טיטו ג'קסון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
טיטו ג'קסון
Tito Jackson
ג'קסון בהופעה בדטרויט לציון 50 שנה למוטאון, 2009
ג'קסון בהופעה בדטרויט לציון 50 שנה למוטאון, 2009
לידה 15 באוקטובר 1953 (בן 70)
גארי, אינדיאנה, ארצות הברית
מוקד פעילות ארצות הברית
תקופת הפעילות מ-1964
מקום לימודים תיכון פיירפקס, תיכון תאודור רוזוולט
סוגה מוזיקת פופ, בלוז, רית'ם אנד בלוז
סוג קול בריטון
כלי נגינה גיטרה
חברת תקליטים סטילטאון רקורדס, אפיק רקורדס, מוטאון
צאצאים 3
www.titojackson.com
פרופיל ב-IMDb

טוריאנו אדאריל "טיטו" ג'קסוןאנגלית: Toriano Adaryll "Tito" Jackson; נולד ב-15 באוקטובר 1953) הוא מוזיקאי, זמר וכותב שירים אמריקאי, אשר נודע בעיקר כחבר מייסד של להקת חמישיית הג'קסונים שזכתה להצלחה רבה בעיקר בסוף שנות ה-60 ובמהלך שנות ה-70 עם חברת התקליטים מוטאון. לאורך השנים טיטו התמקד במקביל גם בקריירת סולו.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'קסון נולד בשנת 1953 בעיר גארי אשר במדינת אינדיאנה שבארצות הברית[1][2] (גארי היא פרבר תעשייתי הנמצא באזור המטרופולין של שיקגו). טיטו הוא בנם השלישי מבין עשרת ילדיהם של ג'וזף וקתרין ג'קסון אשר כוללים בין היתר את כוכבי הפופ מייקל ג'קסון וג'נט ג'קסון. משפחת ג'קסון השתייכה באותה העת למעמד הבינוני-נמוך, האם קתרין, השתייכה לזרם עדי יהוה וגידלה את ילדיה על פיה. האב, ג'וזף, היה פועל בבית חרושת לפלדה, והופיע לעיתים עם להקת הרית'ם אנד בלוז "The Falcons". ג'ו גידל את ילדיו באופן קשוח ושתלטני ונהג להתעלל בהם פיזית ונפשית.

בשנת 1962 החלו ג'קי, טיטו וג'רמיין ג'קסון להופיע באזור העיר גארי עם שניים משכניהם בהרכב "The Jackson Brothers". ב-1963 הצטרפו ללהקה שני האחים הקטנים, מרלון ומייקל, לאחר שכבר אז הפגינו יכולות שירה וריקוד. באמצע שנת 1967 מייקל החליף את ג'רמיין כזמר הראשי של הלהקה. באותה תקופה אימצו חברי הלהקה את השם "The Jackson Five" (בעברית: חמישיית הג'קסונים) כשם להקתם. בהמשך הופיעו באופן אינטנסיבי באינדיאנה ולאחר שזכו בתחרות כישרונות צעירים חשובה ב-1966 (בה ביצעו גרסת כיסוי ללהיט של הטמפטיישנס, "My Girl", בביצוע מייקל), החלו לקיים הופעות באופן מקצועי בשיקגו, אילינוי.

בהמשך הלהקה הצליחה להשיג חוזה הקלטות בחברת התקליטים המקומית "Steeltown" ובעקבות כך החלו לעבוד על אלבום הבכורה שלהם. הסינגל הראשון שהוציאו נקרא "Let Me Carry Your Schoolbooks" והוא הפך במהרה ללהיט מקומי. שנה אחר כך הוציאו את הסינגל "We Don't Have to Be Over 21) To Fall in Love)". בשנת 1968 הוחתמה הלהקה עם חברת התקליטים "מוטאון". הלהקה זכתה לפריצה הגדולה כאשר ארבעה סינגלים שלהם הגיעו למקום הראשון במצעד ה-Billboard Hot 100 האמריקני ("I Want You Back"‏, "ABC"‏, "The Love You Save" ו-"I'll Be There"). טיטו היה הגיטריסט הראשי של הלהקה. ההצלחה של הלהקה סללה את הדרך לדורות הבאים של אמנים אפרו-אמריקאים והייתה בעלת השפעה רבה על תעשיית המוזיקה.

חמישיית הג'קסונים נשארה עם חברת התקליטים מוטאון עד שנת 1976, ואז משום שהם שרצו יותר חופש מוזיקלי הם עברו לחברת התקליטים אפיק רקורדס, אך כיוון ששם הלהקה היה שייך למוטאון הם החליפו את שמם ל"הג'קסונים" (The Jacksons), כפי שהיו ידועים בשנים המוקדמות יותר. הם המשיכו להופיע ברחבי העולם, הוציאו לשווקים שישה אלבומים נוספים בין השנים 1976–1984 אשר כללו להיטים כמו "(Shake Your Body (Down to the Ground"‏ "This Place Hotel"‏ ו-"Can You Feel It".

בעקבות ההצלחה של הלהקה טיטו החל במקביל למעורבותו בלהקה לפתח גם קריירת סולו. בשנת 1978 הוציא את אלבום הסולו הראשון שלו "Tito Time". לאורך השנים המשיך להוציא לשווקים שירים כאמן סולו.

ג'קסון נכלל בהיכל התהילה של הרוק אנד רול על חלקו כחבר של בלהקת חמישיית הג'קסונים.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביוני 1972 ג'קסון נישא לדלורס מרטס כאשר הוא היה בן 18. הזוג התגרש בשנת 1988.

לזוג נולדו שלושה בנים - טוריאנו אדריל ג'קסון ג'וניור, טאריל אדרן ג'קסון ו-טיטו ג'ו ג'קסון (המכונה TJ), אשר הקימו את ההרכב המוזיקלי 3T. לטיטו שמונה נכדים.[3][4][5]

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבומי אולפן[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם האלבום פרטי האלבום
Tito Time
  • יצא ב-21 בדצמבר 2016
  • חברת תקליטים: Play It Right Music
  • פורמטים: CD, הורדה דיגיטלית
Under Your Spell
  • יצא ב-6 באוגוסט 2021
  • חברת תקליטים: Gulf Coast / Hillside Global
  • פורמטים: CD, ויניל, הורדה דיגיטלית

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא טיטו ג'קסון בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Abandoned: St. Mary's Mercy Hospital". Sometimes-interesting.com. 30 ביוני 2013. נבדק ב-12 במאי 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ "2300 Jackson Street: The humble origins of a musical dynasty". Globetrotting Grandpa (באנגלית אמריקאית). 29 באוגוסט 2018. נבדק ב-17 בפברואר 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ "TJ". Jackson-source.com. נבדק ב-26 בפברואר 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ "Taryll". Jackson-source.com. נבדק ב-26 בפברואר 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ "Who Is TJ Jackson's Wife Frances on The Jacksons: The Next Generation?". 2paragraphs.com. נבדק ב-4 בנובמבר 2015. {{cite web}}: (עזרה)