כווייה חשמלית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
כווייה חשמלית
תחום רפואת חירום עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים ומאגרי מידע
eMedicine 770179 עריכת הנתון בוויקינתונים
MeSH D002058
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
כווייה חשמלית על יד.

כווייה חשמלית היא כווייה שנגרמת ממעבר חשמל דרך הגוף (התחשמלות) באופן הגורם לפציעה מהירה.

כווייה חשמלית שונה מכווייה תרמית או כימית, באופן שבו היא גורמת לנזק תת-עורי גדול בהרבה. הכוויות החשמליות עשויות ליצור נזק על פני השטח, אך לרוב רקמות עמוקות מתחת לעור ייפגעו באופן חמור. מכאן ניתן להסיק, שכווייה חשמלית קשה לאבחון כראוי, ואנשים רבים מבצעים הערכת חסר את חומרת הכווייה. במקרים קיצוניים, החשמל עלול לגרום הלם למוח, לאמץ את הלב ולפצוע איברים נוספים. כדי לסווג כווייה כחשמלית – חשמל חייב להיות הגורם המרכזי. לדוגמה, כווייה על האצבע ממגהץ חשמלי תהיה תרמית ולא חשמלית. באופן דומה, שרפה שנובעת ממקור חשמלי, לא בהכרח תוביל לכווייה חשמלית (מלבד במקרים נדירים).

סיבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כווייה חשמלית עשויה להיגרם ממספר גורמים שונים. בין גורמים אלו ניתן למנות פגיעה ממכת ברק, הכנסת אצבעות לשקע חשמלי, מקור מים מחושמל. עם ההתקדמויות בטכנולוגיה, כוויות חשמליות הופכות נפוצות יותר והן הסיבה הרביעית של מוות בטראומה במקום העבודה[דרוש מקור]. ניתן לסווג כוויות חשמליות ל-6 קטגוריות, שיופיעו לחוד או במקביל על נפגע כווייה חשמלית:

  • כווית מתח נמוך – כווייה שנובעת ממגע עם מקור מתח של 500 וולט או פחות. הזרם במתח זה אינו מספיק כדי לגרום לנזק רקמתי לאורך דרכו, מלבד בנקודת המגע. סוג כווייה זה יכול להיות קל, שטחי או חמור לפי זמן המגע.
  • כוויות מתח גבוה – כווייה חמורה מאוד שכן הנפגע יוצר מגע עם מקור המתח והנזק נע במסלול דרך הגוף. הפגיעות החיצוניות מטעות, שכן רוב הנזק מתרחש מתחת לעור. בפגיעה זו הרקמות הסאבדרמליות נפגעות באופן חמור.
  • כווית קשת – סוג כווייה זו מתרחשת כשאנרגיה עוברת ממקום של התנגדות גבוהה לאזור עם התנגדות נמוכה. מגע אינו נדרש לכווייה זו, שכן החשמל מיינן חלקיקי אוויר כדי להשלים את המעגל. החום שנוצר יכול להיות גבוהה עד 4,000 מעלות צלזיוס, טמפרטורה שמספיקה להצית בגדי אדם. בנוסף קשת זרם גבוהה יכולה לייצר גל לחץ בעוצמה של 1,000 פאונד פר אינץ' מרובע של מתח. מכאן שבנוסף לכווייה החשמלית עצמה ישנה פגיעה נלווית בקורבן.
  • כווית להבה – נגרמות בשל מגע לאובייקטים שהוצתו בידי מקור חשמלי, כשמשויכים להבזק ושריפת קשת.
  • כווית אוראליות – נגרם בשל נשיכה או מציצה של כבל חשמל. נפוץ בילדים. זרם חשמלי לרוב עובר מצד אחד של פה הילד לצד השני, באופן שעלול לגרום לנכות.

פתופיזיולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגורמים המשפיעים על הפגיעה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארבעה גורמים חשמליים קובעים חומרת הנזק שנגרם בכווייה חשמלית: מתח, זרם, התנגדות ותדירות. החומרה של הכווייה גם תושפע ממסלול הזרם בגוף. באופן כללי זרם ינוע דרך התנגדות מועטה ככל הניתן: ראשית כלי דם, עצב ושריר. לאחר מכן עור, גידים, שומן ועצם. לרוב, פגיעות חשמליות באות לידי ביטוי בגפיים חיצוניות, אך גם אזורים קריטיים בגוף עלולים גם להיות מושפעים ולגרום לסיבוכים חמורים. כשהגוף בא במגע עם מקור חשמלי, הוא הופך להיות חלק מהמעגל החשמלי. במצב שכזה, הזרם בעל נקודת כניסה ויציאה שונות על הגוף. נקודת הכניסה נוטה להיות שקועה, בעוד שנקודת היציאה נוטה להיות דרמטית יותר ובעלת אפקט רב. קשה להעריך בדיוק כווייה חשמלית – שכן לרוב נראה רק נקודת הכניסה והיציאה, אך לא את הנזק הפנימי לרקמות.

מנגנון הפציעה[עריכת קוד מקור | עריכה]

זרם בעוצמה של 100mA שיעבור דרך הלב עלול לגרום לפרפור חדרים. רוב הנזק הגרם מכוויות חשמליות משויך ממעבר האנרגיה מאנרגיה חשמלית לאנרגיה תרמית. רקמות גוף עם התנגדות גבוהה בעלות נטייה להתחמם ולהיקרש, לעומת העברת הזרם. האיבר עם ההשפעה הגדולה ביותר על חומרת הכווייה החשמלי הוא העור: עור יבש בעל התנגדות של כ 100,000 אוהם. כאשר העור בעל רטיבות, ההתנגדות יורדת לפחות מ-2,500 אוהם. לפיכך – במקרים מסוימים מספיק זרם חלש עם ההתנגדות הרקמתית הנמוכה ליצור זרם חזק עם פגיעה משמעותית, לעומת זרם חזק עם התנגדות גבוהה בכמה מונים של העור שלא ייצור זרם כה חזק.

חשיפה ל-20–35 mA על שטח של 2 מילימטר בריבוע של עור למשך 20 שניות משוערת להעלות את טמפרטורת העור ל-50 מעלות צלזיוס – גורם לשלפוחיות והתנפחות. חשיפה באותו האופן לזרם גדול יותר של 75mA תעלה את הטמפרטורה של העור ל-90 מעלות צלזיוס – עלול לגרום לכוויות חמורות וחריכה.

טיפול[עריכת קוד מקור | עריכה]

עזרה ראשונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נפגע כווייה חשמלית הוא כזה שמומלץ לא לגעת או לטפל בו עד שמקור המתח הוסר. פציעות חשמליות לרוב בעלות פגיעה נרחבת מזו של הכווייה וכוללות הפרעות קצב בלב כמו פרפור חדרים. טיפול עזרה ראשונה כולל הערכת ההכרה של הקורבן, הערכת דופק וסירקולציה וכן טיפול בכוויות.

אשפוז[עריכת קוד מקור | עריכה]

לרוב, נפגע כווייה חשמלית בעל שטח פגוע קטן יותר משאר נפגעי הכוויות, אך עדיין עלול לסבול מסיכונים וסיבוכים חמורים בהרבה בשל טיב הפגיעה והשפעתה על רקמות פנימיות שונות. לרוב, האזור הפנימי הפגוע מחייב אשפוז. אם לא יטופל, עלולים להיווצר סיבוכים כמו נמק אי איסכמיה לאיברים שונים, והמצב עלול להדרדר לכדי קטיעה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא כווייה חשמלית בוויקישיתוף

הבהרה: המידע בוויקיפדיה נועד להעשרה בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי.