כריס סטראכוויץ

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
כריס סטראכוויץ
Chris Strachwitz
לידה 1 ביולי 1931
פרובינציית שלזיה התחתית, פרוסיה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 5 במאי 2023 (בגיל 91)
סן רפאל, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Christian Alexander Maria, Graf Strachwitz von Groß-Zauche und Camminetz עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1960 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים בית ספר קייט, מכללת פומונה עריכת הנתון בוויקינתונים
עיסוק מפיק מוזיקלי
שפה מועדפת אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה Jack Emerson Lifetime Achievement Award for Executive (2013) עריכת הנתון בוויקינתונים
האתר הרשמי
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

כריס סטראכוויץאנגלית: Chris Strachwitz, שם בלידה: Christian Alexander Maria, Graf Strachwitz von Groß-Zauche und Camminetz;‏ 1 ביולי 1931, שלזיה התחתית5 במאי 2023) היה מפיק מוזיקלי אמריקאי יליד גרמניה. הוא התמחה בהקלטות ג'אז מסוגים שונים.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כריס סטראכוויץ נולד למשפחה גרמנית אצילה שהתגוררה בעיירה בשלזיה התחתית שבאותה תקופה הייתה חלק של גרמניה. לאחר סיום מלחמת העולם השנייה האזור הועבר לפולין ואוכלוסייה גרמנית גורשה. המשפחה עברה לבראונשווייג בה התגוררו קרובים. בשנת 1947 הם עברו לארצות הברית והתיישבו בסנטה ברברה. כריס הצעיר התעניין בג'אז ולאחר צפייה בסרט New Orleans עם בילי הולידיי ולואיס ארמסטרונג החל לאסוף תקליטים.

בשנת 1951 כריס סטראכוויץ עבר ללוס אנג'לס ובשנת 1952 החל ללמוד באוניברסיטת ברקלי. בשנת 1954 הוא קיבל אזרחות ארצות הברית והתגייס לצבא ארצות הברית. לאחר סיום השרות סטראכוויץ חזר ללימודים וקיבל לתואר במדעי המדינה. במקביל הוא למד הפקת מוזיקה ועבד כמורה.

בשנת 1960 הוא רכש ציוד הקלטה והקים חברה Arhoolie Records. את התקליט הראשון הופץ ב-250 העתקים. בשנת 1961 הוא הקליט את סידני בבינו. בהמשך החברה הפיקה מחדש הקלטות של ביג ג'ו טורנר ולוול פולסון. בשנת 1962 סטראכוויץ החליט להקדיש את עצמו לחברה שהקים, עזב את ההוראה ועבר לברקלי. באותה תקופה הוא הקליט את מיסיסיפי פרד מקדואל ומוזיקאים נוספים. בשנת 1965 הוא התחיל להנחות תוכנית ברדיו. התוכנית שודרה עד לשנת 1995.

בשנת 1966, בעקבות הצלחתו עם הקלטה של Country Joe and the Fish כריס סטראכוויץ הקים לחברה מטה ואולפן חדשים.

במהלך שנות ה-70 של המאה ה-20 הוא המשיך בהקלטות של מוזיקאים כמו ביג מאמא ת'ורנטון, אליזבת קוטן, ריצרד פורד ורבים נוספים. כמו כן הוא התחיל להתעניין במוזיקה מקסיקנית. הוא הפיק אלבום של פלקו חימנס שזכה בפרס גראמי בשנת 1986.

כריס סטראכוויץ גילה והפיק הקלטות ראשונות של להקת The Klezmorim.

בשנת 1993 סטראכוויץ קיבל פרס על מפעל חיים בתחום בלוז. בשנת 1995 הוא הקים ארכיון שכולל 44,000 הקלטות החל משנת 1906. בשנת 2009 האוסף נפתח לציבור באוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס.

בשנת 2016 כריס סטראכוויץ קיבל פרס גראמי על פעילותו כמפיק.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא כריס סטראכוויץ בוויקישיתוף