ימי בנימינה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"ימי בנימינה"
סינגל בביצוע חוה אלברשטיין
מתוך האלבום כמו צמח בר (אלבום)
יצא לאור 1975 עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה זמר עברי עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך 3.29 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
כתיבה אהוד מנור עריכת הנתון בוויקינתונים
לחן מתי כספי עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

"ימי בנימינה" הוא פזמון שנכתב על ידי אהוד מנור, הולחן על ידי מתי כספי ובוצע במקור על ידי חוה אלברשטיין. "ימי בנימינה" הוא מהשירים המזוהים ביותר עם אהוד מנור.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר יצא לאור בשנת 1975 ונכלל באלבום "כמו צמח בר" של חוה אלברשטיין. שירי האלבום היו נוגים וביטאו את רוח התקופה שלאחר מלחמת יום הכיפורים.

אלברשטיין התייחסה לשיר ואמרה:

"זה היה דבר די רגיל באותן שנים, לדבר עם אהוד על תקליט חדש שאני בונה, על מצב הרוח המיוחד. סיפרתי לו על האלבום "כמו צמח בר", הוא נתן לי את השיר ימי בנימינה עם הלחן של מתי, ומיד לקחתי אותו לתקליט הזה"[1]

בשנת 1987 הוציא מתי כספי את האלבום צד ג' צד ד', ובו נכלל ביצוע שלו לשיר שהלחין. בשנת 2008 יצרה הזמרת דין דין אביב ביצוע לשיר במסגרת פרויקט "עבודה עברית".

תוכן השיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר הוא שיר נוסטלגי שכתב אהוד מנור. מנור שגדל בבנימינה מבטא את געגועיו כמבוגר לילדותו במושבה, ואת שאיפתו לשוב לימי הילדות שלו, אשר אותם הוא מגדיר כימים הכי טובים בחייו. ילדותו של מנור עברה עליו בבנימינה בשנות ה-40 ותחילת שנות ה-50. בתיאורים של מנור את המושבה באותה עת, בנימינה משתקפת כמקום איטי וחברותי: ”הכל זרם לאט, השמש לא מיהר, אנשים אמרו שלום, חבר היה חבר”. גם עבודות החקלאות במושבה מומחשות בשיר ("איך היה יבול הענבים השנה"? ו"יש ריבה מתות גינה").

לאחר מותו של מנור[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2011 הסבה המועצה המקומית בנימינה-גבעת עדה את שמו של רחוב העלייה לשם ימי בנימינה לזכרו של אהוד מנור[2]. אירוע מחווה לשירי אהוד מנור נקרא אף הוא בשם "ימי בנימינה".

השיר בספרי תווים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ציפי פליישר, מתי כספי: הקסם והחידה, הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2013, עמ' 148
  2. ^ יעל לרנר, סיור נוסטלגי בבנימינה באתר ישראל היום, 28 במרץ 2013