ועם סוכנות הסייבר של האיחוד האירופי, השתתפות במשימות ופעולות של CSDP, כמו גם, השתתפות באיחוד האירופי.
  • קידום מעורבות נוספת של שלישיית האגודה בתוכניות המסגרת ובסוכנויות של האיחוד האירופי.
  • תמיכה בגיוס סיוע חזק של האיחוד האירופי לשמירה על רפורמות מורכבות על ידי שלישיית האגודה והבטחת הגישה שלהם לקרנות ומשאבים חלופיים העומדים לרשות האיחוד האירופי, לרבות ליישום הפרויקטים בעלי האינטרס המשותף.
  • תיאום מאמצים משותפים בתוך השותפות המזרחית, בהתבסס על השאיפות האירופיות והצרכים המשותפים של שלישיית האגודה.

שיטות לשיתוף פעולה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהתאם לתזכיר הנוכחי, כל המשתתפים מסכימים לחזק את שיתוף הפעולה באמצעים הבאים:

  • ביצוע התייעצויות משולשות סדירות כדי לסקור התפתחויות מתמשכות או לדון בנושאים ספציפיים במסגרת שילובם באיחוד האירופי.
  • הקמת רכזים של שלישיית האגודה בתוך משרדי החוץ בהתאמה.
  • קיום פגישות תיאום של שלישיית האגודה ברמות מומחים, בכירים ושרים לקראת אירועים חשובים של השותפות המזרחית
  • ביצוע צעדות דיפלומטיות משותפות למוסדות האיחוד האירופי ולמדינות החברות באיחוד האירופי בנושאים מוסכמים הקשורים לשאיפותיהם האירופאיות, יוזמות משותפות של האינטגרציה האירופית שלהם, כמו גם שיתוף פעולה בתוך השותפות המזרחית.
  • ניהול תקשורת ציבורית מתואמת על הגישות הנפוצות הקשורות לשאיפות האירופיות של שלישיית האגודה.
  • פיתוח פלטפורמות דיאלוג חדשות עם יוזמות אזוריות המערבות מדינות חברות באיחוד האירופי, שמטרתן גיוס תמיכה לשאיפות האירופיות של השלישייה.

תזכיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

מזכר הבנות בין משרד החוץ של גאורגיה, משרד החוץ והשילוב האירופאי של הרפובליקה של מולדובה ומשרד החוץ של אוקראינה

על הקמת שיתוף פעולה משופר באינטגרציה אירופית - "שלישיית האגודה:"

משרדי החוץ של גאורגיה, הרפובליקה של מולדובה ואוקראינה (להלן "המשתתפות"):

בהתחשב בבחירה האירופאית, בשאיפות האירופאיות והזהות האירופית של מדינותינו,

אנו מברכים על כוונותיו זה של זה להשיג חברות באיחוד האירופי,

אנו דבקים דבקות מלאה בערכים שעליהם מושתת האיחוד האירופי,

תוך התחשבות ביחסים היסטוריים וקשרים הדוקים יותר ויותר בין מדינותינו לבין האיחוד האירופי, והמדינות החברות בו, כמו גם רצוננו לחזק ולהרחיב את היחסים בצורה שאפתנית וחדשנית,

אנו מדגישים את הזכות הריבונית של האומות שלנו לקבוע את עתידן בעצמן,

לאחר שהקימנו התאגדות פוליטית ואינטגרציה כלכלית עם האיחוד האירופי באמצעות הסכמי ההתאגדות,

מתוך הכרה בחשיבות האסטרטגית של השותפות המזרחית,

הגיעו להבנה הבאה:

... [5]

שלישייה + 1[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדצמבר 2019, לאחר ישיבת המליאה השמינית של האספה הפרלמנטרית של יורונסט, התקבלה החלטה על ידי כל החברות המתארת יעדי אינטגרציה שונים של האיחוד האירופי שיש להשיגם עד 2030. ההחלטה מדגישה את חשיבותה של תוכנית השותפות המזרחית וכיצד היוזמה תומכת בשש המדינות הקשורות לאיחוד האירופי ונותנת להן להתקדם מהר יותר עם יישום רפורמות ואינטגרציות פוליטיות וכלכליות עם האיחוד האירופי. ההחלטה טבעה את המונח "טריו + 1" המייצג את שלושת הסכמי ההתאגדות שהוקמו עם גאורגיה, מולדובה ואוקראינה, כמו גם את הסכם ה-CEPA שהוקם עם ארמניה. ההחלטה קוראת לקדם מאמצי אינטגרציה נוספים בין האיחוד האירופי לקבוצת "טריו + 1" במהלך העשור הבא. [6]

פרספקטיבה של חברות באיחוד האירופי[עריכת קוד מקור | עריכה]

  חברות באיחוד האירופי
  מועמדות לחברות באיחוד האירופי הנמצאות במשא ומתן
  מועמדות לחברות באיחוד האירופי
  מדינות שהגישו מועמדות לאיחוד האירופי
  מועמדות פוטנציאליות
  מועמדות שהמשא ומתן איתן הוקפא

החל מינואר 2021 גאורגיה ואוקראינה התכוננו להגיש בקשה רשמית לחברות באיחוד האירופי ב-2024 כדי להצטרף לאיחוד האירופי בשנת 2030. עם זאת, הפלישה הרוסית לאוקראינה ב-2022 האיצה את לוח הזמנים הזה והובילה את אוקראינה, גאורגיה ומולדובה להגיש בקשה לחברות בפברואר-מרץ 2022.

הפרלמנט האירופי ציין כי בהתאם לסעיף 49 של האמנה על האיחוד האירופי, לגאורגיה, מולדובה ואוקראינה, כמו לכל מדינה אירופאית אחרת, יש פרספקטיבה אירופאית ויכולות להגיש בקשה לחברות באיחוד האירופי בהתאם לעקרונות הדמוקרטיה. [7]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ПОНЕДІЛОК (17 במאי 2021). "Україна, Грузія та Молдова створили новий формат співпраці для спільного руху в ЄС" Cyrillic. Європейська правда (באוקראינית). נבדק ב-10 במרץ 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ Думанська, Марія (17 במאי 2021). "Україна, Грузія та Молдова створили 'Асоційоване тріо'" Cyrillic. DW.COM (באוקראינית). נבדק ב-10 במרץ 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ "Кабінет Міністрів України - Дмитро Кулеба: Україна, Грузія та Молдова започаткували Асоційоване Тріо". www.kmu.gov.ua.
  4. ^ "Міністерство закордонних справ України - Дмитро Кулеба: Україна, Грузія та Молдова започаткували Асоційоване Тріо". mfa.gov.ua.
  5. ^ "Міністерство закордонних справ України - Меморандум про взаєморозуміння між МЗС України, Грузії та Молдови щодо започаткування посиленого співробітництва з питань європейської інтеграції – Асоційованого Тріо". mfa.gov.ua (באוקראינית).
  6. ^ "The future of the Trio Plus Strategy 2030: building a future of Eastern Partnership" (PDF).
  7. ^ "Грузия может подать заявку о членстве в ЕС при условии соблюдения принципов демократии - Европарламент".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קטגוריה:אוקראינה: יחסי חוץ קטגוריה:מולדובה: יחסי חוץ קטגוריה:גאורגיה: יחסי חוץ קטגוריה:אמנות והסכמים במאה ה-21 קטגוריה:אירופה: פוליטיקה קטגוריה:האיחוד האירופי: אמנות והסכמים קטגוריה:האיחוד האירופי