יחסי איחוד האמירויות הערביות – סומליה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יחסי איחוד האמירויות הערביותסומליה
איחוד האמירויות הערביותאיחוד האמירויות הערביות סומליהסומליה
איחוד האמירויות הערביות סומליה
שטחקילומטר רבוע)
83,600 637,657
אוכלוסייה
9,573,144 18,561,523
תמ"ג (במיליוני דולרים)
507,535 8,126
תמ"ג לנפש (בדולרים)
53,017 438
משטר
מונרכיה חוקתית פדרלית משטר פדרלי נשיאותי למחצה

יחסי איחוד האמירויות הערביות–סומליהערבית: العلاقات الإماراتية الصومالية) הם היחסים הבילטרליים בין איחוד האמירויות הערביות ובין הרפובליקה הפדרלית של סומליה. שתי המדינות חברות בליגה הערבית, ומקיימות שיתוף פעולה פיתוחי קרוב. לסומליה יש שגרירות באבו דאבי, ולאיחוד האמירויות הערביות יש שגרירות במוגדישו.

סקירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

היחסים בין השטחים שכיום הם סומליה ואיחוד האמירויות קיימים עוד מימי קדם. הפריפלוס של הים האדום מהמאה ה-1 לספירה, יחד עם מסמכים נוספים, מעידים על חילופי סחורות מוקדמים בין סוחרים שהתגוררו בערי-מדינה בצפון סומליה הסמוכות לים עם סוחרים חמירים וסבאים, ששלטו באותה תקופה בחלק גדול מחצי האי ערב.[1] במהלך ימי הביניים ותחילת התקופה המודרנית, סולטנים סומליים שונים שמרו גם הם על יחסים קרובים עם ממלכות אחרות ברחבי הים האדום.

שר החוץ של סומליה, אבדירחמן דואלה ביילה, בפגישה עם שגריר איחוד האמירויות הערביות בסומליה מוחמד אל-אוסמני במוגדישו

ב-1969, סומליה ואיחוד האמירויות הערביות היו בין החברים המייסדים של הארגון לשיתוף פעולה אסלאמי (OIC). שתי האומות חברות בליגה הערבית.

לאחר תחילת מלחמת האזרחים בסומליה ב-1991, איחוד האמירויות הערביות שמר על יחסים דיפלומטיים עם ממשלת המעבר הלאומית של סומליה ועם היורשת שלה ממשלת המעבר הפדרלית של סומליה, ותמך ביוזמות הממשלה שלהם.[2] איחוד האמירויות הערביות גם תמך באופן רשמי ביחידת השיטור הימי של פונטלנד (PMPF), מאז היווצרות הגוף הצבאי ב-2010.[3]

הקמתה של הממשלה הפדרלית של סומליה באוגוסט 2012 התקבלה בברכה על ידי רשויות איחוד האמירויות הערביות, אשר אישרו מחדש את תמיכתם בממשלת סומליה, בשלמותה הטריטוריאלית ובריבונותה.[4]

שיתוף פעולה פיתוחי[עריכת קוד מקור | עריכה]

במרץ 2014, ראש ממשלת סומליה החל ביקור רשמי של שלושה ימים באיחוד האמירויות הערביות כדי לדון בחיזוק שיתוף הפעולה הבילטרלי בין שתי המדינות. במהלך שיחות עם השר לענייני הנשיאות וסגן ראש ממשלת איחוד האמירויות הערביות, רשויות איחוד האמירויות הערביות הביעו את מחויבותם לתהליך הבנייה מחדש בסומליה לאחר הקונפליקט. הם גם התחייבו לסייע בבנייה מחדש של מוסדות ממשלתיים.[5]

בינואר 2015, ראש הממשלה החדש של סומליה, עומר עבדיראשיד עלי שרמקה, נפגש עם שגריר איחוד האמירויות הערביות בסומליה, מוחמד אחמד עות'מאן אל חמאדי, במשרד שלו במוגדישו. השניים דנו בנושאים שונים בענייני יחסים דו-צדדיים כמו, מבצעים צבאיים, הסדרת מוסדות ממשלתיים מחדש, אבטחה ימי ותהליך שיקום מקומי. שרמקה ציין כי בין המדינות מערכת יחסים קרובה וארוכת שנים. השגריר אל חמאדי הבטיח כי רשויות איחוד האמירויות הערביות הרשויות יתמכו תמיכה שוטפת בפעילויות ההתפתחותיות בסומליה.[6]

במרץ 2015, שר החוץ של סומליה עבדיסלאם עומר נפגש עם שר החוץ של איחוד האמירויות הערביות עבדאללה בן זאיד אל נחיין באבו דאבי. שני השרים דנו בנושאים שונים בנוגע לקשר הבילטרלי בין המדינות כמו חיזוק שיתוף הפעולה בתחום הביטחוני. הם גם דנו על פרויקטים משותפים מתמשכים בין המדינות ועל המצב הפוליטי בסומליה. עומר שיבח את ממשלת איחוד האמירויות הערביות בעקבות יוזמות הפיתוח השונות שהפעילה בסומליה, ושיבח את גילוי המחויבות של איחוד האמירויות הערביות לעזור בבנייה מחדש של המדינה.[7]

שיתוף פעולה צבאי[עריכת קוד מקור | עריכה]

איחוד האמירויות הערביות אימנו כמה אלפי חיילים סומלים מאז 2014.[8] איחוד האמירויות הערביות שילמו את המשכורות של כ-2,407 סומלי חיילים, ואימנו יחידה אנטי פיראטית בפונטלנד.

משימת ההדרכה הסתיימה לאחר שחיילים סומלים תקפו מטוס של איחוד האמירויות הערביות המטוס בנמל התעופה הבינלאומי עדן עדה והחרימו בכוח 9.6 מיליון דולר במזומן.

הסכמים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסוף מרץ 2013, שר החוץ של סומליה פווזיה יוסוף חאג' אדן ושר החוץ של איחוד האמירויות הערביות שייח' עבדאללה בן זאיד אל נחיין חתמו על מזכר הבנות של שיתוף פעולה דו-צדדי. ההסכם מחדש קשר דיפלומטי רשמי בין סומליה ואיחוד האמירויות הערביות, ומתמקד גם את בתחומים הפוליטיים, הביטחוניים, הכלכליים, ובתחומי ההשקעה והפיתוח. בנוסף, ממשלת איחוד האמירויות הערביות הודיעה, כי היא תפתח מחדש את השגרירות במוגדישו.[9]

בנובמבר 2014, סומליה ואיחוד האמירויות הערביות חתמו על מזכר הבנה כדי לשפר את שיתוף פעולה הצבאי.[10]

משלחות דיפלומטיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הממשלה הפדרלית של סומליה מחזיקה בשגרירות באבו דאבי. המשלחת הדיפלומטית מנוהלת על ידי השגריר עבדול קאדיר שייח'קי אל-חטמיני.[11]

איחוד האמירויות הערביות מחזיקה בשגרירות במוגדישו. המשלחת הדיפלומטית מנוהלת על ידי השגריר מוחמד אחמד עות'מאן אל חמאדי.

סומלילנד[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברת DP World (חברת נמלי דובאי העולמית) מפעילה את נמל ברברה בסומלילנד.[12]

איחוד האמירויות הערביות הצהירה על רצון לפתוח בסיס צבאי בסומלילנד.[12]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Schoff (tr. & ed.), W.H. (1912). The Periplus of the Erythraean Sea: Travel and Trade in the Indian Ocean by a Merchant of the First Century. London, Bombay & Calcutta.
  2. ^ Somali President hails UAE President's humanitarian efforts
  3. ^ "Somalia: UAE Pledges Continued Support for Puntland Marine Forces". Horseed Media. 28 במרץ 2014. אורכב מ-המקור ב-2014-03-29. נבדק ב-28 במרץ 2014. {{cite news}}: (עזרה)
  4. ^ "Communiqué on Secretary-General's Mini-Summit on Somalia". United Nations. נבדק ב-7 באוגוסט 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ "SOMALIA: Prime Minister of Somalia meets with UAE's Deputy PM, discuss increased support to Somalia". Raxanreeb. 4 במרץ 2014. אורכב מ-המקור ב-2014-03-05. נבדק ב-5 במרץ 2014. {{cite news}}: (עזרה)
  6. ^ "Prime minister Omar meets with UAE ambassador to Somalia". Goobjoog. 19 בינואר 2015. נבדק ב-21 בינואר 2015. {{cite news}}: (עזרה)
  7. ^ "UAE minister of foreign affairs receives Somali counterpart". Goobjoog. 23 במרץ 2015. נבדק ב-24 במרץ 2015. {{cite news}}: (עזרה)
  8. ^ Gambrell, Jon (17 באפריל 2018). "UAE stops training Somalia's military after cash seizure". Defense News. {{cite news}}: (עזרה)
  9. ^ Somalia: UAE and Somalia Foreign Ministers Sign Mou On Bilateral Cooperation | Warlalis, ‏2014-02-09
  10. ^ "UAE, Somalia sign military cooperation agreement". Kuwait News Agency. 7 בנובמבר 2014. נבדק ב-17 באפריל 2015. {{cite news}}: (עזרה)
  11. ^ "Embassy of the Federal Republic of Somalia, Abu Dhabi, United Arab Emirates". Embassy of the Federal Republic of Somalia, Abu Dhabi, United Arab Emirates. אורכב מ-המקור ב-2014-04-29. נבדק ב-29 באפריל 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  12. ^ 1 2 Gambrell, Jon (2018-04-16). "UAE stops training Somalia's military after cash seizure". Defense News (באנגלית אמריקאית). נבדק ב-2018-05-14.