יונגפרנהיידה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יונגפרנהיידה
Jungfernheide
מידע כללי
תאריך הקמה 1926 עריכת הנתון בוויקינתונים
אדריכל ארווין בארט עריכת הנתון בוויקינתונים
נתונים ומידות
שטח 200 הקטאר
מיקום
מדינה גרמניהגרמניה גרמניה
מיקום שרלוטנבורג-וילמרסדורף עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 52°32′35″N 13°17′13″E / 52.543°N 13.287°E / 52.543; 13.287
(למפת ברלין רגילה)
 
יונגפרנהיידה
יונגפרנהיידה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
מגדל מים בפארק יונגפרנהיידה

יונגפרנהיידהגרמנית: Jungfernheide, שמשמעו "שדה בור") הוא אזור של יער ושטחי אדמה בברלין באזור שרלוטנבורג-נורד, חלק מרובע שרלוטנבורג-וילמרסדורף. בעבר היה יונגפרנהיידה שטח מיוער גדול אך הוא הצטמצם עקב פיתוח ושימוש צבאי. נמל התעופה ברלין טגל שנסגר עמד בו. כעת נמצא פארק יונגפרנהיידה מדרום לאזור היער, ואזור גדול יותר, מיוער, נמצא בין נמל התעופה לאגם טגל.

עם הקמת ברלין רבתי ב-1920 צורפו לשרלוטנבורג הרבעים לשעבר הרשטראסה (Heerstraße) ויונגפרנהיידה והיא הפכה לרובע השביעי של ברלין.

שם הפארק[עריכת קוד מקור | עריכה]

אנדרטה לזכר קרל לודוויג פרידריך פון הינקלדיי בפארק יונגפרנהיידה

שם האזור הוא שילוב המילה Heide, שמשמעותה "שדה בור", ו-Jungfer, שמשמעותה "אצילה צעירה" או "עלמה" (כפי ש-Junker משמעו אציל צעיר) מהמנזר הבנדיקטיני שהיה בשפנדאו משנת 1269 עד המאה ה-16 והייתה בעלת האזור. רחוב Nonnendamm מתייחס גם לנזירות של שפנדאו.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

יער ושטחי ציד[עריכת קוד מקור | עריכה]

היער והאדמות ממזרח לשפנדאו היו שטח ציד מלכותי עד 1800. ב-1823 הוגדרו אזורי היער שרלוטנבורג וטגל כנחלה (Gutsbezirk).

שימוש צבאי[עריכת קוד מקור | עריכה]

משנת 1824 שימש יונגפרנהיידה לתרגילים צבאיים ולירי. בשנת 1828 העביר פרידריך ויליאם השלישי מפרוסיה את מגרשי הארטילריה של רייניקנדורף ליונגפרנהיידה. בין 1896 ל-1901 נבנו צריפים עבור גדוד ספינות האוויר לופטשיפר-גדוד ברלין-יונגפרנהיידה. [1]

תחבורה ציבורית[עריכת קוד מקור | עריכה]

תחנת הרכבת ברלין יונגפרנהיידה נפתחה ב-1877. בשנה זו הושלם הקטע המערבי של הרינגבאן של ברלין, שנבנה בעיקר למטרות צבאיות. שירות רכבת S בין יונגפרנהיידה לתחנת ברלין זוננאלה (Sonnenallee) הופסק מ-1980 עד 1997, בין השאר בגלל חומת ברלין. מאז הפתיחה מחדש, יונגפרנהיידה היא צומת מרכזי בצפון מערב ברלין ומציעה מעבר בין הרינגבאן, U7 (הרכבת התחתית של ברלין), רכבות אזוריות, אוטובוסים מקומיים ואוטובוסים מהירים לנמל התעופה ברלין טגל הסמוך. נמל התעופה טגל נבנה לאחר מלחמת העולם השנייה באזור שדה הבור של היונגפרנהיידה.

אספקת מים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1896 נפתח מפעל המים יונגפרנהיידה, שסיפק מי שתייה מאגם טגל. המפעל נסגר ב-2001.

פארק[עריכת קוד מקור | עריכה]

מראה היונגפרנהיידה עם מגדל המים

היונגפרנהיידה ממוקם על 146 הקטאר בין תעלת הספינות ברלין-שפנדאו לבין סכר הקר (Heckerdamm), והוא תחום במערב על ידי דרך יונגפרנהיידה (Jungfernheideweg) ובמזרח על ידי אוטובאן (Bundesautobahn) מספר 111.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יונגפרנהיידה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Detailed plans for the airship battalion in the archives of the Architecture Museum of the Technical University of Berlin