לאב (נהר)

לאב - לאפי
באלבנית: Llapi, בסרבית: Lab Лаб
הנהר לאב בעיירה פודוייבו (פודוייבס)
הנהר לאב בעיירה פודוייבו (פודוייבס)
הנהר לאב בעיירה פודוייבו (פודוייבס)
מידע כללי
אורך 72 ק"מ
ספיקה ממוצעת 5.01 מ"ק לשנייה עריכת הנתון בוויקינתונים
אגן ניקוז 950 קמ"ר
מוצא הרי קופאוניק, על יד פאלאטנה או ורחולאב, סמוך לגבול בין קוסובו לתחום שבשליטת רפובליקת סרביה
יובלים Murgulska Reka, Dubnička Reka, Batlava, Kačandolska Reka עריכת הנתון בוויקינתונים
שפך הנהר סיטניצה, ביישוב סטאנובץ על יד העיר ווצ'יטרן
מדינות באגן הניקוז קוסובוקוסובו קוסובו, סרביהסרביה סרביה
21°1′2″N 19°45′42″E / 21.01722°N 19.76167°E / 21.01722; 19.76167
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
מראה נוסף של הנהר לאב (לאפי) בפודוייבס (פודוייבו)

לאבסרבית: Лаб;Lab, באלבנית: Llapi או Lumi i Llapit) הוא נהר בהרי קופאוניק בצפון מזרחו של חבל קוסובו, שמקורו על יד הכפר פאלאטנה או ורחלאב, יובל ימני של הנהר סיטניצה. הוא הנהר העיקרי בעמק מאלו קוסובו. משם הוא זורם דרומה, חוצה את העיירה פודוייבה ואחר כך מעט צפון-מערבית מפרישטינה ביישוב וליקה רקה בכפר סטאנובץ (באלבנית - סטאנופצי אי פושטם) על יד העיר ווצ'יטרן נשפך לתוך הנהר סיטניצה. אורכו של נהר לאב הוא כ-72 ק"מ. לפי שמו של הנהר נקרא גם האזור מצפון לפרישטינה האזור לאב או לאפה (Llapë). בסתיו ובחורף גשמים והמסת השלגים מהרי קופאוניק גורמים לשיטפונות על גדות הנהר.

יובליו החשובים של הלאה הם בטלבה וקצ'נדולסקה רקה. אזגן הניקוז של הלאב מכסה 950 קמ"ר. נכון לשנת 2015 אין הלאב עביר לאוניות. הנהר היה משופע יותר במים עד לבנייתו של הסכר על הבטלבה מעל הכפר בטלבה, ויצירת מאגר המים בטלבה או אורלן, שנועדו לספק מים לעיר פרשטינה ולסביבה.

השם[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקור השם של הנהר - "לאב" הוא פועל יוצא משינוי מסוג "שיכול עיצורים" (מטתזה) של השם הטרום-סלאבי "אַלְבּ".[1] שם זה דומה לזה של נהר לאבה או אלבה (אַלבּיס) במרכז אירופה, שמשמעותו בשפות גרמאניות "נהר" (הודו-אירופיות כמו השפות הסלאביות).[2]

גורני לאב (לאב העילי)[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקור הלאב בהרי קופאוניק, בין הפסגות פילאטוביצה ובלה סטנה, בגבול בין חבל קוסובו לתחום שבשליטת סרביה בימינו. מקור הנהר הוא ביישוב פאלאטנו או ורחולאב במיזוג הנחלות מורגולסקה רקה ורצ'יצה . הוא זורם אחר כך דרומה, חוצה את האזור "גורני לאב" (לאב העילי) דרך הכפרים מרינצה, בלה סטנה, מורגולה, ברֶצֶה ומטוחיה, וקולט את מימיהם של מספר נחלות מהרי קופאאוניק, אחר כך עובר את הכפר דונְיה פּאקאשטיצה ונכנס לשדה מאלו קוסובו.

מאלו קוסובו[עריכת קוד מקור | עריכה]

אזור מאלו קוסובו שוכן בין הרי קופאאוניק בצפון ופרוגובאץ בדרום, ולהבדיל מגורני לאב, הוא מיושב באוכלוסייה צפופה. אחרי הכפרים דוברי דו, בייצ'ינה, פראנה ולטאנצה, מגיע הנהר לעיר פודוייבו. במקום הזה פונה הנהר מעט דרומית-מערבית ובבקעה שלו עוברת מסילת הברזל והכביש העיקרי ניש-פרישטינה. אחרי הכפר כגדול גלאבניק, ביישוב לוז'אנה מקבל הלאב משמאל את היובל בטלאבה, וביישוב דונייה ליופצ'ה, מקבל מימין את יובלו הראשי, קצ'נדולסקה רקה.

וליקו קוסובו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בכפרים ואני דו ובסינייה, פונה הלאב לאט מערבה, עובר דרך הכפרים רשקובו, מיולשבו, פרילוז'ייה ובווליקה רקה, - בכפר סטאנובץ, על יד העיר ווצ'טרן, נשפך לנהר סיטניצה.

קטעי היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קרוב למקורות הלאב נמצאות חורבות של ארמון מימי הביניים של המלך הסרבי מילוטין (1321-1282) במקום שנקרא ורחלאב, בסרבית - "מקור הלאב". ב-15 ביוני 1389 לפי לוח השנה היוליאני או 28 ביוני 1989 לפי לוח השנה הגרגוריאני התקיים קרב קוסובו או קרב שדה השַחֲרור בין הסרבים ובני בריתם לטורקים העות'מאנים, במקום המפגש בין הנהר לאב לנהר סיטניצה. בעת מבצע כוח מאוחד ב־1 במאי 1999 בשעת ההפצצות האוויריות של כוחות נאט"ו על הגשר שעל הלאב בלוז'אנה, על ידי פודוייבו, פגז ששוגר ממטוס פגע באוטובוס נוסעים "ניש אקספרס" שחצה את הגשר, וגרם למותם של 60 נוסעים, רובם אלבנים מפודוייבס, לרבות 15 ילדים ואשה הרה. פגז אחר פגע באמבולנס שהגיע מפרישטינה לטפל בנפגעים. בדוח של הארגון Human rights watch (באתר סוכנות האו"ם לפליטים) (תקרית 41).[3] צוין ששלטונות סרביה דיווחו כי נהרגו 47 אנשים ו-16 נפצעו קשה.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • 1936 Županić, Niko Značenje barvnega atributa v imeny Crvena Hrvatska

בכנס הגאוגרפים והאתנוגרפים הסלאבים בסופיה ב-18 באוגוסט 1936 ע' 362 Etnolog 10.11.1937

  • Orel, Vladimir. A Handbook of Germanic Etymology. Leiden, Netherlands: Brill, 2003: 13

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא לאב בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]