יאן דיביש

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יאן דיביש
Jan Diviš
יאן דיביש
יאן דיביש
לידה 24 באוקטובר 1862
פרדוביצה, האימפריה האוסטרית האימפריה האוסטריתהאימפריה האוסטרית
פטירה 8 באוגוסט 1934 (בגיל 71)
פראג, צ'כוסלובקיה צ'כוסלובקיהצ'כוסלובקיה
מדינה צ'כוסלובקיה עריכת הנתון בוויקינתונים
השתייכות הצבא האוסטרו-הונגרי
צבא צ'כוסלובקיה
תקופת הפעילות 1879
19181916
1924 (כ־37 שנים)
דרגה גנרל ארמייה
תפקידים בשירות
מפקד הצבא הצ'כוסלובקי
פעולות ומבצעים
מלחמת העולם הראשונה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יאן דיבישצ'כית: Jan Diviš‏; 24 באוקטובר 1862 - 8 באוגוסט 1934) היה איש צבא צ'כי. שירת בצבא האוסטרו-הונגרי והגיע לדרגת פלדמרשל. לאחר מלחמת העולם הראשונה התגייס לצבא צ'כוסלובקיה ושימש כמפקדו הראשון.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דיביש נולד בפרדוביצה ב-24 באוקטובר 1862. ב-1879 הוא התגייס לצבא האוסטרו-הונגרי. הוא למד באקדמיה הצבאית הטכנית בווינה וסיים אותה בדרגת לויטננט. הוא שרת בגדוד מהנדסים באולומואוץ. לאחר מכן הועבר לפשמישל והשתתף בבניית הביצורים על גבול האימפריה הרוסית. בהמשך הועבר לבוסניה והרצגובינה. עם פרוץ מלחמת העולם הראשונה, הוא מונה למפקד הצבאי של סרייבו. ב-1916 הוא עזב את הצבא וחזר למולדתו צ'כוסלובקיה.

בצ'כוסלובקיה הצטרף דיביש לארגון המחתרתי "מאפיה" (Maffia), אשר פעל למען עצמאות צ'כוסלובקיה מהאימפריה האוסטרו-הונגרית. ב-28 באוקטובר 1918 הכריזה צ'כוסלובקיה על עצמאות. דיביש מונה למפקד הראשון של הצבא הצ'כוסלובקי, שביומו הראשון כלל 70 איש בלבד. תוך זמן קצר הצבא גדל על בסיס יחידות צ'כוסלובקיות שערקו מהצבא האוסטרו-הונגרי. מיד עם הכרזת העצמאות, נאלצה המדינה הצעירה להתמודד עם איומים מבית ומחוץ. דיביש נאלץ לשלוח כוחות צבאיים לאכוף את השלטון הצ'כוסלובקי בחבל הסודטים שהיה מיושב בגרמנים-אתנים שהיו מעוניינים להסתפח לגרמניה. לאחר מכן נאלצו הסובייטים להיאבק עם הצבא הפולני בטשן, ועם הצבא ההונגרי בדרום סלובקיה.

במטרה להגדיל ולחזק את הצבא הצ'כוסלובקי, ממשלת צ'כוסלובקיה הגיעה להסכם עם צרפת על פיו צרפת הרכיבה משלחת צבאית לצ'כוסלובקיה. סוכם שראש המשלחת הצבאית הצרפתית ישמש גם כראש המטה הכללי הצ'כוסלובקי. ב-17 בדצמבר 1919 הפך הגנרל הצרפתי מוריס פלה לרמטכ"ל הראשון של הצבא הצ'כוסלובקי. דיביש החל למלא תפקידים בכירים במשרד ההגנה. ב-1924 הוא עזב את הצבא.

דיביש נפטר בפראג ב-8 באוגוסט 1934.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יאן דיביש בוויקישיתוף