טייק (פילה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
טייק
Tyke
טייק ביום התקיפה, 20 באוגוסט 1994
טייק ביום התקיפה, 20 באוגוסט 1994
לידה 1974
מוזמביק עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 20 באוגוסט 1994 (בגיל 20 בערך)
הונולולו, הוואי עריכת הנתון בוויקינתונים
מין פיל סוואנה אפריקני
זוויג נקבה עריכת הנתון בוויקינתונים
משקל 3.6 טון
ידועה בשל תקיפה והמתה ביריות
תקופת הפעילות ? – 20 באוגוסט 1994 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

טייקאנגלית: Tyke;‏ 197420 באוגוסט 1994) הייתה פילת סוואנה אפריקנית ממוזמביק שהופיעה בקרקס הבינלאומי בהונולולו, הוואי. ב-20 באוגוסט 1994 במהלך הופעה, היא הרגה את מאמנה אלן קמפבל (אנ') ופצעה קשה את המגדל שלה, דאלאס בקווית'. לאחר מכן ברחה טייק מהאולם ורצה ברחובות יותר משעה. במהלך הניסיון לעצור אותה, המשטרה המקומית פתחה עליה באש, מה שהוביל למותה.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

טייק נולדה ב-1974 במוזמביק, וכבר לאחר מספר חודשים נחטפה על ידי תאגיד שהתמחה באילוף פילים. שיטות האימון של הפילים, כללו מכות ודקירות. בסך הכל אומנה והופיעה טייק במשך 20 שנים.

טייק סבלה מתדמית בעייתית. באפריל 1993 היא ברחה ממרכז אירועים באלטונה, פנסילבניה (אנ') במהלך הופעה, הסבה נזק בגובה של 14,000 דולר, ונלכדה רק כעבור כשעה. באותו סיבוב הופעות היא גם תקפה את מאלף הנמרים של הקרקס. ביולי אותה שנה, בזמן שהקרקס הופיע בעיר מינוט, צפון דקוטה (אנ') פתחה טייק בריצת אמוק במהלך הופעה, פצעה את אחד מאנשי הקרקס, השתוללה במשך כמחצית השעה והפחידה את הקהל.

אירוע התקיפה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב־20 באוגוסט 1994, במהלך הופעה בקרקס הבינלאומי בהונולולו, הראתה טייק סימני כעס כבר לפני ההופעה, כשסירבה לעלות לבמה. כאשר המטפל שלה, דאלאס בקווית', ניסה להזיז אותה בעזרת מכות במקל, איבדה הפילה שליטה. היא תקפה אותו ופצעה אותו קשה כאשר דרכה עליו מספר פעמים. מאמן הפילה, אלן קמפבל, נחלץ לעזרת בקווית' - ונרמס על ידה למוות. בהמשך, שעטה טייק החוצה, כשהיא תוקפת אדם נוסף שניסה למנוע ממנה לעבור את השער. שוטר שהיה בסמוך ירה לעברה מספר יריות ובכך הסיח את דעתה ממנו. במהלך מרדף שערך כשעה, שוטרים מקומיים ירו סך הכל 86 כדורים בפילה, ששקלה 3,600 ק"ג, עד שלבסוף התמוטטה ומתה מפצעיה. הירי צולם לסרט בשם "טייק הפילה, יום אחרון בכדור הארץ".

אחרית דבר[עריכת קוד מקור | עריכה]

נתיחה שלאחר המוות של קמפבל חשפה כי הוא מת מפגיעות פנימיות קשות, כולל שברים בגולגולת ובחזה. בנוסף לכך, התגלה שקמפבל נהג להכות את טייק ונמצאו בדמו שאריות של קוקאין ואלכוהול, כמו כן גן החיות של דנוור אישר כי הוגשו בעבר תלונות באשר להתעללותו בבעלי חיים בעת שעבד במקום. תביעות הוגשו נגד הקרקס, נגד בעליה של הפילה ונגד הונולולו וממשלת הוואי – בין השאר בשמם של ילדים שהיו עדים לאירוע וסבלו מחרדות.

טייק הפכה לסמל במאבק למען זכויות בעלי חיים. מסע ההשתוללות של טייק, שתועד במלואו וסוקר בהרחבה, הוליד דיון ציבורי בדבר היחס לחיות קרקס. המאבק למען הפילים המשיך ועד היום יותר מ-20 מדינות אסרו על מופעי קרקס עם בעלי חיים, כולל ישראל שבה בשנת 2001 הותקנו תקנות צער בעלי חיים (הגנה על בעלי חיים) (מופעים של בעלי חיים), תשס"א-2001.

ב-2015 יצא הסרט האוסטרלי "המאבק לחופש של הפילה טייק", שליווה את הפרשה כולה עם צילומים מן האירוע וראיונות עם מטפליה ומאמניה של טייק ועם עדי ראייה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]