טיפול PUVA

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
טיפול PUVA
PUVA therapy
קישורים ומאגרי מידע
MeSH D011701
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

טיפול PUVAאנגלית: PUVA therapy או פסוראלן ו-UVA כלומר P-UVA) הוא טיפול באור על-סגול למחלות עור: ויטיליגו, גרב, פסוריאזיס, מחלת השתל נגד המאכסן, Mycosis fungoides, פראפסוריאזיס רובד גדול, ולימפומת עור של תאי T, תוך שימוש בהשפעות הרגישות של התרופה פסוראלן.[1][2][3] את הפסוראלן מורחים או לוקחים דרך הפה, כדי לגרום לרגישות העור, ורק אז חושפים את העור ל-UVA.

טיפול פוטודינמי הוא השימוש הכללי בתרכובות לא רעילות רגישות לאור הנחשפות לאור באופן סלקטיבי, ולאחר מכן הן הופכות לרעילות לתאים ממאירים ממוקדים וחולים אחרים. ובכל זאת, טיפול PUVA מסווג לעיתים קרובות כטכניקה נפרדת מטיפול פוטודינמי.[4] [5]

התהליך[עריכת קוד מקור | עריכה]

פסוראלן הוא חומר שהופך את העור לרגיש יותר לאור על-סגולי (UV). פסוראלן הוא מוטגן, רעלן פוטוטוקסי ופוטוקרצינוגני שפוגע בדנ"א וברקמות ועלול לגרום לבני אדם האוכלים אותו רגישות קיצונית לאור השמש. הוא חומר המצוי בצמחים באופן טבעי ומיוצר גם באופן סינתטי. פסורלאנים נלקחים ככדורים (מערכתית) או שניתן למרוח ישירות על העור, על ידי השריית העור בתמיסה המכילה את הפסורלאנים. הם מאפשרים לאנרגיית UVA להיות יעילה במינונים נמוכים יותר. בשילוב עם חשיפה ל-UVA בטיפול PUVA, פסורלאנים יעילים מאוד בניקוי פסוריאזיס וויטיליגו. במקרה של ויטיליגו, הם פועלים על ידי הגברת הרגישות של המלנוציטים, התאים המייצרים צבע עור, לאור UVA. למלנוציטים יש חיישנים המזהים אור UV ומפעילים ייצור של צבע עור חום. צבע זה מגן על הגוף מפני ההשפעות המזיקות של האור UV. זה יכול גם להיות מחובר לתגובה החיסונית של העור.

מנורות LED PUVA מעניקות אור חזק הרבה יותר בהשוואה למנורות פלואורסצנט. זה מקצר את זמן הטיפול, הופך את הטיפול ליעיל יותר ומאפשר שימוש בפסוראלן חלש יותר.

בדרך כלל, מינון ה-UVA גדל באיטיות, החל מ-10 שניות ועולה ב-10 שניות כל יום, עד שהעור הופך מעט ורוד. כשהעור מעט ורוד זמן הטיפול צריך להישאר יציב.

כדי לצמצם את מספר הטיפולים, חלק מהמרפאות בודקות את העור לפני הטיפולים, על ידי חשיפת שטח קטן מעור המטופל ל-UVA, לאחר בליעת פסוראלן. מינון ה-UVA שמייצר אדמומיות 12 שעות מאוחר יותר, הנקרא המינון הפוטוטוקסי המינימלי (MPD), או מינון אריתמה מינימלי (MED) הופך למינון ההתחלתי לטיפול.

כנגד, טיפול UVB בפס צר[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפחות עבור ויטיליגו, פוטותרפיה ננומטרית צרת-פס על-סגול B (UVB) נמצאת כיום בשימוש נפוץ יותר מ-PUVA, מכיוון שהיא אינה מצריכה שימוש בפסוראלן. כמו ב-PUVA, הטיפול מתבצע 2 עד 3 פעמים בשבוע במרפאה או כל יום בבית, ואין צורך להשתמש בפסורלן.[6]

המלנין הוא פיגמנט כהה של העור והמלנוציטים מייצרים אותו. המלנוציטים מייצרים מלנין כאשר הקולטנים שלהם מזהים אור UV. מטרת המלנין היא לחסום האור UV, כך שלא יגרום נזק לתאי הגוף שמתחת לעור.

תופעות לוואי וסיבוכים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עבור כתמים קטנים של ויטיליגו, ניתן להשתמש בפסוראלן בטיפות, מיושם רק על הכתמים. לשיטה זו אין תופעות לוואי מאחר שכמות החומר נמוכה מאוד. עבור שטח גדול יותר, הפסוראלן נלקח ככדור, והכמות גבוהה (10 מ"ג). חלק מהחולים חווים בחילות וגירודים לאחר בליעת תרכובת הפסוראלן. עבור חולים אלה טיפול באמבט PUVA עשוי להיות אופציה טובה. שימוש ארוך טווח בטיפול PUVA עם גלולה, נקשר לשיעורים גבוהים יותר של סרטן העור.[7]

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במצרים בסביבות שנת 2000 לפני הספירה, המיץ של האמיתה גדולה נמרח על כתמי ויטיליגו ולאחר מכן עודדו את החולים לשכב בשמש.[8] במאה ה-13 טופל ויטיליגו באמצעות תמיסת דבש ואבקת זרעים של צמח בשם "אטריל", שהיה בשפע בעמק הנילוס. הצמח זוהה מאז כ-A. majus,[9] המכיל כמויות משמעותיות הן של ברגאפטן (Bergapten) והן של מטוקסאלן (Methoxsalen), שתי נגזרות של פסוראלן הידועות בהשפעות הפוטוסנסיטציה שלהן. בשנות ה-40, עבד אל-מונם אל מופטי מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת קהיר השתמש ב-methoxsalen גבישי (8-methoxypsoralen, הנקרא גם xanthotoxin) ואחריו חשיפה לאור השמש לטיפול בוויטיליגו. זה התחיל את הפיתוח של טיפול ה-PUVA מודרני לטיפול בוויטיליגו, פסוריאזיס ומחלות אחרות של העור.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ James, William D.; Berger, Timothy G.; et al. (2006). Andrews' Diseases of the Skin: clinical Dermatology. Saunders Elsevier. ISBN 0-7216-2921-0.
  2. ^ "Large plaque parapsoriasis and PUVA-therapy. A case report". 2004. אורכב מ-המקור ב-2012-07-12. נבדק ב-2012-03-23.
  3. ^ MacMillan Cancer Support Group. "Cutaneous T-cell lymphoma (CTCL)".
  4. ^ Finlan, L. E.; Kernohan, N. M.; Thomson, G.; Beattie, P. E.; Hupp, T. R.; Ibbotson, S. H. (2005). "Differential effects of 5-aminolaevulinic acid photodynamic therapy and psoralen + ultraviolet a therapy on p53 phosphorylation in normal human skin in vivo". British Journal of Dermatology. 153 (5): 1001–10. doi:10.1111/j.1365-2133.2005.06922.x. PMID 16225614.
  5. ^ Champva Policy Manual, Chapter: 2, Section: 30.11, Title: PDT (Photodynamic Therapy) and PUVA (Photochemotherapy) at U.S. Department of Veterans Affairs. Date: 12/23/2011
  6. ^ What are the treatment options for vitiligo?
  7. ^ Melissa Conrad Stöppler, MD. "Psoriasis PUVA Treatment Can Increase Melanoma Risk".
  8. ^ McGovern, Thomas W; Barkley, Theodore M (1998). "Botanical Dermatology". The Electronic Textbook of Dermatology. Internet Dermatology Society. 37 (5). Section Phytophotodermatitis. doi:10.1046/j.1365-4362.1998.00385.x. PMID 9620476. נבדק ב-21 באוקטובר 2018. {{cite journal}}: (עזרה)
  9. ^ Wyss, P. (2000). "History of Photomedicine". In Wyss, P.; Tadir, Y.; Tromberg, B. J.; Haller, U. (eds.). Photomedicine in Gynecology and Reproduction. Basel: Karger. pp. 4–11. doi:10.1159/000062800. ISBN 3-8055-6905-X.

הבהרה: המידע בוויקיפדיה נועד להעשרה בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי.