יונאנוזאורוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןיונאנוזאורוס
שלד של יונאנוזאורוסשלד של יונאנוזאורוס

השוואה לאדם של יונאנוזאורוס

השוואה לאדם של יונאנוזאורוס
תקופה
יורה תחתון-תיכון 201–168 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: בעלי אגן דמוי לטאה
תת־סדרה: דמויי זאורופודים
משפחה: מסוספונדיליים
סוג: יונאנוזאורוס
מינים
  • Yunnanosaurus huangi
  • Yunnanosaurus youngi
שם מדעי
Yunnanosaurus
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
סינוזאורוס טורף יונאנוזאורוס

יונאנוזאורוס (שם מדעי: Yunnanosaurus) הוא סוג דינוזאור מתת-סדרת דמויי זאורופודים, שחי במשך היורה התחתון והיורה התיכון של מזרח אסיה לפני 201 עד 168 מיליון שנה מזמננו. דינוזאור זה השתייך לקבוצה מסופודה, מהפרוזאורופודים הדו-רגליים שהיה קרובו של האנצ'יזאורוס והג'ינגשאנוזאורוס. סוג זה הוגדר ב-1942 בידי יאנג ג'ונגג'יין ומשמעות שמו הוא: "הלטאה של יונאן", שבסין. הסוג כלל 2 מינים, שהתגלו בתצורת לופנג (אנ').

היונאנוזאורוס היה דינוזאור באורך של 4 מטרים במין Yunnanosaurus huangi ו-7 מטרים במין Yunnanosaurus youngi, שהיה גדול יותר והגיע לגובה 2 מטרים. הוא היה בעל זנב ארוך ששימש לאיזון וזרועות ארוכות. ממצאי הדינוזאור כללו בעיקר עצמות של גפיים, צלעות וחוליות צוואר, גב וזנב. הגולגולת הייתה חסרה, אך ב-2013 התגלתה דוגמה של גולגולת בעלת שיניים ברמות שחיקה גבוהות. שינים אלה הזכירו את שיני הזאורופודים האמיתיים, אך הדמיון נובע מאבולוציה מתכנסת מאחר ששאר הגוף לא הלם מראה זאורופודי.

דינוזאור זה ניזון מצמחים נמוכים יחסית ביערות סין של היורה לצד פאונה של פרוזאורופודים דומים, מיני אורניתופודים מוקדמים כמו טטיזאורוס וטורפים כמו הסינוזאורוס.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יונאנוזאורוס בוויקישיתוף