לואיז ארדריץ'

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לואיז ארדריץ'
Louise Erdrich
לידה 7 ביוני 1954 (בת 69)
ליטל פולס, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
לאום אוג'יבווה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת ג'ונס הופקינס, דארטמות' קולג' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות היצירה אנגלית אמריקאית, אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סיפורת, שירה עריכת הנתון בוויקינתונים
יצירות בולטות Love Medicine, LaRose, The Birchbark House, Jacklight, The Round House, Tracks, The Master Butchers Singing Club, The Game of Silence עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג מייקל דוריס (19811996) עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר צאצאים 7 עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
www.louiseerdrichbooks.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קרן לואיז ארדריץ'אנגלית, Karen Louise Erdrich; נולדה ב-7 ביוני 1954) היא סופרת ומשוררת אמריקאית. כתבה רומנים וספרי ילדים אודות הילידים האמריקאים - בעיקר אודות שבט האוג'יבווה (אנ') שבצפון המערב התיכון האמריקאי. ארדריץ' כתבה מגוון יצירות עטורות שבחים בנושא, והיא ידועה בעיקר עבור ספריה "Love Medicine", "The Round House" ועוד מגוון ספרים, שירים וחיבורים. ארדריץ' זכתה בפרסים רבים עבור עבודותיה, ביניהם ב"פרס הספר הלאומי האמריקאי" (2012) וב"פרס ספריית הקונגרס האמריקאי לספרות בדיונית אמריקאית" (משנת 2015).

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארדריץ' נולדה בכורה למשפחה בת שבעה אחים בליטל פולס, מינסוטה בשנת 1954 וגדלה בוופטון, צפון דקוטה. אמהּ, ממוצא חצי-אוג'יבווני ואביה הגרמני אמריקאי לימדו בפנימייה של הלשכה לענייני אינדיאנים. היא למדה תואר ראשון באנגלית במכללת דארטמואת', שם הייתה חלק מכיתת הנשים הראשונה שהורשתה ללמוד במכללה זו, ולאחר מכן למדה תואר שני בכתיבה יצירתית באוניברסיטת ג'ונס הופקינס. במהלך לימודי תואר ראשון, חקרה רבות במחלקה ללימודי ילידים אמריקאים, וכך החלה לחקור את מורשתה ולכתוב סיפורים ושירים אודות נושאים אלו. בנוסף, שם הכירה את בן זוגה לעתיד, מרצה כיתתה, האנתרופולוג מייקל דוריס. בלימודיה באוניברסיטת הופקינס, המשיכה בכתיבה על ילידים אמריקאים שהייתה הבסיס ליצירותיה הבאות. כשסיימה את לימודיה האקדמיים, החלה לעבוד במועצה האינדיאנית של עיתון בוסטון[1].

ארדריץ' פגשה בדוריס שנית כאשר הוא נכח באירוע קריאת שירה שבה הקריאה היא את שירתה. השניים ניהלו התכתבות מרוחקת כאשר שהה דוריס בניו זילנד, וכתבו יחדיו מספר סיפורים קצרים, המוכר מביניהם הוא "הדייג הגדול מכולם", שלאחר מכן הרחיבו אותו לרומן שלם, "Love Medicine", שזכה לשבחים רבים. כששב דוריס מניו זילנד, נישאו השניים בשנת 1981[2].

ארדריץ' ודוריס כתבו יחדיו פיקציה רומנטית תחת שם העט "מילו נורת'", כתבו תחת שמותיהם האמיתיים מספר קובצי יומני מסע, ודוריס סיפק ייעוץ לארדריץ' במהלך כתיבת ספריה. ארדריץ' ודוריס גידלו שלושה ילדים שדוריס אימץ טרם הנישואים, והם הביאו לעולם שלושה ילדים משלהם. בשנת 1991, בנם הבכור נהרג בתאונת דרכים. התאונה גרמה לבעיות משפחתיות שהובילו לבסוף, לגירושיהם, ובשנת 1997 להתאבדותו של דוריס[1].

בשנת 2001 ילדה ארדריץ' בת נוספת, ואבי הילדה הוא יליד אמריקאי שזהותו לא פורסמה[3]. כיום חיה ארדריץ' במינסוטה[1], שם היא ממשיכה לחבר סיפורים ומנהלת את חנות "Birchbark Books", שבה נמכרים ספרים ויצירות אומנות ילידיות.

יצירותיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדגש המרכזי ביצירותיה של ארדריץ' הוא ילידים וזהות ילידית, וביצירותיה פרטים רבים השואבים השראה ממורשתה ומחייה. במהלך לימודיה בדארטמאות' החלה לחבר שירה וסיפורים אודות הילידים האמריקאים והעם האוג'יבווני שממנו הורי אימה הגיעו. עבודת התזה שלה באוניברסיטת הופקינס, הייתה אוסף שירים באותו נושא בסופו של דבר יצא לאור בתור הספר "Jacklight"[1]. הספר עוסק במתח שבין ילידים לאלה שאינם ילידים, אך גם חוגג את הקשרים והידידות ביניהם[2]. בנוסף על כך, במהלך לימודי תואר שני, החלה ארדריץ' לכתוב את הרומן "Tracks"[1]. סדרת הרומנים המוכרת ביותר שלה, "Love Medicine", עוסקת בסיפוריהן של שלוש משפחות ילידיות החיות בעיירה הפיקטיבית של ארגוס, צפון דקוטה. הסיפורים מתארים תקופות שונות בהיסטוריה, מ-1912 ועד ימינו. דרך תכונותיהן של הדמויות החוזרות, ארדריץ' מתעסקת בנושא האובדן והשינוי, אשמה וחיי הילידים בעידן המודרני.

ארדריץ' גם שואבת השראה מהמורשת האירופאית שלה, שכן בשנת 2003 הוציאה לאור את הספר "The Master Butcher's Singing Club", בו מתואר חייל ותיק שלחם במלחמת העולם הראשונה, בת זוגו ודמויות הגרות בעיירה צפון דקוטית. היא חיברה גם מספר ספרי ילדים הדנים גם הם בנושא הילידים האמריקאים, שבהם מתוארים החיים של ילידים אמריקאים צעירים בעת ההגעה לאמריקה של המתיישבים האירופאים. בנוסף על כל אלה, חיברה היא גם ספר ביוגרפי, "The Blue Jay's Dance", שבו מתוארת חווית ההריון והלידה הראשונה שלה.[2]

תרגומים לעברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • סם אהבה, בתרגום נורית לוינסון, ספרית פועלים 1993.
  • הבית העגול, בתרגום סמדר מילוא, מודן 2015.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא לואיז ארדריץ' בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 4 5 Louise Erdrich | Center for Great Plains Studies | Nebraska, www.unl.edu
  2. ^ 1 2 3 Poetry Foundation, Louise Erdrich, Poetry Foundation, ‏2021-03-03 (באנגלית)
  3. ^ Gray, Paul (2001-04-01). "A Woman With A Habit". Time (באנגלית אמריקאית). ISSN 0040-781X. נבדק ב-2021-03-04.