לדלג לתוכן

יוסיף שפירו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הערך נמצא בשלבי עבודה, למשך 30 ימים: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הערך בטרם תוסר ההודעה הזו.
בחלוף 30 ימים, ניתן להסירה.
הערך נמצא בשלבי עבודה, למשך 30 ימים: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הערך בטרם תוסר ההודעה הזו.
בחלוף 30 ימים, ניתן להסירה.
יוסיף שפירו
Иосиф Соломонович Шапиро
לידה 13 בנובמבר 1918
קייב, המדינה האוקראינית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 11 במרץ 1999 (בגיל 80)
מוסקבה, רוסיה עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי פיזיקה, פיזיקה גרעינית, פיזיקת חלקיקים עריכת הנתון בוויקינתונים
מנחה לדוקטורט איליה פרנק עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יוסיף שפירורוסית: Иосиф Соломонович Шапиро‏; 13 בנובמבר 1918, קייב - 11 במרץ 1999, מוסקבה) היה פיזיקאי סובייטי-רוסי ממוצא יהודי. הוא היה מומחה בתחום פיזיקת חלקיקים.

קורות חיים

[עריכת קוד מקור | עריכה]

יוסיף שפירו נולד בשנת 1918 בקייב למשפחת יהודית. זו הייתה תקופה של מלחמת האזרחים ברוסיה ושליטה על העיר עברה מצד לצד מספר פעמים. אביו היה פקיד. בשנת 1926 המשפחה עברה למוסקבה בה הוא סיים לימודי בית ספר.

בשנת 1941 שפירו סיים לימודי פיזיקה באוניברסיטת מוסקבה ובמקביל סיים לימודי שנה שנייה בבית ספר גבוה לשחקנים.

לאחר פלישת נאצים לסרית המועצות שפירו נשלח לקורס קצינים ולחם בחזית כקצין ביחידת תותחנים. הוא קיבל עיטור על פעילותו.

לאחר סיום מלחמת העולם השנייה שפירו שוחרר מהצבא ונשלח לאוניבריסטת מוסקבה בה עבר השתלמויות בפיזיקה גרעינית. לאחר סיום הקורס הוא החל לעבוד במכון לפיזיקה גרעינית של האוניברסיטה.

שפירו היה מוערב בפרויקטים שקשורים לבניית פצצה גרעינית. בשנת 1952 בתקופת משפט הרופאים נשללה ממנו גישה לחומרים סודיים והוא היה מועמד לפיטורין כמו יהודים אחרים. בלחץ הנהלה מדעית של המכון הוא נותר בעבודה ולאחר פטירת יוסיף סטלין הוא קיבל בחזרה את הסיווג הבטחוני.

שפירו עבד תחת איליה פרנק שבהחייתו סיים לימודי תואר שלישי ובהמשך עשה עבודת פוסט דוקטורט.

בשנת 1958 שפירו התחיל לעבוד במכון לפיזיקה ניסויית ותאורטית של אקדמיה למדעים של ברית המועצות. בשנת 1981 הוא עבר למכון לבדב לפיזיקה וכיהן בו כמנהל מחלקה.

במקביל לעבודה המחקרית שפירו היה מלמד באוניברסיטת מוסקבה, מכון לפיזיקה וטכנולוגיה של מוסקבה ובהאוניברסיטה הלאומית למחקר גרעיני בה כיהן כפרופסור במשך כ-20 שנים.

בשנת 1979 שפירו נבחר כחבר בהתכתבות לאקדמיה למדעים.

שפירו נפטר בשנת 1999 ונטמן עם משפחתו בבית העלמין דונסקויה החדש.

יוסיף שפירו היה מומחה לתחומים שונים בפיזיקת חלקיקים. הוא כתב מספר ספרים בתחום מומחיותו וספרי לימוד למסודות להשכלה גבוהה. הוא היה חבר מערכת של כתבי עת שיצאו לאור בברית המועצות ושל Nuclear Physics. שפירו התעניין בהיסטוריה של פיזיקה ונתן מספר הרצעות בנושא.

קישורים חיצוניים

[עריכת קוד מקור | עריכה]