טיוטה:NTE

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
NTE
נתונים כלליים
סוג חברת תקליטים
מייסדים נתן תומר
תקופת הפעילות 1976–הווה (כ־48 שנים)
משרד ראשי תל אביב
ענפי תעשייה מוזיקה, הנדסה

NTE היא חברת תקליטים שנוסדה בישראל בשנת 1982 על ידי נתן תומר וירדנה ארזי ובכך הפכה ארזי לזמרת האינדי הראשונה בישראל אשר מוציאה את אלבומיה בהפקה עצמית.

לאורך השנים הפיקה החברה למעלה מ-20 אלבומים אשר נמכרו בלמעלה מ-700 אלף עותקים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במקור הוקמה NTE כחברה להנדסת תעבורה וכבישים ותכנון שכונות על ידי המהנדס נתן תומר. היא עסקה בהנדסת תחבורה, תכנון תנועה וכבישים, תוכניות בניין עיר, תוכניות אב לשכונות ורשויות, תכנון מחלפים, הקמת מערכות בקרה ממוחשבות לניהול ושליטה בתחבורה העירונית ועוד. בין היתר בניית תוכנית האב לתחבורה עבור עיריית ירושלים, הנמכת כיכר דיזנגוף, תכנון חניון הבימה, תכנון המקטע המרכזי של הרכבת הקלה בתל אביב, תכנון השכונה החדשה שעתידה לקום באזור שדה דב ועד גבול תל-אביב - הרצליה ועוד.


בשנת 1982 הפיקו את אלבום הבכורה של ארזי שיצא בהפצה של הד ארצי בהפקתו המוזיקלית של אריק רודיך. האלבום נכשל מסחרית. הייתה זו הפעם הראשונה בה זמרת ישראלית הוציאה אלבום עצמאי (אינדי) ולמרות הכישלון במכירות, החליטו השניים להמשיך ולהוציא את אלבומיה באופן זה.


בשנת 1983 יצא בהפקת NTE האלבום מה נשמע ובעקבותיו האלבום אתה לי ארץ, שניהם זכו להצלחה מסחרית ולמעמד של אלבום זהב וארזי הוכתרה כזמרת השנה בכל מצעדי הפזמונים. בשלב זה פנו אל בני הזוג חברות התקליטים הגדולות וביקשו להחתימם על חוזי הקלטות, אך תומר וארזי בחרו להמשיך ולפעול כחברת תקליטים עצמאית.


בשנת 1985 יצא בהפקת NTE האלבום דרישת שלום ובעקבותיו אלבום האוסף שוב בתמונה.


אלבומה המצליח ביותר של החברה יצא בשנת 1987. הפרויקט נשמה צוענית היה ניסיון מוזיקלי ייחודי והוקדש כולו לשירי הבלקן ומזרח אירופה בהפקה מוזיקלית של מתי כספי. ארזי סיפרה לימים כי אלמלא הייתה הבעלים של חברת התקליטים שלה, איש לא היה מאפשר לה לנטוש את מוזיקת הפופ שאפיינה את אלבומיה המצליחים ולהתמסר להרפתקה מוזיקלית שעלולה להיכשל מסחרית. אך האלבום לא רק שלא נכשל, אלא הפך רב מכר. שבוע לאחר שיצא לשוק כבר הוענק לו אלבום זהב על מכירת 20,000 עותקים וכעבור חודש הוענק לו אלבום פלטינה על מכירת 40,000 עותקים. עד סיום אותה שנה נמכרו למעלה מ-120,000 עותקים. בשנת 2012 במלאת 25 שנה להוצאת האלבום הוענק לו אלבום פלטינה משולשת על מכירת 150,000 עותקים.


נשענים על הצלחתם המסחרית הוציאו תומר וארזי שלושה אלבומים בשנת 1988, שניים מהם מיועדים לילדים (ריח דבש וריח מנטה ו"סיפורי לילה טוב") והשלישי הוא עוד יום אחד שזכה להצלחה גדולה ולמעמד של פלטינה כפולה על מכירת 100,000 עותקים.


בשנת 1989 הוציאה ארזי בהפקת NTE את הפרויקט המוזיקלי דמיון מזרחי שהוקדש לשירים ממדינות ערביות שונות בעיבודים של ירון בכר. היה זה אלבומה היקר ביותר של ארזי והפקתו עלתה לבני הזוג למעלה מרבע מיליון דולר. הוא נמכר ב-40,000 עותקים בישראל והופץ גם בארה"ב, באירופה וביפן. בין היתר זכה האלבום להצלחה גדולה בקרב חיילי כוחות הברית ששהו באותן שנים בעירק. בסיום אותה שנה הוציאה ארזי את האלבום תחנה בדרך ובו חידושים לשירים משנות ה-50 לצד מיטב להיטיה.


בשנת 1992 הוציאה NTE את האלבום אנשים זרים בהפקתו המוזיקלית של יעקב גלעד. כמו כל אלבומיה הקודמים של ארזי גם הוא הגיע למעמד של אלבום זהב.


החל מאמצע שנות התשעים של המאה העשרים, עם כניסתה של ארזי לתפקיד מנחת תכנית הבוקר בערוץ 2 קפה טלעד היא מיעטה להקליט אלבומים חדשים. בשנת 1995 יצא האלבום מתוך שאהבתי בהפקתו המוזיקלית של ירוסלב יעקובוביץ' ובשנת 1998 יצא אלבום האוסף הכפול "יש ונדמה" שהגיע למעמד של אלבום זהב.


בשנת 2009 לאחר הפסדה של הזכיינית טלעד במכרז המחודש של ערוץ 2 שבה ארזי להקליט והוציאה את האלבום בושם על עורי. לאחריו הוציאה NTE שורה של אוספים משיריה ובהם האוסף המשולש "שהשמש תעבור עלי" (2011), אוסף שירי קריוקי (2011), אוסף שירי ארץ ישראל "געגועים לנחל" (2013), אוסף שירי הילדים "אברא קדברא" (2014) ואלבום המתעד את המופע המשותף של ארזי ומקהלת הגבעטרון "הוי ארצי מולדתי" (2016).

קטגוריה:מותגי הקלטות ישראלים