יוסמיטי סאם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יוסמיטי סאם
Yosemite Sam
יוסמיטי סאם כקמע של טייסת המודיעין ה-20
יוסמיטי סאם כקמע של טייסת המודיעין ה-20
יוצרים פריץ פרילינג
מדבבים מל בלאנק
פרנק גורשין
ג'ף בנט
ג'ים קומינגס
ביל פרמר
ג'ו אלאסקי
גרג בורסון
מוריס לאמרץ'
פרד טטצ'יורה
ג'ף ברגמן
צ'ארלי אלדר עריכת הנתון בוויקינתונים
שידור
תקופת שידור מקורית "טריגר הארנב" 5 במאי 1945 – הווה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יוסמיטי סאםאנגלית: Yosemite Sam) היא דמות מצוירת שמופיעה כחלק מסדרות לוני טונס ו-Merrie Melodies, שהופקו על ידי האחים וורנר. הוא נקרא על שם הפארק הלאומי יוסמיטי שבקליפורניה, ונחשב לאויב המושבע של באגס באני.

יוסמיטי סאם מתואר בדרך כלל כבעל כוונה רעה, הוא אגרסיבי במידה מוגזמת ונוהג לנפנף באקדחיו. יש לו שנאה יוקדת לארנבים, ובפרט כלפי באגס באני. ממבט חיצוני הוא אדם נמוך קומה, בעל שפם ארוך מאוד, וחובש לעיתים קרובות כובע רחב שוליים, דוגמת כובע קאובוי. הוא הופיע ב-33 סרטים מונפשים מאז שהוצג לראשונה ב-5 במאי 1945.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

היוצר פריץ פרילינג הציג את הדמות יוסמיטי סאם לראשונה בסרט "טריגר הארנב" (Hare Trigger) שהוקרן ב-1945. בהתנהגות הזועפת שלו, הקול הצווחני, המזג הלוהט והקומה הנמוכה, יוסמיטי סאם היה במידת מה קריקטורה של פרילינג עצמו. למרות שהוא הכחיש לחלוטין כל קשר בינו לבין הדמות, חברי צוות ההפקה הודו שפרילינג שאב השראה מעצמו ביצירת הדמות. פרילינג אמר בעצמו בריאיון כי "יש לי אותו מזג, אני קטן, ופעם היה לי שפם אדום"[1].

פרילינג יצר את יוסמיטי סאם כדי ליצור אויב קשה יותר עבור באגס באני. עד אז, אויבו המרכזי של הארנב המצויר היה אלמר פאד, אדם עדין וטוב לב, שגרם לבאגס לצאת לעיתים הבריון בעימותים ביניהם. במשך 19 השנים הבאות, למעט בסרט אחד, הייתה ליחידה של פרילינג זכות בלעדית על סאם באולפני האחים וורנר. על אף שהוא היה קאובוי, סאם הוכנס לכל דמות אפשרית: פיראט, אביר, ליגיונר רומי, טבח, סוהר, דוכס, חייל קונפדרציה, מטפס הרים שווייצרי ואפילו חייזר. במדינות מסוימות התקבעה דמות הפיראט שלו, ובאיטליה ובצרפת הוא מכונה לעיתים קרובות "סאם הפיראט"[2].

סאם נחשב לקשוח ואגרסיבי יותר מאלמר פאד, ולומד מהר מהטעויות שלו, מה שמונע ממנו ליפול באותו תכסיס פעמיים. עם זאת, על אף ההתלהמות שלו, הוא לא מתוחכם יותר, ובמפגשיו עם באגס הכעס המוגזם שלו מנוגד לשלווה של הארנב. הוא גם בעל גאווה רבה, ובכל פעם שבאגס מאתגר אותו הוא נענה לאתגר, גם אם הדבר דורש ירידה לפיר מכרה או נפילה למים.

סאם כיכב גם בשני פרקים ב"תעלומות סילבסטר וטוויטי", כשבראשון הוא בעל מטע תאנים ובשני היה בעל עדר פרות תת מימי שנועד להרוס שטחי מרעי תת מימיים.

כמו כן, סאם כיכב בסרטון משלו בשם "Honey's Money" שבו הוא מחליט להינשא לאלמנה עשירה (ולא יפה במיוחד) על מנת לחיות על חשבונה, אך הוא מגלה, על הדרך, את הקושי בזוגיות וגם שהוא הפך לאב חורג לבנה שגדול עליו במידותיו.

אישיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

יוסמיטי סאם נחשב לאנטגוניסט הגדול ביותר של באגס באני, וקורא לעצמו בגאווה האדם הרשע והקשוח ביותר במערב. בין הדמויות שהוכנס לתוכן ניתן לציין:

  • חייל קונפדרציה: בהיותו חייל קונפדרציה בסרט Southern Fried Rabbit, סאם מנסה למנוע מבאגס באני לחצות את קו מייסון–דיקסון. עם זאת, המלחמה לא מתרחשת בזמן הסרט, ובאגס אומר לסאם שהמלחמה נגמרה "לפני 90 שנה". סאם מתעקש, ומסרב לעזוב את העמדה לפני שיקבל פקודה מפורשת מרוברט לי. ייתכן שבדיחה זו קיבלה השראה מחיילים יפנים שהמשיכו להילחם עשרות שנים אחרי תום מלחמת העולם השנייה.
  • סוהר: בסרט Big House Bunny, יוסמיטי סאם כולא את באגס באני באשמה שגויה שניסה לברוח מהכלא, וגוזר עליו 99 שנות מאסר. במהלך שהותו במאסר, באגס באני מערים על סאם כמה פעמים ואף גורם לו להיכלא בעצמו. לבסוף, הוא משחרר את באגס באני מהכלא, ועל כך הוא נכלא בידי מנהל הכלא.
  • פיראט: בסרט Buccaneer Bunny, סאם ידוע בשם "Sea Goin' Sam", והוא מנסה לקבור את האוצר שמצא בחוף, אך באגס באני מנסה למנוע זאת ממנו. בסרט Captain Hareblower, הוא משמש כקפטן של ספינת פיראטים, ושם הוא נתקל בספינת הסוחר של באגס באני. העימות ביניהם מסתיים אחרי שבאגס באני מצית את חדר אבק השריפה של סאם וגורם להתפוצצות הספינה שלו, ומאוחר יותר סאם עושה את אותו הדבר בתגובה בספינה של באגס באני.
  • קאובוי: בסרט Sahara Hare, יוסמיטי סאם מקבל את השם "ריף ראף סאם", קאובוי צפון אפריקני ששולט בסהרה. כשבאגס באני נקלע למקום בחיפושיו אחר חופי מיאמי, סאם רודף אחריו למצודה במדבר. שם, הוא מנסה לפרוץ למצודה שמגנה על הארנב. לבסוף באגס באני עוזב ומשאיר את סאם למלכודת, שגורמת למצודה כולה ולו להתפוצץ.
  • טייס גרמני: בסרט Dumb Patrol, יוסמיטי סאם הוא טייס קרב גרמני שמנסה להפיל את מטוסו של באגס באני ללא הצלחה.
  • מטפס הרים: בהופעתו בסרט Piker's Peak, סאם משתתף בתחרות שבה מי שיגיע לפסגת ההר הגבוה בעולם יזכה בסכום כסף גדול. הוא מתחיל לטפס, אך בגובה של אלפי רגל, הוא נתקל בבאגס באני שמשתתף גם הוא בתחרות. יוסמיטי סאם עושה מאמצים להכשיל את באגס באני, אך נכשל בכך שוב ושוב.
  • חייזר: בסרט המצויר Lighter Than Hare, יוסמיטי סאם הוא חייזר שמנסה ללכוד את באגס באני ולהביאו לכוכב שלו. לאחר שכל מתקפות הרובוטים שלו נכשלות, יוסמיטי סאם מצליח ללכוד רובוט שבנה באגס באני, רק כדי שכשיגיע לכוכב שלו, הרובוט יתפוצץ.
  • לגיונר רומאי: בסרט המצויר Roman Legion Hare, יוסמיטי סאם הוא חייל בדרגה בכירה שנשלח ע"י הקיסר נירון להביא לו קורבן לזירה בקולוסיאום. כאשר הוא מוצא את באגס, מתחיל מרדף איתו שהתרחש רובו בקולוסיאום עצמו, ועל הדרך סאם הסתבך עם כל האריות שנמצאים שם. כאשר הוא כולא את באגס בזירה, האריות רודפים לבסוף אחריו ואחרי נירון על מנת לטרוף אותם.
  • דוכס: בסרט המצויר From Hare To Hair, הוא דוכס אנגלי מהמאה ה17 שנקרא בשם "סאם, דוכס יוסמיטי". כאשר מגלה שדודו, המלך החליט להפסיק את הקצבה שלו. סאם מרוב ייאוש, מסכים לקבל את באגס לאחוזתו, בתמורה למיליון פאונד, רק אם הוא יהיה בעל מזג מתון כלפיו. באגס מתנהג נורא בכל דרך אפשרית על מנת לבחון את סאם שלא ייצא מכליו, כי אחרת הוא יפסיד את הכסף. סאם מחליט להיפטר מבאגס בכל מחיר. עד בסופו של דבר הראה שהוא למד את לקחו, הוא הפסיד כבר את הכסף.
  • אביר: בסרט המצויר "האביר האבירי באגס" הוא אביר שחור שבאגס נשלח להביא את החרב המזמרת שהוא לקח מהמלך ארתור ובעל דרקון מצונן (שהיווה השראה לדינגו הדרקון מהסדרה "הזעפן").
  • רובינזון קרוזו: בסרט Rabbitson Crusoe, הוא מופיע בתור רובינזון קרוזו, שחי על אי בודד, ניזון מקוקוסים ומתחמק מהתקפות של כריש אחד. כאשר באגס נסחף אל האי בסירה מאולתרת, הוא מחליט לגוון בתפריט שלו לאחר שנמאס לו מאכילת קוקוסים, ולבשל את באגס.
  • אינדיאני: בסרט Horse Hare, הוא מכונה "סאם המומר" (אדם לבן שהצטרף אל האינדיאנים במלחמתם נגד הלבנים) כאשר הוא מפקד על חבורת אינדיאנים נגד באגס שהיה טוראי ששרת בחיל המשמר בשנת 1886, אשר היה צריך לשמור על המצודה מפניהם. בסוף סם נקלע למלחמה בין האינדיאנים לבין המשמר.
  • טבח: בסרט Shishkabugs הוא הטבח המלכותי של איזה מלך אחד. שנאלץ להכין לו באחד הפעמים האסנפפר (תבשיל שמכיל בשר ארנבים), אז הוא נאלץ לבשל את באגס שבא לבקש ממנו כוס גזר קצוץ. בכל הפעמים באגס שיטה בו, דבר שגרם למלך להוציא את סאם להורג. בהמשך באגס הפך להיות הטבח תחתיו (לאחר שהוא הוציא מודעת דרושים עבור משרת הטבח) ובאגס נתן לו את התבשיל, שלמעשה היה זה גזר.
  • צייד גולגלות: באחד הסרטונים החדשים של הלוני טונס שיצאו בשנות האלפיים. סאם הוא צייד גולגלות שרכוב על אופנוע והלך לצוד את באגס בגלל פרס כספי היה על ראשו. וכאשר הוא צד אותו התברר לו שמדובר בארנב הלא נכון, שכן הארנב האמיתי כבר נתפס.
  • רב חובל: באחד מפרקי הסדרה "New Looney Tunes" סם הוא רב חובל בספינת קיטור שאליה נקלע באגס בטעות.
  • חוקר ארצות: בסרטון "Sam-merica" סאם הוא חוקר שמגיע לאי וקורא לו בשם "סם-מריקה". תוך כדי הוא מכריז עליו בעלות ותוך כדי מנסה להיפטר מבאגס שהוא תושב האי כבר 20 שנה.
  • סמוראי: בסרטון "Yosemite Samurai" היה סמוראי שנשא את אותו שם כותרת.
  • עובד בפארק שעשועים: באחד מפרקי הסדרה "New Looney Tunes" סאם הוא עובד ברכבת הרים כאשר הוא נוקשה בחוקיו ומנסה לעצור את באגס שהפר את החוק של "אין כניסה לארנבים" ועלה על הרכבת.
  • חייל בריטי: בסרטון "Bunker Hill Bunny" סאם הוא חייל בריטי בשם "סאם ואן שאמם" שנלחם לבדו מול באגס שנלחם לצד ארצות הברית בעת "הקרב בגבעת בנקר" בשנת 1776. לאחר כמה ניסיונות כושלים להביס את באגס, הוא החליט להצטרף לצבא ארצות הברית במלחמתם נגד הבריטים.
  • כורה זהב: בסרטון " 14 Carrot Rabbit" סאם מכונה "צ'יליקוט סאם" בעל שטח לכריית זהב בתקופת הבהלה לזהב שלוקח מאנשים שבאים לכרות זהב בשטחו. כאשר הוא מגלה שלבאגס יש חוש למציאת זהב, הוא מחליט להעסיקו בתמורה לאחוז שווה מהרווחים, אך בפועל תכנן לקחת את הרווח לעצמו.
  • תושב סיביר: באחד מפרקי הסדרה "New Looney Tunes" סאם מכונה "סאם הסיבירי" והוא מתכנן לקחת את פרוותו של באגס ולהכין ממנה כובע פרווה חדש, לאחר שכובעו הקודם נגזל על ידי נשר.
  • מאלף אריות:באחד מפרקי הסדרה "New Looney Tunes" סאם הוא מאלף אריות בקרקס שמתחרה בבאגס מי מצליח לאלף את האריה יותר טוב.
  • סולטן: בסרטון הלקט "Hare-abian Nights" סאם הוא סולטן שמפיל אומנים באים לארמונו אחד אחרי השני. כשבאגס נקלע למקום, הוא נדרש לספר סיפור שעצמו מורכב מכמה סרטונים שלו. כשסאם מנסה להילו לבריכת התנינים שנמצאת מתחתיו, באגס מפעיל את מתג הכיבוי ומפעיל אותו שנית כשסאם ניצב מעליו ומפיל אותו אל הבריכה ונהיה הסולטן החדש.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יוסמיטי סאם בוויקישיתוף
  • "Bugs Bunny on Record". News From ME. נבדק ב-15 בספטמבר 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  • "Golden Records' "Bugs Bunny Songfest" (1961)". cartoonresearch.com. נבדק ב-15 בספטמבר 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  • "Warner Bros. Movie World Illuminanza". Behind The Voice Actors (באנגלית אמריקאית). נבדק ב-2021-03-08.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Cartoonist Friz Freleng dead at 89" (PDF). The Palladium-Times. Associated Press. 1995-05-27. נבדק ב-2022-06-26.
  2. ^ "Sam le pirate". Telemaniac.free.fr. נבדק ב-2013-12-29.