יחסי ברית המועצות – טונגה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יחסי ברית המועצותטונגה
ברית המועצותברית המועצות טונגהטונגה
ברית המועצות טונגה
משטר
מדינה חד מפלגתית לניניסטית מונרכיה חוקתית

ברית המועצות וטונגה כוננו יחסים דיפלומטיים רשמיים באפריל 1976,[1] טונגה הייתה האי הראשון באוקיינוס השקט שכוננה יחסים דיפלומטיים עם ברית המועצות.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ניתן לראות את יחסי ברית המועצות–טונגה בהקשר של האינטרסים של שתי המדינות. באמצע שנות ה-70 של המאה ה-20, אוקיאניה כולה התיישרה היטב עם הגוש המערבי בהקשר של המלחמה הקרה, וברית המועצות, למרות שחופה המזרחי על האוקיינוס השקט, לא נכללה בהשתתפות בעניינים האזוריים. טונגה, בינתיים, השיגה את ריבונותה המלאה לאחר שהייתה תחת שלטון הממלכה המאוחדת וכוננה יחסי חוץ משלה.

במאי 1976 הציעה ברית המועצות לסייע לטונגה לבניית נמל תעופה בינלאומי ופיתוח תעשיית הדיג.[2] המהלך של טונגה לכינון יחסים דיפלומטיים עם ברית המועצות גרם לבהלה בניו זילנד, בריטניה, וגרמניה המערבית והביא למספר הצעות סיוע ממדינות המערב.

ממשלת אוסטרליה הודיעה אז כי תממן שדרוג של שדה התעופה הבינלאומי של טונגה, וב-1977 הגדילה את הסיוע הכלכלי הכולל שלה לטונגה (מ-406,000 דולר אוסטרלי ליותר מ-1,000,000 דולר אוסטרלי), לפני פתיחת הנציבות העליונה בנוקואלופה ב-1980.

ב-1987, ג'ורג' טופו החמישי, אז יורש העצר בטונגה, ערך ביקור ממלכתי בברית המועצות.

היחסים בין מוסקבה לנוקואלופה נותרו פרגמטיים ולא אידאולוגיים. טונגה הייתה, באותה תקופה, מונרכיה אבסולוטית, ללא אהדה אידאולוגית לקומוניזם.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "No decision on Soviet base for Tonga". Papua New Guinea Post-Courier. 14 ביוני 1976. p. 7. נבדק ב-19 בדצמבר 2022 – via National Library of Australia. {{cite news}}: (עזרה)
  2. ^ "Soviet Union offers aid to Tonga". The Press. 12 במאי 1976. p. 5. נבדק ב-19 בדצמבר 2022 – via Papers Past. {{cite news}}: (עזרה)