כיכר טרפלגר

כיכר טרפלגר
Trafalgarsquare
עמוד נלסון בכיכר טרפלגר
עמוד נלסון בכיכר טרפלגר
עמוד נלסון בכיכר טרפלגר
מידע כללי
על שם קרב טרפלגר
שטח 0.92 הקטאר עריכת הנתון בוויקינתונים
הקמה
תקופת הבנייה ?–1840
מיקום
מדינה הממלכה המאוחדתהממלכה המאוחדת הממלכה המאוחדת
עיר לונדון
רובע הסיטי של וסטמינסטר
רחובות מסתעפים Northumberland Avenue, Duncannon Street, Cockspur Street, הסטרנד, וייטהול, St Martin's Place, Pall Mall East עריכת הנתון בוויקינתונים
אתרים עמוד נלסון, פסל המלך ג'ורג' הרביעי, פסל הנרי הוולוק, פסל סר צ'ארלס ג'יימס נאפייר
אירועים הענקת עץ אשוח מתנת העיר אוסלו, מבוך הבנוי מעציצים גבוהים
קואורדינטות 51°30′28″N 0°07′41″W / 51.50778°N 0.12806°W / 51.50778; -0.12806
אתר כיכר טרפלגר
(למפת לונדון רגילה)
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

כיכר טרפלגראנגלית: Trafalgar Square) היא הכיכר המרכזית בלונדון. הכיכר מנציחה את ניצחונה של בריטניה על צרפת בקרב טרפלגר בשנת 1805. בעבר הייתה הכיכר חלק מהשטחים של האורוות המלכותיות. בשנת 1820 שכר ג'ורג' הרביעי, שהיה אז יורש העצר, את האדריכל ג'ון נאש לתכנן את הכיכר. עבודת התכנון הושלמה על ידי הארכיטקט סר צ'ארלס בארי בשנת 1845.

מבנה הכיכר[עריכת קוד מקור | עריכה]

פסל רכוב של ג'ורג' הרביעי מאת סר פרנסיס לגאט צ'נטרי בפינה הצפון מזרחית

הכיכר מוקפת כבישים משלושה צדדים (במקור הייתה מוקפת מארבעת צדדיה). בצפון - הגלריה הלאומית; במערב - בית קנדה; במזרח - הכנסייה הקהילתית המלכותית סנט מרטין בשדות; בדרום - רחוב המול המוביל, תחת קשת האדמירליות אל ארמון בקינגהאם, ורחוב וייטהול המוביל אל בניין הפרלמנט הבריטי. בשנת 2003 שונה מבנה הכיכר - הכביש שהקיף את הכיכר מצפון הפך למעבר להולכי רגל בלבד, וגרם מדרגות נבנה מן הכיכר אל הגלריה הלאומית.

במרכז הכיכר ניצב עמוד נלסון, שעליו פסלו של הלורד אדמירל הוריישו נלסון, מפקד הצי הבריטי בקרב טרפלגר, מוקף על ידי ארבעה אריות עשויי ברונזה.

בכיכר ארבעה מעמדי פסלים. על שלושה מן המעמדים ישנם פסלים:

המעמד הרביעי[עריכת קוד מקור | עריכה]

במקור נועד מעמד זה לפסלו של המלך ויליאם הרביעי, אולם התקציב לבניית הפסל אזל בטרם נסתיימה בנייתו, ופסל זה לא הונח עליו מעולם. ב-1999 הציעה האגודה המלכותית לאומנות כי פסלים שונים יוצגו על המעמד, וכיום מוצגים עליו פסלים של אמנים בני זמננו המתחלפים מעת לעת. עד כה הוצגו:

פסלה של וויטריד - מונומנט, היה העתק של המעמד מפלסטיק שקוף, שהונח הפוך על גבי המעמד, כמעין דמות ראי שלו.

פעילויות בכיכר[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אף שהאכלת היונים הרבות הייתה חביבה במיוחד על התיירים הבאים לכיכר, בשל הנזק שהיונים גורמות לפסלים (לשלשת היונים היא חומצית במיוחד), נאסרה האכלת יונים בכיכר משנת 2003, ובקרבת הכיכר מגדלים נצים על מנת להרתיע את היונים.
  • מדי שנה מאז 1947 מעניקה העיר אוסלו עץ אשוח לעיר לונדון, לאות תודה על עזרתה של בריטניה לנורווגיה במלחמת העולם השנייה. העץ ממוקם בכיכר.
  • בתחילת אוגוסט 2010 העמידה עיריית לונדון במרכז הכיכר מבוך הבנוי מעציצים גבוהים. המשימה במבוך היא להיכנס מצדו הדרומי ולצאת מצדו הצפוני. בסמטאות המבוך נתלו שלטים הנושאים שמות של רחובות מפורסמים בלונדון.

גישה לכיכר[עריכת קוד מקור | עריכה]

תחנות הרכבת התחתית של לונדון הקרובות לכיכר:

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]